به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه رانندگان به صورت نانوشته و شفاهی موسوم به زبانی با مالکان اتوبوس ها قراردادهایی با محاسبه دستمزد براساس هر سرویس که با رفت و برگشت حدود دو تا سه روز به طول می انجامد بین ۲ تا سه میلیون ریال دارند، ولی پرداخت این دستمزد نیز بسته به میزان مسافری که در این سرویس دهی رانندگان جابجا می کنند، بعضا دستخوش تغییرات می شود که بیشتر به سمت کاهش می رود تا افزایش و به طور میانگین دریافتی هر راننده در طول یک ماه کار شبانه روزی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال می رسد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار نیز پایین تر است.
دور زدن قانون کار
شورای عالی کار میانگین دستمزد کارگران را برای سال جاری بدون احتساب اضافه کار حدود ۳۹۰ میلیون ریال اعلام کرد که دریافت کنندگان این حداقل دستمزد از مزایای بیمه بیکاری، حوادث و مرخصی ماهانه ۲.۵ روز را برخوردارمی شوند که هیچ یک از این مزایا برای رانندگان اتوبوس اعمال نمی شود و بالعکس در صورت هر روز عدم سرویس دهی نیز دستمزدی ندارند و این درحالیست که طبق قانون کار نه تنها باید رانندگان اتوبوس برون شهری همانند همکاران خود در شرکت های واحد شهرداری ها و کامیون باید از حداقل دستمزد کارگری و مزایای آن برخوردار شوند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی درباره الزام جاری شدن قانون کار برای رانندگان گفت: زمانی که فرد با درخواست کارفرما به کاری گرفته می شود، حتی اگر قرارداد به صورت شفاهی باشد، مشمول قانون کار است و قانون برای آن اجرا می شود.
قربان نباتیان اظهار داشت: رانندگان همانند سایر نیروهای کارگری از حداقل دستمزد باید برخوردار شوند و در غیر این صورت می توانند شکایت خود را به اداره ، تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان شمالی ارایه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.
دستمزد پایین رانندگان
یکی از رانندگان اتوبوس در بجنورد، پایین بودن میزان دستمزد را از مهمترین دغدغه های این قشر عنوان کرد و گفت: رانندگان براساس تعداد سرویس های جابه جایی مسافر دستمزد دریافت می کنند، و هیچ گونه قرارداری در این ارتباط ندارند که بخواهند در صورت عدم تمکین صاحبکار شکایتی به مراجعه قانونی داشته باشند.
مجید دلاوری اظهار داشت: راننده ای که برای حفاظت از جان مسافران باید به لحاظ روانی آرامش داشته باشد، اما معیشت و اقتصاد این آرامش را از این قشر گرفته است، متاسفانه رانندگان حقوق ثابت ندارند و بر اساس تعداد سرویس ها از مالک خودرو، دستمزد دریافت می کنند اکنون و پس از ۲۵ سال سابقه کار رانندگی در جاده ها اگر روزی کار نکنم.
وی با بیان این که میزان دستمزد در هر روز برای جابه جایی ه مسافر به مقصد تهران، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است افزود: سرجمع حقوق پرداختی در یکماه در صورتی که هر روز سرویس باشی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون ریال است و هر روز هم که سرویس نداشته باشیم، حقوقی هم نخواهیم داشت.
این راننده ناوگان اتوبوسی درباره حمایت های دولت از رانندگان گفت: دولت نیمی از حق بیمه رانندگان را پرداخت می کند و ۵۰ درصد از حق بیمه توسط رانندگان تامین می شود، اما همان میزان هم برای این قشر، دشوار است، ماهیانه ۶ میلیون ریال بابت حق بیمه پرداخت می کنم که رقم زیادی است.
نبود امنیت شغلی برای رانندگان
یکی دیگر از رانندگان اتوبوس که در خط بجنورد- تهران مشغول است در این باره گفت: رانندگان با حمایت دولت زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند و دولت نیمی از حق بیمه را می پردازند اما همان میزان هم برای ما زیاد است، متاسفانه رانندگان از حمایت خاصی برخوردار نیستند و امنیت شغلی ندارند.
علی شاکری اظهار داشت: راننده اتوبوس برون شهری، با وجود مهارتی که در حرفه دارد، دستمزد را روزانه دریافت می کند، به ناچار با همان حقوق اندک فعالیت می کنیم در صورت اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، گفته می شود که می توانید ب فعالیت و همکاری ادامه ندهید.
وی افزود: روز مزد بودن سبب شده تا رانندگان امنیت شغلی نداشته باشند، بعضا با بدرفتاری مالک روبه رو شوند و البته فرصت و حق اعتراض هم ندارند، مالکان اتوبوس زیر بار انعقاد قرارداد با راننده نمی رود حتی با رانندگانی که چند ۱۰ سال با مالک اتوبوس کار کرده، قرارداد منعقد نمی کنند.
وی گفت: راننده روز مزد، اگر روزی کار نکند، درآمدی ندارد، این قشر در اوایل شیوع کرونا که شمار مسافران بسیار پایین بود، بسیار متضرر شدند اما این خسارت ها جبران نشد.
این راننده اتوبوس افزود: برای جابه جایی به مقصد تهران، به ازای هر سرویس سه میلیون ریال یعنی روزانه یک میلیون ریال حق الزحمه دریافت می کنم این میزان حق الزحمه هیچ تناسبی با حجم کار ندارد، راننده دائم در جاده است، شبانه روز بیرون از خانه و دور از خانواده است اما در نهایت نمی تواند پاسخگوی نیازشان باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای به کار گیری نیروی راننده، صلاحیت باید از چند جا تایید شود و گفته می شود که با جان مردم سر و کار دارید و باید سلامت و صلاحیت مورد تایید باشد، اما فکر راننده با معیشت و مشکلات اقتصادی درگیر است.
وی افزود: یکی از مشکلات، به کارگیری راننده از نیروهای سایر نهاده ها است، به طور مثال رانندگان اتوبوس شهرداری وارد صنف رانندگان حمل و نقل برون شهری شده و به نوعی قیمت ها را شکسته اند.
این رانندگان که به گفته وی روزهای مرخصی و یا بیکاری خود را به جابه جایی مسافر برون شهری اختصاص داده اند، با قیمت کمتری با مالک توافق کرده و نرخ را می شکنند.
شاکری با بیان اینکه بعضا سرویس به هر علت کنسل می شود و در این میان، رانندگان از دریافت دستمزد باز می مانند، در این زمینه این قشر انتظار دارند تکلیف حقوق راننده با مالک مشخص شود، گفت: یکی از درخواست های رانندگان، تعیین حقوق این قشر با مشورت مالکان است، پیشنهاد ما این است که به صورت درصدی و به ازای مسافری که جابه جا می شود، کار کنیم.
وی با اشاره به این که برخی مالکان رانندگان را به انجام تخلف و کار غیرقانونی وادار می کنند افزود: بعضا مالکان راننده را مجبور به جاسازی و حمل غیرقانونی کالاها از جمله موتورسیکلت و یا مرغ کرده اند، اما راننده حق اعتراض ندارد، چرا که در صورت اعتراض راننده دیگری را جایگزین می کنند و ما از ترس معیشت زندگی مجبوریم تن به هر کار خلافی هم بدهیم.
این راننده ناوگان اتوبوس افزود: در صورت بروز مشکلف مالک به هیچ عنوان مسوولیتی را قبول نمی کند و جوابگو نیست، این اتفاق برای همکاران بسیار پیش آمده است و دچار مشکل شده اند.
پیشنهاد برای وضعیت حقوق رانندگان
رییس انجمن رانندگان مسافری خراسان شمالی هم در این باره گفت: هر ساله با افزایش نرخ کرایه ها، دستمزد رانندگان هم افزایش می یابد البته در مجموع، میزان دریافتی این قشر پایین است و آنان را گلایه مند کرده است.
محمدحسن محمدی اظهار داشت: رانندگان بر اساس تعداد سرویس های مسافر، دستمزد می گیرند و حقوق ثابت ندارند، البته این شرایط در کشور یکسان است، و ما پیش از این پیشنهاد وضع حقوق ثابت برای رانندگان را دادیم که تاکنون مورد موافقت قرار نگرفت.
وی افزود: در این زمینه مالکان هم ادعا دارند که نمی توانند بیش از این میزان را به راننده پرداخت کنند، استهلاک خودرو و سایر هزینه ها سبب شده تا هزینه ها برای مالک افزایش یابد.
رییس انجمن رانندگان مسافری خراسان شمالی درباره به کارگیری نیروهای راننده از کارکنان شهرداری گفت: کمبود راننده سبب شده تا برای خدمات رسانی از این نیروها استفاده کنیم، اگر راننده به اندازه نیاز در استان باشد، نیازی به استفاده از نیروهای اتوبوسرانی شهرداری نداریم.
بی اطلاعی مسوول اداره مسافری از قانون
رییس اداره مسافری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی می گوید : اگرچه در شرایط فعلی تمام رانندگانی که با مالکان اتوبوس مسافربری کار می کنند، به نوعی قرارداد نانوشته و شفاهی دارند، ولی قانون الزامی برای انعقاد قرارداد با رانندگان ندارد.
علی شرفی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۷۵ درصد از رانندگان اتوبوس در استان خود مالکند و برای حق و حقوق مشکلی ندارند، ولی با این حال سایر رانندگان نیز به صورت حق الزحمه ای کار می کنند و دستمزد می گیرند.
وی درباره پایین بودن میزان حق الزحمه رانندگان اتوبوس گفت: مالکان اتوبوس به عنوان بخش خصوصی، هر ساله با افزایش میزان نرخ کرایه ها، حق الزحمه رانندگان را هم افزایش می دهند اما در مجموع، اهرمی برای تعیین میزان حق الزحمه ها در بخش خصوصی وجود ندارد، و قانون هم الزامی برای پرداخت حقوق ثابت به این قشر ندیده است.
شرفی افزود: میزان دستمزد، توافقی تعیین شده است وبرخی رانندگان بدون اینکه قرارداد مکتوب داشته باشند، فعالیت می کنند دربرخی مواقع میزان دستمزد بسته به شرایط متغیر است.
رییس اداره مسافری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با بیان اینکه در ۲ ماهه امسال میزان سفرها نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۴.۸ درصد و تعداد مسافران ۳۷ درصد رشد دارد گفت: در این مدت ۲۳۲ هزار و ۲۰۴ نفر مسافر در قالب ۴۱ هزار و ۳۹۹ سفر با ناوگان عمومی استان جابه جا شده اند.
الزامی بودن انعقاد قرارداد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی می گوید : تمام کسانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند؛ به نوعی باید از حداقل حقوق و مزایای کارگری برخوردار شوند و نوع شغل نمی تواند مانع انعقاد قرارداد با کارگران باشد.
حسن نوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : رانندگان اتوبوس نیز از این قائده نمی توانند جدا باشند و مالکان موظف به انعقاد قرارداد با این افراد هستند و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در صورت درخواست رانندگان شکایت آنها را بررسی خواهد کرد.
وی اضافه کرد : هر واحد کارگری که به میزان کافی درآمد دارند؛ موظفند که حق و حقوق کارگرانشان را تمام و کمال پرداخت کنند و شرکت های حمل و نقل مسافربری نیز در زمره این واحدهای کارگری محسوب می شوند و قطعا اداره کار خود را موظف به پیگیری حقوق این افراد می داند.
وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مطب پزشکان و دستمزد منشی های این مطب ها ورود کرد و به سایر بخش های تاریکی که اجحاف به کارگران می شود نیز ورود می کند تا از حقوق کارگران حمایت کند.
در خراسان شمالی ۷۸۱ دستگاه ناوگان مسافری وجود دارد و هزار و ۵۰۰ راننده مسافری دارای کارت هوشمند هستند همچنین در این استان، ۱۶۱ دستگاه اتوبوس و ۴۰۰ راننده اتوبوس وجود دارد که زیر نظر ۳۵ شرکت مسافری به کار گرفته می شود.
نظر شما