۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۲:۱۷
کد خبرنگار: 2986
کد خبر: 83544199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیران دفاع آمریکا و چین بر جلوگیری از اشتباه محاسباتی تاکید کردند
فنگ ویی وزیر دفاع چین

نیویورک- ایرنا- وزیر دفاع آمریکا در تماس با همتای چینی خود بر تقویت همکاری دو کشور در زمینه‌های مورد علاقه و جلوگیری از بروز اشتباه محاسباتی بین دو کشور تاکید کرد.

پنتاگون روز سه شنبه با اعلام خبر گفت وگوی تصویری مارک اسپر با فنگ ویی همتای چینی افزود: دو طرف درباره اولویت های روابط دفاعی آمریکا-چین با تاکید بر ثبات، تعامل صریح و آشکار وهمچنین همکاری در زمینه های مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

در بیانیه پنتاگون آمده است: وزیر دفاع آمریکا علاقه خود را برای ایجاد یک رابطه سازنده و نتیجه گرا برای جلوگیری و مدیریت بحران، کاهش خطر سوء تفاهم یا اشتباه محاسباتی و تقویت همکاری های کلی تاکید کرد.

این بیانیه اضافه می کند: هر دو طرف توافق کردند که این تبادل نظر، اساسی و سازنده بود و تایید کردند منتظر گفت‌وگوهای آتی هستند.

گفت وگوی دو مقام ارشد نظامی آمریکا و چین در حالی انجام می شود که این دو کشور پیش از این هشدارهای جدی متقابلی را درباره درگیری نظامی احتمالی مطرح کرده بودند.

وزیر دفاع چین در خرداد ماه امسال از آمریکا به خاطر حمایت از مقوله "تایوان خودمختار" و نیز برگزاری تمرینات دریایی مشترک با تایپه به شدت انتقاد کرد و گفت هرگونه جنگ نظامی بین چین و آمریکا پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت.
وی که در "اجلاس دفاعی سالانه شانگری لا" سنگاپور سخنرانی می کرد، افزود اگر کسی سعی کند تایوان را از چین جدا کند، چین با تمام وجود نبرد خواهد کرد.
وزیر دفاع چین که با یونیفورم نظامی ارتش آزادیبخش خلق چین در این اجلاس شرکت کرده است، ادامه داد: هیچ تلاشی برای ایجاد شکاف و تجزیه چین به نتیجه نخواهد رسید. هرگونه مداخله در مساله تایوان محتوم به شکست است.

این اظهارات در واکنش به سخنان پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا در آن زمان بود که می گفت: آمریکا دیگر در مقابل رفتارهای چین در آسیا ساکت نمی نشیند.
وزیر دفاع چین با اشاره صریح به آمریکا با لحنی جنگجویانه تاکید کرد: برخی کشورهای فرامنطقه ای به دریای چین جنوبی می آیند و به نام آزادی کشتیرانی، عرض اندام می کنند. اگر آمریکا بخواهد بر سر مسائل تجاری، با چین وارد جنگ بشود، چین تا آخر مبارزه خواهد کرد. ولی اگر واشنگتن خواستار گفت‌وگو است، درهای ما به روی آنها باز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha