سید جواد حسینی روز شنبه در جمع مدیران مدارس با نیازهای ویژه استان خراسان رضوی در مشهد افزود: ارایه خدمات به دانشآموزان با نیازهای ویژه نیازمند شناسایی درست آنان است.
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت این دانشآموزان پنج برابر دانشآموزان عادی هزینه مالی، زمانی و دانشی میطلبد اظهار داشت: اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی کشور به همت تمام دست اندرکاران این حوزه از ابتدای دولت تدبیر و امید هفت برابر شده و در مواردی از قبیل رفت و آمد تا ۴۲ برابر نیز افزایش داشته است.
وی گفت: از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۱۳ هزار دانشآموز از خدمات حمایتی و توانبخشی بهره بردهاند و در سال ۹۲ حدود ۳۹۵ مرکز مشکلات یادگیری در کشور وجود داشت که این تعداد اکنون به بیش از ۶۲۰ مرکز رسیده است.
حسینی با تاکید بر لزوم آموزشهای فنی و مهارتی به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه افزود: احیای فعالیتهای فرهنگی و هنری و توجه به چرخشهای تحول آفرین مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در این راستا چرخش رویکرد جدا انگاری به سوی رویکرد تلفیقی و فراگیرسازی در آموزش و پرورش دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در دستور کار خواهد بود.
وی با تاکید بر لزوم کمک به پیشگیری از بروز معلولیتها اظهار داشت: در نظام تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش و پرورش با نیازهای ویژه به طور خاص باید استانداردسازی منابع انسانی، فضاها و تجهیزات و فرآیندهای آموزشی مورد نظر قرار گیرد.
وی گفت: در حال حاضر حدود ۲۴ هزار معلم اداری و آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تعلیم و تربیت بیش از ۱۵۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه را به شکل تلفیقی و ویژه بر عهده دارند با این حال یکی از مهمترین جهت گیری ها جذب و تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که لازمه آن احیای مرکز تربیت معلم ویژه معلمان آموزش و پرورش با نیازهای ویژه است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اهمیت آموزشهای ضمن خدمت موثر و مسئله مدار برای معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه افزود: لازم است خانواده های این دانشآموزان نیز آموزشهای ویژه داشته باشند.
حسینی، حرکت از خدمات تک محوری به سوی خدمات چند محوری آموزشی، حمایتی و توانبخشی را یکی دیگر از رویکردهای آموزش و پرورش استثنایی کشور برشمرد و اظهار داشت: برای تحقق استانداردها باید باور کنیم که تعلیم و تربیت دانشآموزان دارای نیازهای ویژه بدون مشارکت همه امکان پذیر نیست.
وی گفت: به همین دلیل لازم است پیوند مراکز توانبخشی و مدارس استثنایی را با مراکز علمی برقرار کنیم که در این راستا باید مدارس وابسته به این مراکز ایجاد شوند و مشارکت خیران نیز که در قلب نظام تعلیم و تربیت هستند باید ابعاد گستردهتر به خود بگیرد و مشارکت دولت و مردم به بالاترین حد ممکن افزایش یابد.
وی افزود: در حال حاضر باورپذیری جامعه به توان دانشآموزان دارای نیازهای ویژه یک ضرورت است و لازمه آن این است که شهر و جامعه به شهر و جامعه دوستدار انسان تبدیل شود و این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه آموزش و پرورش نیز به آموزش و پرورش دوستدار انسان مبدل گردد.
نظر شما