میرحمایت میرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «با چه مهارتی از نظام آموزشی به جامعه وارد می شویم؟» افزود: به عنوان مثال رشته های مربوط به دریا در تهران نباید ارائه شود، بلکه باید در استان های مجاور دریا ارائه شود. در آموزش و پرورش پیش از این نظام مهارتی دو ساله بود و اکنون سه ساله شده که امیدوار کننده است.
میرزاده از الگودهی و مثال زدن از کشورهای خارجی انتقاد کرد و گفت: اتفاقا یک سر انتقاد به دستگاههای اجرایی باز می شود. یک گلایه مدارس این است که هیچ کارخانه ای اجازه بازدید نمی دهد و همکاری نمی کنند. فرایند های بروکراسی طولانی است. وزارت صنعت همکاری کند تا دانش آموز و دانشجویان بتوانند در محیط واقعی کارآموزی کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید روی طرح های ملی مانند «تاپ» تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده تری انجام شود، گفت: این رویکرد ارزشمند است.
میرزاده در ادامه گفت: انتظارات جامعه از سطح آموزش بالا است، اما بودجه به اندازه این انتظارات نیست. در حالی که باید برعکس باشد و بودجه افزایش یابد. اگر آموزش و پرورش متحول نشود برای دانشگاه هم اتفاقی نمی افتد. آیا تاکنون به جای کتاب های مضر کمک آموزشی برای مهارت تبلیغ شده است؟ مشکل مهارت زمانی حل می شود که همه بپذیرند آموزش و پرورش مهم است و باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه رشته های مهارتی باید توسعه یابند تا بخشی از مشکلات اشتغال حل شود، گفت: آموزش مهارت بسیار هزینه بر است و نگهداری و تامین تجهیزات هنرستان ها هزینه سنگینی دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عمل اگر دولت در بودجه سال بعد، آموزش و پرورش را به خوبی نبیند عکس العمل سختی را در مجلس و کمیسیون آموزش خواهد دید، گفت: دولت هم دریافته است تاکنون به آموزش و پرورش کم توجهی شده و اکنون وقت توجه به آن است. مجلس نیز پشتیبانی خواهد کرد.
آموزش و پرورش ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد
میرزاده با اشاره به اعلام آمارهایی در مورد صرفه جویی ۴۰ هزار میلیاردی از محل گران شدن نرخ بنزین، افزود: آموزش و پرورش ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی تا سال قبل دارد. اگر ۲۰ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش افزوده شود بدهی این وزارتخانه صفر می شود. باید تا عید ۹۹ این مبلغ به آموزش و پرورش داده شود. حالا که بنزین گران شده اگر هزینه آن به آموزش و پرورش و دانش آموزان برگردد مردم هم رضایت خواهند داشت. باید ۱۰ درصد هم به بودجه سالانه افزوده شود.
وی با اشاره به پیشنهادی مبنی بر اینکه باید رئیس جمهوری دستور دهد تا وقتی آموزش و پرورشی ها حقوق و مطالبات خود را نگرفته اند، هیات دولت حقوق خود را دریافت نکند، گفت: باید احساس کنند دو روز و ۱۰ روز دیر شدن حقوق چه معنایی دارد؟ در وزارتخانه های دیگر و حتی در مجلس این وضعیت تاخیر در دریافت حقوق ها نبوده است. گاهی یک سال میگذرد و نیروی حق التدریس و سربازمعلم حقوق خود را دریافت نمی کند.
وضعیت آموزش و پرورش نگران کننده است
وی گفت: وضعیت آموزش و پرورش نگران کننده است. فرهنگیان ناخشنود هستند که چرا درباره پرداخت حقوق آنها صحبت میشود، اما در دستگاههای دیگر این گونه نیست که مسئول وزارتخانه ای به رسانه ملی آمده و درباره پرداخت مطالبات و حقوق پرسنل خود صحبت کند.
میرزاده در ادامه با بیان اینکه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره مجوز ظرفیت و رشته ها تصمیم می گیرد، گفت: اگر آمایش سرزمینی داشته باشیم، دیگر با رفت و آمد وزرا وضعیت ثابت می ماند. امید است در لایحه بودجه، رشته های مهارتی هم دیده شوند.
وی درباره مصوبه تنوع مدارس گفت: شورای نگهبان ایراد گرفته و در هفته پیش رو در کمیسیون دوباره مطرح می شود تا ایرادات رفع شوند و به صحن برگردد. ابهاماتی از جمله در مدارس سمپاد وجود داشت.
میرزاده درباره بکارگیری نیروهای حق التدریس و مربیان پیش دبستانی و نهضتی ها نیز گفت: در آخرین جلسه به وزیر مهلت و ضرب الاجل داده شد تا به سرعت دستورالعمل ارائه دهند. آن دسته از آموزشیاران نهضتی با سابقه همکاری قبل از سال ۹۱ بدون آزمون و بعد از سال ۹۱ با آزمون باید جذب و به کارگیری شوند.
کشور در زمینه آموزش های مهارتی دچار ضعف است
برات قبادیان، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه آموزش می دهیم تا امور کشور را برگردانیم و اداره کنیم گفت: تربیت منابع انسانی برای مشاغل مختلف امری ضروری است که در همه جوامع انجام میشود.
وی افزود: هر چقدر سهم آموزش مهارتی بیش از آموزش نظری باشد فرد قابلیت بیشتری برای اشتغال دارد. در حالی که نظام دانشگاهی اغلب مشتمل بر آموزش های نظری است. از حیث آموزش های نظری کشور وضع بدی ندارد و رتبه های پانزدهم، شانزدهم را در چاپ مقاله در دنیا دارد.
قبادیان با تاکید بر اینکه باید به سمت آموزش های مهارتی که در کشور به شدت در این زمینه دچار ضعف است، رفت گفت: یکی از نقاط ضعف اساسی کشور عرضه محور بودن آموزش ها به جای تقاضامحور بودن آنها است.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت به جایگاه آموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: سهم آموزش مهارتی باید ۸۰ درصد باشد؛ در حالی که در کشور ما برعکس است.
قبادیان افزود: اینکه دانشجو در کلاس درس آموزش نظری بگذراند و بعد در کارگاهی هم آموزش عملی ببیند خوب است، اما باید طوری باشد که یک ترم هم در محیط واقعی کار آموزش ببیند. در برخی دانشگاههای خارج از کشور دانشجو ۶ ماه در دانشگاه است و مابقی را به محیط واقعی کارخانه مربوطه می رود.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حرکت هایی در وزارتخانه شروع شده است، گفت: در دو سال و نیم اخیر چهار طرح بزرگ مطرح شد. در نهایت به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) رسید. سامانه ای به این منظور راه اندازی شده است. بالای یک هزار و ۲۰۰ بنگاه ثبت نام و مشکلات علمی خود را فهرست کرده اند و بیش از ۸۵۰ پروژه در سامانه ثبت شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹ دانشجو ثبت نام کرده اند، اظهار داشت: وقتی تبلیغات خوب نیست تا دانشجوها و اساتید روی این پروژه های مورد نیاز کار کنند چه باید کرد؟ از علت های استقبال کم دانشجویان، نگاه بخشی است؛ در حالی که باید نگاه ملی به آن داشته باشیم.
قبادیان درباره کارآموزی در حوزه صنعت گفت: پیش از این دانشگاه ها با نامه نگاری با کارخانه ها زمینه حضور دانشجویان را برای کارآموزی فراهم می کردند، اما صوری بود و فقط فرم کارآموزی را مهر می زدند که برای جلوگیری از این سوءاستفاده ها، سامانه کارآموز راه اندازی شده است.
وی افزود: هنوز به منابع انسانی به چشم سرمایه نگاه نمی شود. باید بینش در دولت و مجلس عوض شود. اگر این نگاه تغییر کند جای دستگاهها در بودجه ریزی عوض می شود. مگر ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور نفت دارند؟ یک نعمت کشور ما جمعیت جوان است و ناراحت هستیم که نمیتوان به نحو احسن از این سرمایه بهره مند شد.
قبادیان ادامه داد: باید در این زمینه مسیر بازنگری شود. از امروز برای کارآموزی دانشجویان قول قطعی می دهم که مشکلی برای رفتن به کارخانه ها ندارند. سامانه مشترکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و مایل هستیم دانشجو یک ترم در دانشگاه و یک ترم در کارخانه باشد.
نظر شما