۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83537684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نکته کلیدی در بیانیه گام دوم انقلاب اعتماد به جوانان است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش گفت: اعتماد به جوانان کلیدی‌ترین نکته بیانیه گام دوم است و تحول با نسل جوان شکل می‌گیرد.

«حجت‌الاسلام علی ذوعلم» روز جمعه در ششمین دوره اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش‌آموزی که در ساختمان مجلس سابق برگزار شد با بیان اینکه دانش آموزان بسیجی با نگاه تمدن سازی نقش خود را  در انقلاب اسلامی تعریف کرده‌اند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی و نظام ولایی نعمت بزرگی است که به برکت خون شهدا در اختیار ما بوده و دستاورد عظیمی است.  

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار نیروهای مسلح با بیان این مسئله که در کشور با وضعیتی روبرو هستیم که از بعد جایگاه جهانی، علمی، میزان عمق مشارکت مردم در اداره جامعه، باور دینی( ایمان و اعتقاد) و ابعاد دیگر در جهان اسلام به جایگاه رفیعی دست پیدا کرده‌ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش ادامه داد: امروز بزرگترین چالش جهان استکباری چیزی جز نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که در گام دوم انقلاب با همت و تلاش و کار فکری و علمی بیشتر می‌توانیم این مسیر را دنبال کنیم.

ذوعلم گفت: امروز فراتر از مسائل شخصی و گروهی به یک افق تمدن‌سازی می‌اندیشیم که کار درستی بوده و سه مرحله‌ای که در تمدن‌سازی گام دوم انقلاب مطرح شده که از طریق خودسازی و بعد از آن جامعه‌پردازی می‌توانیم به تمدن‌سازی که نکته بسیار عمیقی است برسیم.

وی افزود: شکل‌گیری انقلاب اسلامی قبل از یک مرحله عمیق خودسازی در بخش فرهیخته‌ای از نخبگان علمی و دینی شکل گرفت. امروز یکی از نمونه‌های عینی بسیار برجسته و در اختیار ما رهبر انقلاب است. سید علی خامنه‌ای در آغاز نوجوانی و دوره جوانی دریک خودسازی عمیق علمی و فکری، اخلاقی و درونی و خودسازی عمیق جهادی و انقلابی قرار داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش ادامه داد: رهبرانقلاب در آن زمان در چهره‌های انقلابی و متفکراز بین افرادی همچون شهید مطهری، شریعتی و مهندس بازرگان خصوصیاتی داشتند که در یک فرآیند عمیق خودسازی و خودپردازی شکل گرفته و تکامل پیدا کرده و هنوز نیزبه خودسازی‌های فراتری رسیده‌اند که تاثیر گذاری مقتدری را در مسیر انقلاب حاصل کرده است.

ذوعلم افزود: گاهی آرزوهایمان را با یکدیگر مطرح می کنیم که این مسئله دارای یک مقام است اما گاهی آرزوها را به عنوان یک طرح و هدف طراحی می‌کنیم که در عین آرمان‌گرایی عمیق باید واقع بینی درست و حقیقی نیز در کنار آن داشته باشیم.  تلفیق این واقع بینی و واقع گرایی و رسیدن به یک نقشه راه و برنامه عملی که بتواند ما را در این راه پیش ببرد جزو اهداف محقق است.

وی ازبسیج دانش‌آموزی به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب و فراتر از جریانات سیاسی رایج و انقلابی اصیل اشاره کرد و گفت: برداشتن بار سنگین در این زمینه بدون خودسازی عمیق و همه جانبه ممکن نیست. زمانی که خودسازی مطرح می‌شود ذهن ما بر روی خودسازی اخلاقی فردی متمرکز می‌شود. در حالی که اساسا درنگاه اسلام انسان خارج از بستر جامعه نمی‌تواند به یک خودسازی درستی دست پیدا کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش ادامه داد: معصومین ما هرگز رفتارهایی همچون مرتاض‌ها و صوفیان چله نشین انجام نداده‌ و از جامعه فاصله نگرفته‌اند بلکه در متن حرکت اجتماعی و مبارزه عمیق و اصیلی که برای استقرار حق در برابر باطل در عرصه‌های مختلف دنبال می‌کردند در همان عرصه به خودسازی ‌پرداختند.  

ذوعلم افزود:  در تعامل تشکیلاتی و ارتباطات ۴ گانه ( ارتباط با خود، خدا، خلق خدا و خلقت) که از این بستر و در نوع ارتباط شکل گرفته خودسازی محقق می‌شود.که این خودسازی در درجه اول به تعمیق تفکر و عقلانیت و اندیشه ورزی برمی گردد.

وی ادامه داد: نگاه دوراندیشانه به مسائل و درک شرایطی که در آن قرار داریم یا همان بصیرت اولین مسئله است. نظام غیر از نیروهای نخبه فکری از دیگر افراد نیز انتظار بصیرت و تذکر دارد. نه تنها از دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و اصحاب رسانه و قلم بلکه از نیروی مسلح نیز انتظار دارد تا مسائل را تحلیل کرده و به راه حل برسند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش گفت: بحث خودسازی اگر به معنای عمیق دیده و دریافت شود در درجه اول فرد را به عقلانیت و تفکر عمیق رسانده و دوم به ایمان و باور عمیقی می‌رساند که در مسیر به آن نیاز دارد. به گفته مقام معظم رهبری دانشجویان و نوجوانان باید اهل عمیق فکری و فلسفی در جهان بینی باشند.

ذوعلم ادامه داد: اگر بخواهیم در آینده به جامعه پردازی عمیقی برسیم باید نخبه ها عنصر ایمان را هر چه بیشتر در خود تقویت کنند.

وی گفت: انقلاب اسلامی امتداد انقلاب پیامبر بوده و نقطه آغاز آن اسلام ناب محمدی است که ریشه آن مبارزه حق علیه باطل و دست‌یابی به حیات طیبه است. بیانیه گام دوم جدید نبوده بلکه گام دوم در انقلابی است که شاخ و برگ گرفته و عمیق شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش افزود: برای دستیابی به این اندیشه صرفا سخن گفتن کافی نیست بلکه باید با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به این نگاه برسیم که انقلاب اسلامی توانسته نظام مردم سالار را ایجاد کند.

وی با بیان نکته کلیدی در بیانیه گام دوم گفت: اعتماد به جوانان کلیدی‌ترین نکته این بیانیه بوده و اینکه تحول با نسل جوان شکل می‌گیرد. اینکه جوانان خود را صاحب کار دانسته و از آن شانه خالی نکرده و در این راه استمرار داشته‌ باشند.

ذوعلم با بیان این مطلب که بیانیه گام دوم اندیشه معیار تحلیل در گذشته است، افزود: موتور محرکه در جامعه اسلامی جوان‌ها هستند و اگر این افراد به میدان نیایند در مطالبات و انتقادات اتفاقی رخ نخواهد داد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش گفت: تعاملات بین جامعه از مطالبات شکل گرفته و این مطالبات است که جهت دهنده جریانات است. مطالبات ما از مجموعه‌های مختلف این است که بتوانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کرده و نگاه عدالت محور را در جامعه تقویت کرده و به معنای واقعی آن را تحقق بخشیم.

به گفته ذوعلم بسیج دانش‌آموزی با پیشینه‌ای که دارد می‌تواند با امید در اوج تبلیغات منفی در جهت شناخت و رفع مشکلات کوشا باشد. امیدی که از آن سخن می‌گوییم ارادی بوده و در اختیار فرد است. این امید بر واقعیت الهی استوار بوده و اگر در این راه قدم برداریم خداوند ما را کمک خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که بیانیه گام دوم آذوقه ۴۰ ساله ما است وباید بعد از ۴۰ سال همین رویه را دنبال کنیم، گفت: باید عدالت را در جامعه تقویت کنیم. کسانی که باید عادلانه قانون گذاری کنند اگر خود به عدالت پذیری عمیق نرسیده و خودسازی در درون آنها شکل نگرفته باشد در نقطه آغاز و پایان پای آنها خواهد لرزید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت‌ آموزش و پرورش افزود: رسیدن به عدالت عمیق اقتضائاتی داشته و کار بسیار دشواری است و نقطه آغاز آن این است که ما خود عدالت خواه بوده و به آن پایبند باشیم. عدالت‌پذیری گام اول در این مسیر است.

ذوعلم در خصوص هیاته ای اندیشه ورز در مدارس گفت:  نیاز است هیاتی اندیشه ورز برای مدرسه تشکیل شود و افرادی صاحب اندیشه برای بهتر شدن وضعیت تعلیم و مسائل مدرسه هم اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه اگر مدارس به عنوان یک اندیشه و حرکت کلان راهبردی و مستمر مورد توجه قرار گیرد، تحولی عظیم و قابل روئیت ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: همچنین در این صورت زمینه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی که در متن بیانیه آمده، حاصل خواهد شد.

ششمین دوره اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش‌آموزی با حضور ۳۶۰ دانش‌آموز بسیجی به مدت دو روز در مجلس شورای اسلامی سابق در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha