۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 83539583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تماس تلفنی معاون وزیر برای رفع ابهام‌

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 83539583
تماس تلفنی معاون وزیر برای رفع ابهام‌

بیرجند - ایرنا - یکی از حاشیه‌های نشست ستاد گلخانه‌های استان خراسان جنوبی تماس تلفنی بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با یکی از مدیران بانک کشاورزی برقرار کرد تا ابهامات موجود در روند بررسی پرونده‌ها را پاسخ دهد.

نشست ستاد گلخانه‌های استان خراسان جنوبی در ادامه سفر یک روزه محمدعلی طهماسبی به خراسان جنوبی شامگاه شنبه در دفتر استاندار برگزار شد.

این مسئول در تماس تلفنی گفت که هر روز اختیارات بیشتری به استان‌ها می دهیم تا زودتر کار مردم راه بیافتد. 

وی با اشاره به مشکل مطرح شده درخصوص گرفتن استعلام گفت: برای هر محلی که خارج از طرح معرفی می‌شود فقط ۲ استعلام شهرداری و اداره ثبت لازم است اما برای محل‌های مشخص شده در طرح استعلامی لازم نیست.

این مسئول در بانک کشاورزی افزود: استان‌ها مجاز هستند پرونده‌های ارزیابی وثیقه‌ها را برای بررسی مستقیم به حامی مهر دهند و خارج از نوبت در مدت ۱۰ روز بررسی می‌شود. 

وی در این نشست از مدیر استانی بانک کشاورزی خواست درباره مشکلات مطرح شده توضیحاتی ارایه دهد و گفت: اگر مشکلی در سطح استان است باید از مسئولان استان رفع آن مشکل را مطالبه کنید و این هنر مدیریتی شماست.

جلالیان که بخشی از سخنانش در گفت و گوی تلفنی با استاندار خراسان جنوبی انجام شد، برای سفر به استان هم قول مساعد داد.

همچنین در این نشست شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی برای تامین آب مورد نیاز گلخانه‌های استان قول مساعد داد و مقرر شد برای تامین آب دشت نقودشکی شهرستان بیرجند ۱.۵ میلیارد تومان از سوی شرکت شهرک‌های کشاورزی تامین شود. 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی نیز با توجه به قولی که پیش از این به استاندار خراسان جنوبی داده بود گازرسانی به مجتمع گلخانه‌ای بشرویه را تقبل کرد که بعد از شروع پروژه در کمتر از ۲ ماه انجام شود. 

برای گازرسانی به مجتمع‌های نهبندان و سربیشه نیز قرار شد در صورت پرداخت هزینه‌ها از سوی شرکت شهرک‌های کشاورزی این کار انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه هشت هزار اشتغال در طرح احداث هزار هکتار گلخانه برای استان ایجاد خواهد شد افزود: پیش بینی می‌شود از این هزار هکتار ۲۸۰ هزار تن محصول برداشت شود که در ۲ سال ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت. 

غلامرضا قوسی گفت: از ابتدای امسال هشت هکتار گلخانه در سطح استان ایجاد شد و  ۳۱ هکتار نیز به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۱۱ میلیارد تومان طرح در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وجود دارد اضافه کرد: از این میزان تاکنون پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی هنوز در نوبت پرداخت است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین از وجود هشت مجتمع گلخانه در این استان خبر داد و گفت: سطح این مجتمع‌ها ۲۱۸ هکتار است که برای ۳۳۵ واحد طراحی و تاکنون ۲۱۶ قطعه واگذار شده است. 

وی با اشاره به فعال بودن ۱۴ هکتار گلخانه در مجتمع‌های موجود اضافه کرد: در برخی از این مجتمع‌ها مشکل آب و گاز از نیازهای احصا شده است که باید اقدام شود. 

قوسی یادآور شد: در مجموع ۹۵ درصد زیرساخت‌ها در مجتمع‌های گلخانه‌ای استان ایجاد شده و با ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار زیرساخت‌های جدید در قالب تفاهم نامه کشت گلخانه‌ای از سوی شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان ایجاد خواهد شد. 

وی با اشاره به مکان‌یابی گلخانه‌های جدید در برخی شهرستان اضافه کرد: در شهرستان بیرجند ۱۱۰ هکتار در دشت بجد جانمایی شده که سه لیتر در ثانیه آب مورد نیاز آن است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در دشت نقودشکی نیز ۶۰ هکتار پیش بینی شده که راه اندازی آن بعد از انتقال آب به این دشت امکان پذیر است. 

وی از کسری ۴۱.۶ لیتر آب در هشت مجتمع گلخانه‌ای استان خبر داد و گفت: انتظار می‌رود شرکت آب منطقه‌ای در تامین این زیرساخت شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای را یاری دهد. 

 قوسی گفت: برنامه ساخت بارگاه زرشک نیز در استان شروع شده که بر اساس نیاز کشاورزان ۵۰ درصد زرشک تر وارد این بارگاه ها خواهد شد. 

وی با بیان اینکه ۵۰ شهرک برای ظرفیت موجود زرشک استان باید ایجاد شود اضافه کرد: بانک‌های استان باید ظرفیت‌های موجود را توسعه دهند تا روند بررسی پرونده های معرفی شده کوتاه شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شرکت گاز نیز برای رفع مشکل سه مجتمع در شهرستان‌های بشرویه، سربیشه و نهبندان لازم است پای کار بیاید. 

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم با تقدیر از تاکید استاندار خراسان جنوبی  بر موضوع گلخانه‌ها در استان گفت: ابتدای قرار بود هشت هکتار و بعد ۶۰ هکتار و حالا برنامه کشت گلخانه‌ای در استان به هزار هکتار رسیده که نشان از اهمیت این موضوع دارد. 

 محمدرضا امیرحسنخانی با تاکید بر لزوم پیگیری جهاد کشاورزی در عملیاتی شدن این طرح بزرگ افزود: خراسان جنوبی در بخش گلخانه بسیار عقب است اما به موقع ورود پیدا کرده و سرمایه گذاران مختلفی آماده کار هستند. 

 وی ایجاد سردخانه، انبار و در نظر گرفتن سیستم حمل و نقل را از الزام‌های شروع نهضت گلخانه در استان عنوان کرد و گفت: در حوزه  شیلات هم یکی از بحث‌ها ماهی خاویاری است که نیاز به سرمایه گذاری دارد البته برای این برنامه‌ها باید زمان اجرا مشخص شود. 

 نماینده چهار شهرستان‌ خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی تبدیل شدن این استان به به هاب شتر را یکی دیگر از موضوعات مهم دانست و ادامه داد: میزان واردات شتر در این برنامه باید مشخص شود. 

وی با اشاره به اثرات منفی خشکسالی به خصوص برای دامداری اظهار داشت: نیاز است دام جدید و اصلاح شده وارد استان شود تا بتوان وضعیت فعلی مردم را تغییر داد. 

امیرحسنخانی ضمن تقدیر از همراهی تمامی مدیران در برنامه‌های کلان استان گفت: معمولا نمایندگان انتقاد می‌کنند که دولت کار نمی‌کند اما اکنون اعتراف می‌کنیم آنقدر که استاندار کار می‌کند ما بریده‌ایم. 

وی خواستار تسریع روند اجرای طرح کشت گلخانه‌ای در شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود شد و افزود: بانک ایران زمین هم مجاب شده که در این زمینه ورود پیدا کند تا به عنوان معین توسعه خراسان جنوبی در پرداخت تسهیلات پای کار باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha