۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 83548414
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشاورز بوکانی حدود ۳ برابر میانگین چغندرقند برداشت کرد

مهاباد- ایرنا- کارشناس مسوول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: یک کشاورز بوکانی موفق شد از هر هکتار ۱۹۵ تن چغندرقند که حدود سه برابر میانگین تولید به شمار می‌رود، محصول برداشت کند.

لیلا مودت روز یکشنبه در حاشیه کِلگیری از یک مزرعه نمونه چغندرقند در روستای «حمامیان» از توابع بخش سیمینه بوکان و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متوسط عملکرد مزارع چغندرقند در هر هکتار به طور میانگین ۶۵ تن است اما این کشاورز بوکانی موفق شد از هکتار ۱۹۵ تن محصول چغندرقند برداشت کند.

وی ادامه داد: این کشاورز بوکانی که «هیمن دغو» نام دارد از ۱۱ هکتار زمین کشاورزی خود موفق به برداشت حدود ۲ هزار و ۱۴۵ تن چغندر قند شد.

وی گفت: این چغندرکار رعایت اصول به‌زراعی، استفاده از بذر اصلاح‌شده و استفاده از نظر کارشناسان ترویج را از جمله علل افزایش عملکرد مزرعه عنوان کرد و اظهار داشت: این کشاورز بوکانی با برداشت این میزان محصول ممکن است به عنوان چغندرکار نمونه کشوری معرفی شود.

مودت ادامه داد: امسال ۲۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان زیرکشت محصول چغندرقند رفته بود.

چغندرقند با نام علمی «Beta vulgaris» گیاهی است ۲ ساله از تیره اسفناج که به صورت گیاهی یکساله زراعت می‌شود؛ چغندرقند طی دوره رشد رویشی فاقد ساقه بوده و به صورت مجموعه‌ای از برگ‌های بزرگ افقی تا عمودی مشاهده می‌شود و طول دوره رشد برای تولید قند ۶ تا ۹ ماه می‌باشد.

چغندرقند سازگاری وسیعی به شرایط محیط متنوع دارد به سرما و گرما به نسبت مقاوم است؛ تحمل خشکی را دارد و به شوری خاک نیز مقاوم است؛ عوامل محیطی مانند حرارت، نور، طول روز و رطوبت خاک تا حد زیادی تعیین‌کننده نحوه رشد و ذخیره قند در ریشه است.

خاک‌های بارور، دارای زهکشی خوب، بافت متوسط و اسیدیته خنثی تا کمی قلیایی برای چغندرقند ایده‌آل است؛ عملکرد در خاک‌های نیمه‌سنگین به شرط وجود زهکشی خوب برای این محصول مطلوب است.

در سال ۱۳۹۲ نیز یک چغندرکار بوکانی از هر هکتار زمین کشاورزی خود موفق به برداشت ۱۸۵ تن چغندرقند شد.

بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است و هر ساله بیشترین تولید گندم در این استان را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha