۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83535490
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازتاب دستاورد کشورهای عضو آستانه در رسانه‌های روسیه

مسکو - ایرنا - رسانه‌های روسیه به صورت گسترده به انعکاس دستاورد نشست اخیر وزیران امور خارجه کشورهای عضو فرمت آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در ژنو پرداختند و آن را نشانه ای از موفقیت سه کشور ضامن صلح در حل و فصل بحران سوریه دانستند.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ در گزارشی با اشاره به سخنان وزیران سه کشور در ژنو به نقل از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: تشکیل و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه یک پیروزی بزرگ برای ملت سوریه و دستاوردی مهم برای کشورهای ضامن آستانه است.

لاوروف یادآور شد که تصمیم برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در جریان نشست کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی با توافق ایران، ترکیه و روسیه سه کشور ضامن مذاکرات آستانه گرفته شده است.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که کمیته قانون اساسی سوریه به صورت خودکار نمی‌تواند وضعیت سوریه را حل و فصل کند و باید به موازات آن مسائل مربوط به اوضاع انسانی سوریه را حل کرد و این مسائل باید بدون سیاسی کردن مسائل حل و فصل کرد.

براساس گزارش این رسانه، کمیته قانون اساسی سوریه امروز نخستین نشست خود را برگزار می‌کند و این کمیته از ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نماینده معارضان و ۵۰ تن از اعضای جامعه مدنی این کشور تشکیل شده است.

روسیه ایران و ترکیه از یکپارچگی سوریه حمایت می‌کنند
خبرگزاری دولتی تاس و شبکه تلویزیونی رن.ت.و روسیه نیز به آن بخش از سخنان لاوروف استناد کردند که گفته بود، ایران و ترکیه از یکپارچگی، تمامیت ارضی و استقلال سوریه حمایت می‌کنند.
این رسانه‌ها به نقل از لاوروف خاطرنشان کردند که آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه این واقعیت را اثبات کرد که مناقشه در سوریه راه‌حل نظامی ندارد.
در گزارش به بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نشست ژنو نیز اشاره شد و آمد: کار کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون مداخله خارجی و تحمیل تاریخ برگزاری و نسخه‌های حل و فصل جریان یابد.

مواضع آمریکا درباره حضورنظامی درسوریه متکبرانه است
خبرگزاری ریانووستی روسیه نیز از اظهارات لاوروف در نشست ژنو بخشی را که وی از آمریکا انتقاد کرده بود را برجسته کرد و نوشت: موضع گیری آمریکا درقبال حضور نظامی این کشور در سوریه برای دفاع از میادین نفتی این کشور متکبرانه است.
 در گزارش آمده است: چنین از سخنان مقام‌های آمریکایی برداشت می‌شود که آمریکا میادین نفتی سوریه را دربرابر مردم این کشور محافظت ‌می‌کند.
 رسانه روسی نوشت: به عقیده وزیر دفاع روسیه، تصمیم آمریکا برای استفاده از میادین نفتی سوریه غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی است.
ریانووستی به نقل از لاوروف افزود: ایالات متحده و اعضای ائتلاف تحت رهبری این کشور در سوریه غیرقانونی حضور دارند و این وضعیت برخلاف موضع دولت سوریه است.

درمجموع می توان گفت اکثر رسانه های روسیه نشست اخیر وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه در ژنو و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه را دستاوردی بزرگ برای کشورهای ضامن صلح آستانه دانسته اند که بدون حضور آمریکا توانسته اند به بحرانی هشت ساله در سوریه پایان بدهند و راه را برای حل وفصل اوضاع در این کشور فراهم سازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha