۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83550839
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چین ناجی ناموفق اقتصاد دنیا

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83550839
چین ناجی ناموفق اقتصاد دنیا

پکن- ایرنا- تحولات اقتصادی دنیا نشان می دهد وضعیت تجاری و اقتصادی کشورها بخصوص اقتصادهای قدرتمند دنیا روز به روز بدتر می شود بی آنکه چین موتور محرکه اقتصاد جهان، بتواند ناجی آن باشد.

به گزارش ایرنا سلامت اقتصاد چین برای پیشرفت پایدار رشد اقتصادی دنیا با اهمیت است اما تلاش چین برای برون رفت از یک جنگ تجاری بزرگ با آمریکا از یک سو و رکود اقتصادی کشورهای مختلف از سوی دیگر باعث شده است تا این کشور هم نتواند به داد دنیا برسد.

در واقع شاخص ها نشان می دهد که رشد اقتصادی چین به حدود ۶ درصد رسیده است که پایین ترین رقم رشد برای این کشور در سه دهه گذشته است و اصلی ترین علت آن نبرد اقتصادی و تجاری آن با آمریکا است.

روزهای خوشی پیش روی چین و دیگر اقتصادهای دنیا دیده نمی شود بویژه آنکه سازمان های مالی و پولی دنیا هم خوشبینی نسبت به رشد اقتصادی ندارند.

صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی، اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و سازمان همکاری های اقتصادی آسیایی و اقیانوسیه اعلام کرده اند وضعیت اقتصادی جهان در روزهای آینده بدتر هم خواهد شد.

این پیش بینی های ناخوشایند البته مربوط به زمانی است که چین و آمریکا موفق به حل اختلافاتشان نشده بودند، همچنین کره جنوبی و ژاپن از نظر اقتصادی با یکدیگر سرشاخ شده است و رشد اقتصادهای بسیاری از کشورها به صفر رسیده است.

جنگ تعرفه های ترامپ بر روی چین و برخی از کشورهای دیگر و موضوع برگزیت و آینده نا روشن برای اتحادیه اروپا و نگرانی های تولید کنندگان و خریداران را هم باید به این عوامل اضافه کرد.

دنیا یک بار در سال ۱۹۹۷ و پس از آن در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ دچار بحران های مالی و بانکی شد اما اقتصاد چین در آن زمان هم توانست با تزریق میلیاردها دلار و یک بسته محرک اقتصادی ۶۰۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۸ میلادی از آن رهایی یابد و به رشد اقتصادی دنیا کمک کند ولی ظاهرا این کشور دیگر نمی تواند یک ناجی موفق برای اقتصاد جهان باشد.

سازمان تجارت جهانی که رشد اقتصادی دنیا را در اوایل امسال ۲.۶ درصد پیش بینی کرده بود حالا می گوید در سال ۲۰۱۹ میلادی رشد اقتصادی جهان معادل ۱.۲ درصد خواهد بود.

صادرات کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش یافته و در برخی آمارها این کاهش نزدیک به ۱۵ درصد و البته برای صادرات اقلام الکترونیکی این کشور تا ۱۸ درصد بوده است.

صادرات غیرنفتی سنگاپور نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی دایما کاهش یافته و میزان کاهش یافته به طوری که صادرات اقلام الکترونیکی تا ۲۵ درصد کمتر شده است.

کمیسیون اروپا می گوید اقتصاد این قاره در سال گذشته نزدیک به ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که یکی از پایین ترین زشد اقتصادی این کشور در یک دهه گذشته محسوب می شود و نشان می دهد وضعیت اقتصادی نامناسب برای آمریکا،   چین و کشورهای دیگر منطقه شرق آسیا، اروپایی ها را نیز درگیر کرده است.

در واقع هر چقدر بازار بزرگ چین بیشتر صدمه ببیند به همان نسبت اقتصادهای بزرگ دنیا که به بازار بزرگ چین وابستگی زیادی دارند آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت اما زور اروپایی ها تا حالا به آمریکا نرسیده است و چین هم سر تسلیم در برابر خواسته های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا فرود نمی آورد هرچند که قرار است فاز نخست توافق هسته ای را روزهای اینده امضا کنند.

آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد که شرایط برای چین مناسب نیست و واردات این کشور هم در ماه اکتبر ۶.۴ درصد کاهش یافته است و اوضاع برای بازارهای ژاپن،  تایوان و کره جنوبی مطلوب نیست.

دیوید داول از محققان خارجی که در هنگ کنگ تحقیقاتی را انجام داده است می گوید: چین در شرایط خوبی بسر نمی برد این کشور اکنون درگیر رویدادهای بزرگی است مناقشات سنگینی را به دوش می کشد.

او می افزاید چین در این وضعیت نمی تواند به اقتصاد دنیا کمک کند رشد اقتصادی چین باید در شرایط سالم و پایدار قرار گیرد و این برای کشورهای دنیا اهمیت زیادی دارد.

کشوری که نزدیک به ۳۰ درصد از رشد اقتصادی دنیا به آن وابسته است طبیعتا زیر بار تعرفه های سنگین بر روی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهایش، شرایط دشواری خواهد داشت و تا از این وضعیت خلاصی نیابد نمی تواند به داد اقتصادهای دیگر دنیا برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha