بازگشت داعشی‌ها به فرانسه در سالروز حملات تروریستی ۱۳ نوامبر

تهرن – ایرنا - مردم فرانسه امروز درحالی یاد یکصد و ۳۰ قربانی حملات تروریستی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ پاریس را گرامی داشتند که همزمان، وزیر کشور فرانسه موافقت خود را برای پذیرش ۱۱ تروریست داعشی متبوع این کشور از ترکیه اعلام کرد.

وعده های اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای بازگرداندن هزاران نفر از داعشی های تبعه کشورهای مختف از جمله کشورهای اروپایی به کشور متبوعشان، موجب نگرانی این کشورها شده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه، در ساعت ۲۱ و ۱۶ دقیقه روز ۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۵ به وقت محلی، در پی یک رشته از حملات هماهنگ ‌شده تروریستی متشکل از تیرباران‌ های دسته‌جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در مناطق یکم، دهم و یازدهم شهر پاریس ۱۳۰ نفر کشته و  ۳۶۸ نفر دیگر مصدوم شدند. این حملات، بزرگ ترین حملات تروریستی جهان(تا سال ۲۰۱۵) بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شمار می رود.

در این حملات تروریستی که در نزدیکی ورزشگاه "استد دو فرانس" در ناحیه "سن دنی" واقع در شمال پاریس و "ایل دو فرانس" رخ داد، دستکم سه انفجار جداگانه و ۶ تیراندازی گزارش شد و یک گروگان‌گیری در مجموعه "تئاتر باتاکلان" صورت گرفت که در این حادثه نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ نفر گروگان گرفته شده‌ بودند.

هفت تروریست در این حادثه توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. داعش مسولیت حادثه تروریستی را برعهده گرفت.   پس از این حادثه، حالت فوق العاده در کشور اعلام اما در اول نوامبر برداشته شد. بعد از پایان حالت فوق العاده، بعضی تغییرات اعمال‌شده در قانون مبارزه با تروریسم به قوانین دائمی تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مراسم امروز با حضور تعدادی از وزرا از جمله وزرای دادگستری و کشور در محل ورزشگاه "استد دو فرانس" برگزار شده است.

محاکمه عاملان این حملات احتمالا" در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

در این ارتباط، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در توییتی نوشت: متحد باشیم تا هرگز به کسانی که این کار را کرده اند اجازه پیروزی دهیم.  امروز ، ۱۳ نوامبر و قربانیان آن را به خاطر بیاوریم.

رسانه‌های فرانسوی روز گذشته (سه شنبه) به نقل از مقامات رسمی این کشور نوشتند که دولت فرانسه می خواهد یک گفت و گوی نزدیک با ترکیه در مورد مبارزه علیه داعش برقرار کند و ۱۱ تروریست داعشی متبوع خود را که ترکیه تصمیم به اخراج آنها گرفته، می پذیرد.

«کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه روز سه شنبه به نمایندگان پارلمان این کشور گفته اکنون اقداماتی برای بازگشت ۱۱ شهروند فرانسوی انجام می دهیم. ترکیه می تواند بر اساس توافق منعقد شده در سال ۲۰۱۴ تروریست ها را به کشورهای خود بازگرداند.

بدنبال وعده رئیس جمهوری ترکیه برای بازگرداندن تروریست‌های عضو داعش به کشورهای مبدا، آنکارا اعلام کرد که ۱۱ داعشی بازداشت شده از جمله چهار زن فرانسوی عضو این گروه تروریستی را اخراج می کند.

روزنامه «لو پاریزین» فرانسه روز گذشته در گزارشی با اشاره به اخراج داعشی‌های فرانسوی از ترکیه نوشت: طبق اطلاعات ما یکی از این چهار زن، «طوبی گوندال»( Tooba Gondal) معروف به «دلال عروس های داعش» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha