چوب کرونا لای چرخ رانندگان مسافری خراسان شمالی 

بجنورد-ایرنا- کرونا که جولانگری آغاز کرد کسب و کار خیلی‌ها از رونق افتاد اما در این میان چوبی که با شیوع این ویروس، لای چرخ فعالیت رانندگان حمل و نقل مسافری رفت، به اقتصاد این قشر پرتلاش نیز آسیب زیادی وارد آورد.  

از همان ابتدای شیوع این بلای ناشناخته، هراس از ابتلای بدان سبب شد تا مسافرت با ناوگان عمومی، بویژه با اتوبوس به شدت کاهش یابد. شاید اولین کسب و کاری که در کارزار اقتصادی کرونا، آماج ترکش های پیدایش کووید ۱۹ شد، رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بودند.  

اعمال محدودیت ها، کاهش مسافرت ها و ترددها سبب شد تا از درآمد رانندگان به میزان زیادی کاسته شده و معیشت آنان تحت الشعاع این وضعیت قرار گیرد.  

رانندگان قشر بزرگی از جامعه هستند که در کرونا، خسارت زیادی متحمل شدند و کمک هایی هم که کم و بیش برای جبران خسارات آنان منظور شده، پاسخگوی نیاز آنان نبوده و بخت و ناوگان آنان را از خواب بیدار نکرده است.  

ناوگان خوابیده است

رییس انجمن صنفی رانندگان مسافری خراسان شمالی در این باره گفت: کرونا سبب شده تا درآمد رانندگان مسافری به شدت کاهش یابد،  کارها خوابیده است شمار سرویس هایی که به مشهد و یا تهران مسافر جابه جا می کنند، بسیار کاهش داشته و حتی نسبت به دوران پیش از کرونا به کمتر از نصف رسیده است.

محمدحسن محمدی اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و الزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سفر،  اکنون ناوگان مسافری با کمترین مسافر خدمات دهی می کنند.

وی اظهار داشت: این هم برای راننده و هم برای مالک خودرو فاجعه است، زندگی ها نمی چرخد،  ماشین یک روز در میان خواب است و با این گرانی ها و کاهش تعداد مسافر و استهلاک قطعات و لاستیک، رانندگان به شدت به مشکل خورده اند.  

رییس انجمن صنفی رانندگان مسافری خراسان شمالی افزود: یک راننده ناوگان اتوبوسی پیش از کرونا ماهیانه ۲۰۰ میلیون ریال درآمد داشت اما اکنون این رقم به ۱۳۰ و ۱۴۰ میلیون ریال رسیده است.

وی در عین حال از کمبود لاستیک یارانه دار گلایه کرده و گفت: لاستیک با قیمت تعاونی توزیع می شد اما اکنون لاستیک یارانه دار در دسترس نیست،  لاستیکی هم که توزیع می شود کیفیت ندارد و نمی شود از آن استفاده کرد.  

لاستیک با قیمت تعاونی توزیع می شد اما اکنون لاستیک یارانه دار در دسترس نیست،  لاستیک که توزیع می شود کیفیت ندارد و نمی شود از آن استفاده کرد

محمدی تصریح کرد: امسال با کمبود لاستیک یارانه ای روبه رو شده ایم، لاستیک هایی که توزیع می شود لاستیک چینی است که با توجه به کیفیت پایین، رانندگان آن را برای اتوبوس مناسب نمی دانند.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۵۰۰ نفر راننده مسافری زیر نظر انجمن رانندگان استان کارت هوشمند دریافت کرده اند، اظهار داشت: کرونا سبب خسارت به بخش حمل و نقل مسافری شده است به همین علت،  بیشتر رانندگان به جابه جایی بار روی آورده و نسبت به خرید کامیون اقدام کرده اند.

محمدی با گلایه از فعالیت دلالان در عرصه جابه جایی مسافر، اظهار داشت: متاسفانه اکنون بخش زیادی از هزینه ای که از مسافر دریافت می شود، نصیب دلالان می شود، دلالان با نرخ شکنی مسافران را جذب می کنند و در این عرصه شرکت ها مبلغ کمتری را به راننده پرداخت می کنند.  

رییس انجمن صنفی رانندگان مسافری خراسان شمالی گفت: به طور مثال اگر از مسافری یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال دریافت می شود تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریال نصیب راننده شده و مابقی نصیب دلال می شود بدون اینکه زحمت کشیده باشد.  

گلایه از نبود لاستیک یارانه ای

یک راننده خط بجنورد - تهران هم گفت: کرونا در حدود یک سال گذشته، به شدت بر وضعیت اقتصاد فعالان این بخش تاثیر گذاشته است، امسال مسافر کم شده است و ناوگان باظرفیت بسیار کم فعال است، مسافر بیش از نصف کاهش یافته است.

کرونا در حدود یک سال گذشته، به شد بر وضعیت اقتصاد تاثیر گذاشته است، امسال مسافر کم شده است و ناوگان باظرفیت بسیار کم فعال است، مسافر بش از از نصف کاهش یافته است

امین برومند اظهار داشت: در سال جاری، درآمدها به شدت کاهش یافته، و به کمتر از نصف رسیده است.

وی افزود: مردم هنوز هم از سفر با ناوگان اتوبوسی هراس دارند و بیشتر با خودروهای شخصی و یا ناوگان سبک مسافرت می کنند.  

این راننده درباره کمبود لاستیک یارانه ای در استان گفت: در استان لاستیک یارانه ای اصلا نیست، از اول سال با کمبود لاستیک روبه رو شده ایم،  لاستیک چینی به دست راننده داده می شود اما کیفیت آن رضایت بخش نیست.

برخورد با نرخ شکنی کرایه

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این باره گفت: شیوع کرونا به لحاظ اقتصادی، درآمد و معیشت رانندگان بخش مسافری را تحت تاثیر قرار داده است.  

علی شرفی اظهار داشت: در هشت ماهه اول امسال جابه جایی مسافران با ناوگان حمل و نقل عمومی استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹.۵ درصد کاهش داشته و بیشترین کاهش مربوط به ناوگان اتوبوسی بوده است.  

هشت ماهه امسال جابه جایی مسافران با ناوگان حمل و نقل عمومی استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹.۵ درصد کاهش دارد و بیشترین کاهش مربوط به ناوگان اتوبوسی است

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: تعداد سفرهای این ناوگان هم در این مدت ۲۳.۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا و کاهش ظرفیت مجاز برای جابه جایی مسافران در ناوگان حمل و نقل عمومی،  برای حمایت از رانندگان مسافری،  آبان ماه امسال کرایه ها ۲۶ درصد افزایش یافت.  

وی درباره فعالیت دلالان در بازار حمل و نقل مسافر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی شرکت های مسافری، با گماردن افرادی به عنوان واسطه و دلال، نرخ های جابه جایی را می شکنند،  دلالان با پایین آوردن نرخ جابه جایی و خدمات رسانی با نرخی پایین تر از تعرفه مصوب، نسبت به جذب مسافر اقدام می کنند.

شرفی این اقدام شرکت ها را تخلف خواند و گفت: در کمیسیون مربوط به رسیدگی به تخلفات، به چند شرکت تذکر داده شده است،  در ماه جاری هفت شرکت و هفت راننده به کمیسیون تخلفات ارجاع و با متخلفان برابر ضوابط و مقررات برخورد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ها باید در راستای حمایت از سرمایه گذاران (مالکان) از ارایه تخفیفات امتناع کنند و نرخ شکنی نداشته باشند.  

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اظهار داشت: انتظار داریم هماهنگی های لازم توسط شهرداری برای حضور نیروی انتظامی صورت گیرد و با حضور نیروی انتظامی از فعالیت دلالان جلوگیری شود.  

توزیع ۴۲ هزار حلقه لاستیک 

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در باره توزیع لاستیک یارانه ای بین رانندگان گفت: لاستیک یارانه ای تا ۲۰ اسفندماه پارسال فراوان بود و هر راننده بر اساس پیمایش خودرو، این کالا را دریافت می کرد و البته قدرت انتخاب هم داشت و بر این اساس برندهای با کیفیت پایین تر متقاضی نداشت، اما پس از آن که سامانه توزیع لاستیک اینترنتی شد،  راننده وارد سامانه می شد و اگر پیمایش درست بود خرید می کرد و از هر جای کشور هم امکان خرید میسر بود.  

سعید سبحانی اظهار داشت: از تیرماه امسال که ارز ۴۲ هزار ریالی از روی لاستیک برداشته شد،  هجمه برای تقاضای لاستیک ایجاد شد و حتی لاستیک هایی که قبلا در انبارها خاک می خورد و متقاضی نداشت، خواهان پیدا کرد.

وی افزود: بر این اساس با کمبود لاستیک یارانه ای روبه رو شدیم که با پیگیری هایی انجام شده، توزیع لاستیک های یارانه ای از مهر امسال ازسرگرفته شد اما تعداد آن محدود است.  

سبحانی گفت: با پیگیری های انجام شده از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، لاستیک هایی که در گمرک بود، ترخیص شد و از مهرماه امسال در حال توزیع است.  

وی خاطرنشان کرد: در مجموع از ابتدای طرح توزیع لاستیک های دولتی، ۴۲ هزار حلقه لاستیک میان رانندگان ناوگان باری و مسافری استان توزیع شده است.

از ابتدای طرح توزیع لاستیک های دولتی، ۴۲ هزار حلقه از این محصول میان رانندگان ناوگان بار و مسافر استان توزیع شده است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: با توجه به تفاوت قیمت میان لاستیک بازار آزاد و لاستیک دولتی، همچنان عطش زیادی برای خرید نوع یارانه ای این کالا وجود دارد.  

هزار و ۵۰۰ نفر راننده بخش مسافری با استفاده از حدود ۷۰۰ دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی خراسان شمالی فعال هستند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha