۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 83537395
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

"درآﻣﺪی ﺑﺮ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای در ﻫﻨﺮﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ"، نگاهی به مسئولیت‌های هنرمند

اصفهان - ایرنا - کتاب "درآﻣﺪی ﺑﺮ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای در ﻫﻨﺮﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ"، نگاهی به مسئولیت‌های اخلاقی هنرمندان در عرصه‌های فردی، شغلی و به‌عنوان عضوی از جامعه هنری دارد.

کتاب "درآﻣﺪی ﺑﺮ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای در ﻫﻨﺮﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ" در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات دانشگاه هنر اصفهان با همکاری ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻫﻨﺮ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت تهران و به قلم حجت‌الاسلام مهرداد آقاشریفیان اصفهانی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان منتشر شده است.

با توجه به اینکه اندیشمندان و هنرمندان در باره هنر و اخلاق و ارتباط آن دو، دیدگاه‌‏های گوناگونی ارائه کرده‌اند و حتی کسانی که هنر را در مقام انگاره و نظر، آزاد از هر قید می‏‌دانند در مقام توصیه‏‌های عملی، رعایت هنجارهای اخلاقی را برای جامعه هنری ضروری می‏‌دانند، این کتاب در پی تبیین یکی از موضوع های اصلی و کاربردی ‏در این حوزه یعنی اخلاق حرفه‌ای ‏در هنرهای اسلامی با تأکید بر سنت‏‌های آموزشی است.

در معرفی این کتاب آمده است:" اسلام عزیز که اخلاق، ارزش‏‌ها و آرمان‌‏ها را همواره حاکم بر تمام جنبه‌‏های حیات بشری و همه روابط فردی و اجتماعی دانسته و هدف رسالت پیامبر خود را اتمام مکارم اخلاق معرفی می‏‌کند، در حوزه هنر نیز دارای رهنمودها و اصول و قواعد روشن و شفاف است. اسلام با توجه به مهندسی اخلاقی در هنر، تمام عرصه‌‏های سازمانی هنر را نیز مخاطب خود می‌‏داند و از آن جمله مؤلفه‌‏هایی را برای هنرمند، کارگزاران هنری، نهادهای سیاست‏گذار و آثار هنری بیان می‌‏کند.

اخلاق حرفه‌‏ای در هنرهای اسلامی تبیین‏‌کننده مسئولیت‌‏های اخلاقی هنرمند در سه عرصه شامل بُعد فردی به‌منزله یک مسلمان ایرانی، بُعد شغلی به‌منزله هنرمندی حرفه‌‏ای و پراحساس و عضوی از سازمان و جامعه هنری کشور با آرمان‌‏های بلند ملی و دینی در راستای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است.

عالمان و هنرمندان فرهیخته ایران اسلامی از ازمنه دور تا زمانه ما، سنّت‌‏های اخلاقی پایداری را در حوزه‌های گوناگون دانشی و مهارتی پایه گذارده و بر آن تأکید کرده‌اند که از بهترین آنها می‌‏توان به آداب‌ و رسوم اهل فتوّت، ادب‌القاضی، ادب‌الکاتب، آداب‌المتعلمین، آداب‌المشق‌‏های اهل علم، صناعت و هنر اشاره کرد.

اکنون که علم و دانش و هنر توسعه‌ ‏یافته و گسترده شده است بیش‌ از پیش نیازمند طرح و نهادینه شدن اخلاق حرفه‏‌ای در ساحت هنر هستیم. اهمیت انجام این دست پژوهش را می‌توان چنین تبیین کرد:

۱. فعالیت هنری مانند هر رفتار و فعل اختیاری انسان در پاسخ به رفع یک نیاز خُرد یا کلان است که آن نیز بازگشت به هدف، آرمان و غایت انسان دارد؛ بنابراین هنرمند و فعالیت هنری بدون آرمان و هدف نیست. پس آرمان معنوی هنر است که سنت‏‌های هنری را شکل می‏‌دهد؛ بدیهی است باید آنها را شناخت و تقویت کرد. همچنین واقعیت پیرامونی ما به‌خصوص در عصر مدرن شاهد انحطاط هنر و به‌خصوص هنر معنوی است و این خود می‌‏طلبد پژوهش‏‌های گوناگونی برای بازسازی هویت هنر اصیل انجام پذیرد.

۲. راهبردهای اصلی نظام فرهنگی- سیاسی ایران اسلامی اقتضاء می‏‌کند به سمت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ساحت هنر حرکت کنیم؛ اخلاق حرفه‌‏ای‏ در هنر بخشی از این طرح کلی و کلان است.

۳. با کاوش در آثار برجای‌مانده از پیشینیان، مواریث گران‌قدری‏ در این خصوص می‌‏توان یافت که از آن جمله فتوت‏نامه‌‏ها و ادب‌نامه‏‌هایی است که در آن شیوه تربیتی و سنت‏‌ها و آداب ظاهری و معنوی هنرمندان و صنعتگران چه در سلوک عرفانی و چه در زمینه هنر و صنعت بیان شده است.

در عرصه آثار مکتوب، کتاب‌ها و مقالات فراوانی ‏در باره موضوع اخلاق، هنر و صناعات نوشته شده است. ولی در این مطالعات، به سنت‏‌های اخلاقی و آداب معنوی‏ در هنرهای سنتی اسلامی و کاوش در منابع غنی پیشینیان چونان رسائل صنفی و فتوت‏نامه‏‌ها و نگاه اخلاق حرفه ای به این میراث، کمتر پرداخته شده است. با توجه به این موضوع، نگاه مستقل به این مسئله، از اهداف این کتاب است".

این کتاب دارای پنج فصل با عناوین معنا‏شناسی اخلاق، سنت‌‏های اخلاقی و اخلاق حرفه‌‏‏ای، رابطه اخلاق و هنر در سنّت اسلامی ایرانی، آشنایی با میراث مکتوب هنر و صناعات، آداب نامه‌ها و رسائل صنفی، گذر و گذاری بر آیین فتوت و جوانمردی و فتوت اصنافی و اصول حاکم بر نظام آموزشی تربیتیِ اهل حرفه و هنر است.

در فصل نخست، واژه اخلاق و تعریف اصطلاحات آن و سپس تدقیق و شرح موضوعات و اصطلاحاتی چون انواع پژوهش‌‏های اخلاقی، چیستی اخلاق کاربردی و حرفه‌‏ای، ماهیت سنت و سنت‏‌های اخلاقی بررسی شده است.

فصل دوم نیز به بحث در باره واژه‏‌شناسی زیبایی و هنر و مترادفات و کاربردهای گوناگون این ۲ واژه مانند حُسن، جمال و سپس هنر مقدس، هنر دینی، هنر اسلامی و هنر شیعی و دیدگاه‌‏های گوناگون نسبت هنر با اخلاق به‌‏خصوص دیدگاه متفکران اسلامی و ماهیت هنر اخلاقی پرداخته است.

در فصل سوم علاوه بر بررسی نظام اخلاقی، مهارتی تهذیب و تذهیب، به آموزه‏‌های ‏دینی و آرای اندیشمندان اسلامی در‏ آداب تعلیم و تعلم و اهمیت دانش‌‏اندوزی و آداب و اخلاق دانش‏وری در بیان متفکران اسلامی و برخی آداب مطالعه و پژوهش پرداخته شده است.

مکتوبات صنفی، فتوت‌نامه های بنایان و آهنگران، آیین فتّوت و جوانمردی، فتّوت در قرآن و حدیث، مبانی فتوت و جوانمردی، فتوت‌نامه‌ها و فتوت اصناف نیز در فصل چهارم بررسی شده است.

در فصل پنجم کتاب نیز ۲۲ اصل از اصول و قواعد حاکم بر نظام آموزشی اهل حرفه و هنر و پیشنهادهایی برای تقویت هرچه بیشتر سنت‌‏های اخلاقی در عرصه هنر و هنرمندان بیان شده است.

از جمله این اصول می‌توان به نگاه معنوی به حرفه و هنر، جهت‌گیری توحیدی، مسئولیت دانا در مقابل نادان و توانا در مقابل ناتوان، توجه به ذکر و ورد در هنگام عمل حرفه‏‌ای، اصل فرزندپروری نه نوکرپروری، نگاه استاد به شاگرد، بقاء صناعت و سرمایه‏‌گذاری بر نخبگان، اصل سودمندی اجتماعی و مراعات حقوق مالی و کمک به فقرا و نیازمندان اشاره کرد.

این کتاب در ۲۱۴ صفحه با موضوع اخلاق حرفه ای، هنر و اخلاق، هنر اسلامی و جنبه‌های مذهبی و اسلام در سال جاری منتشر شد و مولف آن که استادیار گروه معارف دانشگاه هنر اصفهان است، عنوان کرد که این اثر ثمره چند سال مطالعه و برگزاری ده‌ها ساعت کلاس و کارگاه آموزشی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha