۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۵۵
کد خبر: 83540902
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سواد رسانه‌ای نیاز همه شهروندان است

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۵۵
کد خبر: 83540902
سواد رسانه‌ای نیاز همه شهروندان است

اصفهان - ایرنا - مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه‌ای اصفهان گفت: در شرایط اشباع رسانه‌ای، مجهز بودن شهروندان به سواد رسانه‌ای، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

"سواد رسانه‌ای"(Media Literacy)، نوعی درک متکی بر مهارت است که می‌توان بر اساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر متمایز و انواع تولیدات خبری را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است.

افراد با سواد رسانه‌ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ موجود در محتوای خبرگزاری‌ها،تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.آنها همچنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج و از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند.

فاطمه شفیعی عصر روز یکشنبه در گردهمایی اساتید سواد رسانه‌ای که در سالن جلسات فرهنگسرای تخصصی رسانه‌ای اصفهان برگزار شد، گفت: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه‌ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار دارد، فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است و در برابر چنین فضای اشباع رسانه‌ای که بر سر مردم جهان می‌بارد، شهروندان نیاز به چتری دارند تا بر سر بگیرند و یک رژیم مصرف رسانه اتخاذ کنند.

وی افزود: با وجود رواج شبکه‌های مجازی و اطلاع‌رسانی برخط در فضای سایبری، مدل‌های ارتباطی گذشته ‌در حال تغییر هستند و با رواج مفهوم "شهروند خبرنگار"، فضای رسانه‌ای شاهد تغیرات بسیار بوده و دیگر روش خطی کارساز نیست چرا که مخاطبان غیرحرفه‌ای یعنی شهروندان عادی، بخشی از فرایند تولید خبر را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، روزنامه‌نگاران علاوه بر مهارت‌های خبرنویسی و روزنامه‌نگاری می‌بایست به فضای جریان‌های اطلاعاتی در فضای مجازی و زمینه‌های تازه‌ای که مخاطبان از تولید تا توزیع اخبار توسط شبکه‌های مجازی ایجاد می‌کنند، تسلط داشته باشند.

وی تاکید کرد: خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای با وجود چنین مخاطبانی که اخبار را بسیار حرفه‌ای دست‌به‌دست و بسته‌های خبری تولید می‌کنند حرفه‌ای بس دشوار شده و باید در مقابل این کُنشگران فعال و به‌روز، حرفه‌ای و هوشیارانه عمل کرد.

مدیر فرهنگسرای تخصصی رسانه‌ای اصفهان گفت: فضای سایبری و دهکده جهانی ارتباطات و پیام‌ها نیاز به متخصصان خُبره خبر و رسانه دارد و "کانون مدرسان سواد رسانه‌ای اصفهان" به‌دنبال انتقال دانش رسانه‌ای به عموم شهروندان اصفهانی است و در این راه از اساتید برجسته شهر اصفهان بهره می‌برد.  

این گردهمایی به‌منظور هم‌افزایی دانش رسانه‌ای مدرسان این حوزه در راستای برگزاری کلاس‌های تخصصی برای عموم شهروندان برگزار شد.

استان اصفهان دارای ۴٧٣ رسانه دارای مجوز است که از این تعداد ٢۵٨ رسانه، چاپی و مابقی پایگاه خبری و الکترونیکی است.

این استان دارای ۱۱ روزنامه،۴۳ هفته‌نامه،۲۰ دوهفته‌نامه، ۶۴ ماهنامه، ۱۸ دوماهنامه و ۸۱ فصلنامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha