۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82083315
T T
۰ نفر

برداشت 110 تن چغندرقند از هر هكتار در دزفول

۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82083315
برداشت 110 تن چغندرقند از هر هكتار در دزفول

دزفول - ايرنا - كشاورز دزفولي موفق شد از سطح يك هكتار مزرعه 110 تن محصول چغندر قند برداشت كند.

متوسط عملكرد مزارع چغندرقند در كشور بين 40 تا 45 تن در هكتار است كه اين رقم در دزفول به طور ميانگين 75 تن در هكتار مي باشد.
منوچهر زارع كريمي كشاورز چغندركار دزفولي شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، آموزش ، رعايت اصول بهزراعي و استفاده از بذر اصلاح شده را از جمله علل افزايش عملكرد مزارع چغندرقند عنوان كرد.
وي كه از سطح شش هكتار مزرعه 660 تن محصول چغندر قند برداشت كرده از استقبال كشاورزان از كشت اين محصول مهم در صورت راه اندازي مجدد كارخانه قند شمال خوزستان خبر داد.
كريمي افزود:كشت چغندرقند به عنوان يك محصول اقتصادي از ضرر و زيان ساير كشت ها جلوگيري خواهد كرد.
مدير جهادكشاورزي دزفول در حاشيه بازديد از اين مزرعه در گفت و گو با ايرنا از افزايش 25 درصدي سطح زير كشت چغندر قند در اين شهرستان در سال زراعي جاري خبر داد و گفت:پيش بيني مي شود ميزان توليد محصول چغندرقند در اين شهرستان نسبت به سال زراعي گذشته بيش از 30 درصد افزايش داشته باشد.
احمد زارعي سطح زير كشت مزارع چغندر قند اين شهرستان را دو هزار و 500 هكتار عنوان كرد و افزود:آب ، خاك و شرايط جوي مناسب در كنار كشاورزان ماهر از جمله علل افزايش سطح زير كشت چغندرقند در دزفول است.
وي ادامه داد:اين عوامل موجب شده تا نيمي از محصول چغندرقند استان خوزستان در دزفول توليد شود.
زارعي گفت: كشت و توليد محصول چغندرقند در دزفول به صورت مكانيزه انجام مي شود.
مديرجهاد كشاوري دزفول گفت:نبود كارخانه قند در دزفول و هزينه بالاي حمل و نقل اين محصول به كارخانه هاي استان هاي اصفهان و كرمانشاه موجب شده تا افزايش توليد چغندرقند در دزفول با محدوديت رو به رو شود.
تا پيش از تعطيلي كارخانه قند شمال خوزستان يكي از بزرگترين كارخانه هاي قند كشور بود.
در سال 1382 ، تا حدود 10 هزار هكتار از مزارع كشاورزي استان خوزستان به زيركشت اين محصول مي رفت.
كشت چغندرقند در استان خوزستان پس از يك دهه توقف از سه سال پيش دوباره از سر گرفته شده است.
تعطيلي كارخانه قند شمال خوزستان موجب شده تا محصول چغندرقند توليد استان خوزستان به كارخانه هاي توليد شكر اصفهان و كرمانشاه ارسال شود.
پارسال بيش از 130 هزار تن محصول چغندر قند از مزارع دزفول برداشت شد كه براي تبديل به شكر به كارخانه هاي توليد شكر در اين استان ها ارسال شد.
6068/7278/6065
۰ نفر