از آغاز اجرای طرح گواهی مولد در پایان آبان تا زنگ خطر کاهش کشتی‌گیران

تهران- ایرنا- سفر معاون اول رییس جمهوری به آذربایجان غربی و برگزاری جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه، حضور رییس قوه قضاییه در قم، تاکید وزیر کشور بر تعیین تکلیف فرمانداری‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، برگزاری آخرین روز همایش هیات‌های نظارت بر انتخابات مجلس در مشهد، آغاز اجرای طرح گواهی مولد تا پایان آبان‌ ماه، کاهش آمار کشتی‌گیران در کشور، دستگیری عناصر ساختار شکن در اهواز، راه‌اندازی صندوق حمایت از خرما و مرگ ۲۸ تبعه غیرمجاز خارجی در تصادف رانندگی از مهمترین اخبار مراکز استانی ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود:

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام می‌رسد
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در دومین روز سفر خود به آذربایجان غربی، فاز دوم بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) میاندوآب و کلینیک تخصصی این بیمارستان را افتتاح کرد و بازدیدی هم از طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه داشت؛ وی که ریاست ستاد احیای دریاچه ارومیه را عهده دار است، از وضعیت امیدبخش این دریاچه بازدید کرد و گفت: اقدامات سخت‌افزاری دریاچه ارومیه و تونل انتقال آب به این دریاچه تا پایان دولت دوازدهم به سرانجام می‌رسد.
وی در جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه که در ارومیه برگزار شد،  افزود: تاکنون ۳۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به غیر از منابع داخل دستگاهی برای احیای دریاچه هزینه شده‌است.

دریاچه ارومیه بدون اجرای مصوبه‌های ستاد احیا به بیابان نمک تبدیل می‌شد
عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست و  دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: این دریاچه بدون اجرای مصوبه‌های این ستاد به بیابان پنج هزار کیلومتر مربعی نمک تبدیل می‌شد.
وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها دریاچه ارومیه با تاخیر ۱.۵ ساله نسبت به پیش‌بینی صورت گرفته و تا سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا می‌شود؛ تا امروز دولت بیش از۹۰ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده است و با ۱۵ درصد این‌ میزان نیز کارهای سخت‌افزاری پایان می‌یابد.
 

۴.۷ میلیارد مترمکعب آب از سدها به دریاچه ارومیه وارد شده‌است
وزیر نیرو گفت: از ابتدای اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون، چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای اقماری به این دریاچه وارد شده‌ که این کار با اجرای طرح‌های مختلف نظیر احداث سردهنه‌ها و لایروبی رودخانه ها انجام شده است.
رضا اردکانیان اضافه کرد: اختصاص آب برای بخش صنعت نیز در دستور کار قرار دارد و تخصیص ۱۰ درصد از آب ناشی از انسداد چاه‌های غیرمجاز به این بخش نیز به‌زودی ابلاغ می‌شود.


پرونده‌های مورد دغدغه مردم اطلاع رسانی می‌شوند
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه که به قم سفر کرده است، گفت: هر پرونده‌ای که به هر دلیلی به موضوع و دغدغه مردم تبدیل شود باید عادلانه ، منصفانه، سریع و دقیق مورد رسیدگی قرارگیرد و اطلاع رسانی شود، در این رابطه قوه قضاییه تحت تاثیر هیچ فضاسازی و جوسازی قرار نخواهد گرفت.
وی افزود: فضاسازی و جوسازی ها نباید هیچ تاثیری بر عملکرد قوه قضائیه داشته باشد و دراین زمینه باید احکام با صلابت صادر و اجرا شود.

برنامه دولت برای حمایت از ۹ میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه
سعید نمکی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی در میاندوآب گفت: با آغاز طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت، ۹ میلیون فرد فاقد پوشش بیمه، تحت حمایت قرار می‌گیرند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه پرونده الکترونیک سلامت برای بیش از ۸۰ میلیون ایرانی تشکیل شده که زیرساخت اصلی و مهم و ریلی برای عبور نظام ارجاع و پزشکی خانواده است.

واگذاری باشگاههای استقلال و پرسپولیس در دستور کار است
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در مهاباد گفت: موضوع واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با تمام توان توسط نهادهای دولتی در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۵۰ طرح ورزشی در کشور به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال به ۷۰۰ پروژه افزایش پیدا کند.

مشکلات یک هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی در حال رسیدگی است
محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که به گیلان سفر کرده است، گفت: مشکلات یک هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی و صنعتی سراسر کشور در کمیته های رفع موانع تولید، در حال رسیدگی قرار دارند.
وی اظهار داشت: مشکل واحدهای مشکل دار در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲.۵ درصد از نظر تعداد کاهش یافته ولی ممکن است سهم واحدهای تولیدی که در اقتصاد نقش دارند، بیشتر شده باشد ولی مشکلاتی نیز وجود دارد.

مرزهای عراق تا اواخر آبان ماه برای صادرات بازگشایی می‌شوند
محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در لرستان گفت: با رایزنی های انجام شده، مرزهای کشور عراق تا اواخر آبان ماه بازگشایی و صادرات کالا از سر گرفته می شود.
وی همچنین گفت: بیش از ۵۰ درصد خسارات کشاورزان مناطق سیل‌زده در سه استان لرستان، خوزستان و گلستان پرداخت شده است.

با تغییرات فرهنگی ارتباط برقرار کنیم تا عقب نمانیم
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای شرکت در آیین های آغاز هفته کتاب و کتابخوانی به یزد سفر کرده است، گفت: اگر نهادهای اجتماعی، خود را با تغییرات فرهنگی، هماهنگ نکنند عقب می‌مانند و جبر تاریخی، آنها را بیشتر هم عقب خواهد راند.
وی افزود: ورود فناوری اطلاعات به عرصه کتابخانه‌ها نیز آغاز شده و از این رو باید متناسب با سیر تغییرات خود را هماهنگ کنیم.

فرمانده ارتش پاکستان به ایران می‌آید
سردار سرتیپ محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: فرمانده ارتش پاکستان به زودی به ایران سفر خواهد کرد و در همین چارچوب بار دیگر موضوع آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط تروریستها، را پیگیری خواهیم کرد.
مهر ماه پارسال ۱۴ نفر از مرزبانان هنگ مرزی میرجاوه و نیروهای بسیجی منطقه از سوی تروریست‌ها ربوده شدند که تاکنون ۱۲ نفر آزاد شده اما هنوز ۲ نفر در اسارت هستند.

فرمانداری‌های دارای سرپرست باید تعیین تکلیف شوند
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: حدود ۴۵ فرمانداری با "سرپرست" اداره می شوند که باید تعیین تکلیف شوند.
وی که برای شرکت در همایش سراسری هیاتهای نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به مشهد رفته، افزود: تغییر فرمانداران به فرایند برگزاری انتخابات لطمه نخواهد زد لذا این جابه‌جایی‌ها منجر به برداشت‌های غلط نشود.
وی همچنین اظهارداشت: با شورای نگهبان در خصوص "انتخابات الکترونیک" به توافق رسیده‌ایم. موضوع احراز هویتها را مانند دور پیشین انتخابات باقوت انجام می‌دهیم. در بخش اخذ و شمارش آرا نیز در  انتخابات اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۱۴۰ شهرستان دو فرایند ذکر شده بدون هیچگونه مشکلی الکترونیکی اجرا شد.

سخنگوی شورای نگهبان: با رئیس جمهوری اختلافی نداریم
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت هر نهاد و دستگاهی وظایف قانونی دارد و پافشاری ما نیز بر انجام این وظایف قانونی است و این موضوع برای دولت و مجلس شورای اسلامی نیز صدق می کند و بنابراین با رئیس جمهوری اختلافی نداریم.
وی درباره انتخابات الکترونیک نیز گفت: کارشناسان شورای نگهبان از سال قبل و پیش از آن در جهت برگزاری الکترونیک انتخابات با وزارت کشور همکاری داشته اند و طبیعی است در هر جایی که این امکان فراهم  و اطمینان لازم از جهت امنیت انتخابات الکترونیک تامین شود با وزارت کشور همکاری خواهیم کرد.

در بررسی صلاحیتها نباید به آبروی افراد تعدی شود
حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز در مشهد گفت:‌همچنانکه نباید در امر بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات هیچگونه تسامحی صورت گیرد، در موضوع حق‌الناس فردی نیز پای آبرو و حرمت افراد در میان می‌باشد و این همسنگ حرمت کعبه است بنابراین باید دقت لازم صورت گیرد تا به آبروی افراد تعدی نشود.
وی در همایش سراسری اعضای هیاتهای نظارت شورای نگهبان بر انتخابات در مشهد افزود: وقتی احراز اهلیت و صلاحیت انجام شد امکان شرکت فرد در رقابتی که دسترسی به نمایندگی مجلس را برای او فراهم می‌کند وجود دارد بنابراین احراز صلاحیت باید باشد چون در این میان بحث حق و حقوق افزون بر ۸۰ میلیون نفر مردم ایران مطرح است.
 

طرح گواهی اعتبار مولد تا پایان آبان امسال اجرایی می‌شود
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری در دومین روز از سفر به کردستان از اجرای طرح گواهی اعتبار مولد برای رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تا پایان آبان ماه خبر داد و یادآور شد: در گذشته تولیدکنندگان با چک وتسهیلات بانکی مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند اکنون در این رابطه محدودیت دارند که این مشکل با معرفی تولیدکنندگان به بانک و با تضمین بانک گواهی اعتبار رفع می شود.

ظرفیت قطار حومه‌ای تهران به جنوب‌ شرق افزایش می‌یابد
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های راه سازی شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا گفت: با اجرای خط سوم و چهارم قطار حومه‌ای تهران- ورامین- گرمسار، ظرفیت این مسیر تا ۱.۵ میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد.
وی افزود:بخشی از اجرای خطوط سوم و چهارم قطار حومه‌ای در حوزه شهرستان ورامین در حال اجراست و تلاش می‌شود که هر چه سریعتر این پروژه تا گرمسار تکمیل شود.

پرونده ۲ میلیاردی برای تعیین مقصران است نه بازگشت اموال
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده فساد ۲ میلیارد دلاری که رییس جمهوری این هفته به آن اشاره کرده بود، اظهار داشت: این پرونده درباره بخش زیادی از سرمایه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که در دولت‌های قبل در ۲ حوزه اوراق قرضه دلاری و اوراق قرضه با ارزش‌های بین الملی غیردلاری در بانک های آمریکا و انگلیس سرمایه گذاری شده‌بود و با توجه به رویکرد خصمانه آمریکا این دارایی ها مصادره شده است.
غلامحسین اسماعیلی اظهار داشت: این پرونده هیچ ارتباطی با بازگشت اموال ندارد و صرفا برای تعیین مقصران در این زمینه در دولت‌های مختلف است، گفت: مهمترین بخش پرونده این است که در همه دولت ها چه در دولت فعلی و ۲ دولت قبل این موضوع مشخص شود که اهمالی برای بازگرداندن، تبدیل و یا انتقال این اموال به بانک های دیگر برای خارج کردن از دسترس دولت آمریکا صورت گرفته است.

صندوق حمایت از خرما راه اندازی می شود
امروز بوشهر میزبان دومین همایش بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته بود که در آنجا رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان اعلام کرد: مجوز صندوق حمایت از توسعه خرما دریافت شده و با تامین اعتبار استانی و ملی بزودی راه‌اندازی می‌شود.
همچنین محمد صبور حسین رایزن اقتصادی بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران گفت: کشورش بازار مناسبی برای خرما است و بازرگانان بنگلادشی درخواست‌های زیادی برای واردات این محصول از ایران دارند.
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی نیز گفت: در سال گذشته ۳۰ درصد محصول خرمای ایران به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار صادرشد که رتبه نخست دنیا را در این زمینه به خود اختصاص داد.

عناصر اصلی تحرکات ساختار شکن اخیر در اهواز دستگیر شدند
اداره کل اطلاعات استان خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عناصر اصلی تحرکات ساختار شکن اخیر در اهواز و به ویژه عاملان اهانت به پرچم مقدس کشور عزیزمان شناسایی و دستگیر شدند.
در این اطلاعیه آمده است: عناصر موثر این اقدامات، دارای سابقه محکومیت قضایی و ارتباط تشکیلاتی با خارج از کشور هستند و از دو مکان متعلق به این افراد چندین قبضه سلاح جنگی به همراه مهمات جنگی کشف و ضبط شد.
این هفته در  مراسم تشییع حسن حیدری شاعر عرب اهوازی عده ای هنجار شکن و معاند به تحریک دشمنان قسم خورده نظام با پایین کشاندن پرچم جمهوری اسلامی ایران در اطراف خیابانی در شهرستان کارون آن را به آتش کشاندند که با واکنش مردم استان خوزستان مواجه شد.

قاچاق انسان باز هم حادثه آفرید
برخورد ۲ دستگاه وانت حامل اتباع بیگانه غیرمجاز در مسیر سراوان – خاش در بامداد روز پنجشنبه ۲۸ کشته و ۲۱ مجروح برجا گذاشت.
شدت حادثه به حدی بود که ۲۸ نفر از سرنشینان ۲ خودرو در دم جان خود را از دست دادند و۲۱ مصدوم با هفت دستگاه آمبولانس به بیمارستان امام خمینی(ره) خاش منتقل شدند.

زنگ خطر کاهش آمار کشتی گیران در کشور
علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی، کاهش آمارکشتی‌گیران درکشور را نگران کننده دانست و گفت: برنامه‌ریزی و بستر لازم برای توسعه کشتی باید در کشور ایجاد شود که دراین زمینه تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش به امضا رسیده‌است.
وی با بیان اینکه کشتی از شهرها خارج و به روستاها وارد شده است، افزود:‌ ۱۰ سال گذشته یک میلیون کشتی‌گیر فعال درکشور وجود داشت که این آمار درسال‌های اخیر بسیار کاهش یافته و بنابراین سرمایه‌گذاری در کشتی نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت و سرمایه‌گذاری جدی است.


برخورد ۲ قایق ایرانی در مرز ترکمنستان
معاون فرماندار گمیشان گفت: برخورد ۲ قایق ایرانی در محدوده مرز آبی گلستان با ترکمنستان، منجر به مرگ یک تن و زخمی شدن چند ماهیگیر این استان شد.
این حادثه بامداد امروز رخ داد و یکی از صیادان اهل روستای چارقلی گمیشان بر اثر شدت برخورد جان خود را از دست داد.

آغاز توزیع کانکس در مناطق زلزله‌ میانه
از امروز نصب کانکس‌های اسکان موقت در روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی آغاز شد و قرار است در مرحله نخست ۳۰ کانکس در کنار واحدهای مسکونی تخریب شده نصیب شود.
۵۰ اتاقک نیز طبق برنامه به صورت تجمیعی در روستاهای زلزله زده میانه و سراب نصب شود ضمن آنکه سرویس های بهداشتی ایجاد و امنیت اردوگاه نیز توسط نیروی انتظامی تامین می شود.
۱۰۰ کانکس اهدایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در راه است که پس از رسیدن در منطقه نصب و در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد. 

گزارش‌های منتخب
مرکز بجنورد به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گزارشی با عنوان «کتاب‌نخوانی، وصله‌ای ناجور بر دامان توسعه فرهنگی» به بررسی علت از رونق افتادن کتابخوانی در کشور بویژه نسل جوان پرداخته است.

«سفره ایرانی چشم انتظار ماهیان دریای خزر» عنوان گزارشی از دفتر نوشهر است که به بهانه آغاز فصل صید در دریای خزر، به سراغ ماهیگیران و خریداران ماهی رفته و چند و چون بازار ماهی را مورد بررسی قرار داده است.

مرکز رشت نیز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گزارش «نصرت؛ ۷۰ سال پاتوق کتاب در رشت» به گفت و گو با قدیمی‌ترین کتابفروش این شهر نشسته است.

«پرونده بازسازی شهرستان زلزله‌زده دالاهو در آستانه بسته‌شدن» عنوان گزارش دفتر قصرشیرین است که به بهانه دومین سالگرد زلزله در کرمانشاه، اقدام‌های انجام شده برای بازسازی این شهر را مرور می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha