از عضویت رایگان در کتابخانه‌ها تا استقرار اتوبوس «هدهد» در پایتخت

تهران-ایرنا- مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری ۳۰۰ برنامه به مناسبت هفته کتاب (۲۳ تا ۳۰ آبان) در مناطق ۲۲گانه و فرهنگسراها گفت: علاوه بر استقرار اتوبوس کتابگرد «هدهد» در پایتخت شهروندان می‌توانند به صورت رایگان عضو کتابخانه‌ها شوند.

ایمان کُرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: چهار دستگاه اتوبوس کتابگرد «هدهد» (کتابخانه سیار) با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری به مناسب هفته‌های کتاب و وحدت در چهار پهنه؛ شمال، جنوب، شرق و غرب تهران مستقر خواهد شد.

وی، اجرای طرح کتابخانه گردی و بازدید از کتابخانه ها با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مسئولان شهری، برگزاری دهمین دوره جشن «کتاب یار» ویژه تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابداران شهر تهران، چهارمین دوره «جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان»، برگزاری نخستین جشنواره «کاما» (کتاب‌های افراد دارای معلولیت) با مشارکت چندین نهاد مختلف را از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب عنوان کرد.

کُرد افزود: برگزاری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، آیین بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی با مشارکت بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهادهای حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، نشست‌های رونمایی، نقد و بررسی کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب در مراکز فرهنگی هنری پایتخت از دیگر برنامه های این سازمان است.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: برنامه‌های این نهاد با شعار "کتاب؛ سایه‌بان شهر" به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با رویکردهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده، اخلاق و رفتار شهروندی، هویت دینی و هویت بومی برگزار می‌شود.

وی، برگزاری اردوهای کتاب، رویدادهای مرتبط با کتاب کودک، آشنایی و ملاقات حضوری کودکان با نویسندگان، رونمایی و معرفی کتاب، اهدای کتاب به کتابخانه‌های محروم، جشن بزرگ کتاب، ارائه تخفیف خرید کتاب در ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی را از برنامه‌های باغ کتاب تهران عنوان کرد.

عضویت ۱.۵ میلیون نفر در کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری

کُرد با اشاره به فعالیت ۱۱۰ کتابخانه زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهارداشت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دارای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار منبع است، گفت: در هفته کتاب علاوه بر افزودن یک میلیون منبع، امکانات فیزیکی کتابخانه‌ها از جمله میز مطالعه، صندلی‌ها و رایانه‌ها نیز تجهیز و به روزرسانی خواهد شد.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افزایش و توسعه کتابخانه‌ها در قالب کتابخانه‌های مشارکتی با مجموعه‌های مختلف و احداث کتابخانه‌های جدید در فرهنگسراها را از برنامه های این نهاد عنوان کرد و افزود: امسال کتابخانه‌هایی در باغ موزه قصر و فرهنگسرای آفتاب افتتاح می‌شود.

کُرد با اشاره به استاندارسازی کتابخانه‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان از جمله کتابخانه مصطفی رحماندوست و کتابخانه شهید طاها اقدامی اظهارداشت: در طول سال و مناسبت‌های مختلف از جمله روزهای کودک و ادبیات کودک و نوجوان، کتابخانه‌ها و فرهنگسراها برنامه‌های ویژه‌ای را در حوزه کتاب و کتابخوانی با حضور نویسندگان برگزار می‌کنند.

وی درباره گسترش فضای مجازی و کاهش علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی گفت: برای ایجاد علاقه‌مندی آنان به این حوزه از نویسندگان و شخصیت‌های محبوبشان در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دعوت شده و نویسندگان کتاب‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان را می‌خوانند و این موضوع باعث می شود آنان به سمت کتاب روی بیاورند.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری ویژه برنامه‌های مختص کودکان و نوجوانان در اتوبوس‌های کتابگرد هدهد افزود: همچنین برنامه‌های ویژه‌ای در فضای مجازی به گونه‌ای تدارک دیده می‌شود که کودکان و نوجوانان به سمت کتابخوانی سوق پیدا کنند و کتاب را به صورت حقیقی تهیه کنند.

 عضویت رایگان در کتابخانه‌ها به مناسبت هفته کتاب

کُرد با اشاره به امکان عضویت رایگان یک ساله شهروندان در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته کتاب اظهارداشت: همچنین شهروندان در طول سال نیز در روز تولدشان و حتی یک روز قبل و یک روز بعد از آن می‌توانند به مدت یک سال رایگان عضو کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شوند.

وی گفت: کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری به صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کنند و عضویت در یکی از این کتابخانه‌ها به مثابه عضویت در تمام کتابخانه‌های سازمان است و شهروندان می‌توانند از امکانات تمام کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به راه اندازی سامانه کتابخانه الکترونیک به نشانی  http://dtlib.ir/  افزود: تاکنون حدود ۸۰هزار جلد کتاب  در این سامانه بارگذاری شده و کتاب‌های صوتی، نسخه‌های الکترونیک کتاب و مقاله‌های متن‌باز را نیز بارگذاری خواهیم کرد.

کُرد بیان کرد: شهروندان بدون مراجعه به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری می‌توانند از این منابع بهره‌مند شوند.

وی، وضعیت کتابخوانی در شهر تهران را مطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: در بعضی مواقع امکانات کتابخانه‌ها کمتر از تقاضای مردم است و ما باید توان و امکانات خود را در بعضی از کتابخانه‌ها افزایش دهیم و با ورود کودکان و نوجوانان به حوزه کتاب و کتابخوانی که سرمایه‌های کشور هستند، این حوزه رونق بیشتری خواهد گرفت.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای توسعه کتاب و کتابخوانی باید ذائقه مردم را شناخت، افزود: باید کتاب‌هایی را متناسب با ذائقه و توقع مردم تولید کنیم و اگر بتوانیم چنین توقعی را از لحاظ محتوا و ظاهر کتاب برآورده کنیم، مردم حتما استقبال می‌کنند.

اختصاص ۴ کتابخانه به نابینایان

کُرد با اشاره به اختصاص چهار کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نابینایان گفت: با توجه به اینکه فراوانی جمعیت این قشر در جنوب شرق تهران است عمده کتابخانه‌های نابینایان نیز در این منطقه قرار دارد.

وی افزود: کتابخانه‌های طلوع در فرهنگسرای خاوران، شیخ کلینی(ره) در شهرری، شهید فهمیده در فرهنگسرای بهمن و دکتر شریعتی در خیابان شریعتی کتابخانه‌های ویژه نابینایان است که در سال آینده به تعداد این کتابخانه‌ها اضافه خواهد شد.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری اظهارداشت: در تلاش هستیم که کتابخانه‌ها را برای معلولان مناسب‌سازی کنیم و از ابتدای امسال هم ضمن احداث رمپ‌ شرایط ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته شده است و بعد از هفته کتاب، این طرح‌ها را ادامه خواهیم داد.  

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از ۲۳ تا ۳۰ آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha