۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۵۰
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83547695
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موافقت مشروط مکزیک با نقش آمریکا در مقابله با کارتل‌های مواد مخدر

تهران - ایرنا - رئیس‌ جمهوری مکزیک با بیان اینکه کشورش قادر است مشکلات امنیتی خود را بدون مداخله خارجی رفع کند، باب همکاری پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) با مکزیک برای مقابله با کارتل‌های مواد مخدر را بازگذاشت، مشروط بر آنکه این امر، ناقض حق حاکمیت ملی مکزیک نباشد.

به گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری رویترز، خانواده‌های خشمگین شهروندان آمریکایی قتل‌عام شده به دست کارتل‌های مواد مخدر مکزیک، ضمن درخواست از دولت مکزیک برای قبول پیشنهاد آمریکا جهت نابودی این کارتل‌ها، این گروه‌های تبهکار را به بدی داعش و یا حتی بدتر از آن توصیف کردند.

مراسم تشییع جنازه قربانیان این حادثه که از تابعیت دو گانه آمریکایی - مکزیکی برخوردار بودند، از روز پنجشنبه برگزار شد.

حزن و خشم فضای حاکم بر این مراسم را فراگرفت و برخی نزدیکان قربانیان از «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری مکزیک خواستند درخواست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به مکزیک به منظور مقابله با کارتل های مواد مخدر را بپذیرد.

بیش از ۲۵۰ هزار مکزیکی از سال ۲۰۰۷، در جریان خشونت های فراگیر در این کشور کشته شده اند. اکثر این افراد، قربانی خشونت های کارتل های مواد مخدر بوده اند.

قتل عام شهروندان آمریکایی در شمال مکزیک، جنجال تازه ای در آمریکا به پا کرد، درست زمانی که ترامپ بر سرعت کارزار انتخاباتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده افزوده است.

«جاش هالی» سناتور جمهوریخواه از ایالت میسوری در واکنش به این مساله در پیامی توئیتری اعلام کرد که آمریکا باید آن دسته از مقام های مکزیکی را که با این کارتل ها مقابله نمی کنند، تحریم کند.

«تام کاتن» سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس نیز با طرح این پیشنهاد که ممکن است نیاز به مداخله آمریکا در این امر باشد، ‌ گفت: تنها روشی که می تواند گلوله ها را خنثی کند، گلوله های بیشتر و بزرگتر است.

این در حالیست که رئیس جمهوری مکزیک در برابر اتخاذ مواضع سخت تر در مقابل کارتل های مواد مخدر مقاومت کرده و معتقد است برای جلوگیری از خشونت باید ریشه های جنایت همچون فقر و بیکاری را از میان برداشت.

ترامپ پیش از این نیز درصدد دخالت در امور داخلی مکزیک و هدایت سیاست امنیتی این کشور برآمده است.

وی قبلا مکزیک را تهدید کرد در صورتی که با موج عظیم مهاجران آمریکای مرکزی مقابله نکند، تعرفه هایی را بر این کشور وضع می کند.

رئیس جمهوری مکزیک نیز مجبور شد به جای پیشبرد اهداف اولیه خود در زمینه مقابله با جرم و جنایات خیابانی در این کشور، از گارد ملی تازه تاسیس خود در زمینه مهاجرتی بهره گیرد.۹۱۰۹

گام های اشتباه «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» در زمینه امنیتی، به تنش بین وی و ارتش مکزیک دامن زد و رییس جمهوری مکزیک در نهایت شماری از نیروهای گارد ملی را برکنار کرد.

۱۰۷۱

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha