محمود نیلیاحمدآبادی عصر شنبه در افتتاحیه چهارمین دوره طرح شهید احمدی روشن در دانشگاه تهران اظهار داشت: برای ترسیم بهتر آینده باید داشتهها و نیازها را بشناسیم و نقشه راه را ترسیم کنیم.
وی ادامه داد: پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد تماما برای برطرف کردن این نقص است اما اگر برای رفع این نقص نقشه کامل نداشته باشیم، سیستم یکپارچه رخ نمیدهد. ما به دنبال یک اکوسیستم هستیم تا توانمندیها و نیازها را یکجا داشته باشیم و نقشه راه را نشان دهد.
نیلی عنوان کرد: مسئله تولید ثروت از دانش مشکل تمام دنیا است و کشورهای پیشرفته نیز در حال بهبود این سیستم هستند زیرا بشر رو به تکامل است و به سمت تعامل حرکت میکنند.
رئیس دانشگاه تهران گفت: ما میخواهیم از تجربه جهانی استفاده و یک سیستم یکپارچه ایجاد کنیم تا بخشهای مختلف را مرتبط و هم راستا کنیم. مهمترین بخش آینده ساز کشور دانشگاهها است و در دانشگاهها نیز دوره کارشناسی اهمیت دارد.
وی افزود: زیرا در این مقطع دانشآموزان وارد دانشگاه میشوند و بهترین زمان برای سرمایهگذاری روی نیروی انسانی و آینده است.
نیلی تصریح کرد: دانشگاهها خوب آموزش میدهند اما همهی آنچه که باید را آموزش نمیدهند. در دوره کارشناسی نقص در مهارت نرم است. به همین دلیل دانشآموزان در تست زنی و مسابقات کتبی خوب عمل میکنند اما اگر بخواهند دانش را پیادهسازی کنند، دچار نقص میشوند.
وی عنوان کرد: خود انتقادی، کار گروهی، کار آفرینی و خلاقیت مهمترین موارد مهارت نرم است. سیستم آموزشی برای اموزش این موارد کمتر طراحی شده است. بنابراین مهمترین کار آموزش مهارت های نرم است.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: یکسری اقدامات به عنوان مدل دو وجهی در دانشگاه تهران احداث شده که دانشجو میتواند علاوه بر رشته خود ۲۰ واحد اختیاری را از رشتههای دیگر اخذ کند و آموزش ببیند. در دانشگاهها رشتههای مختلف برای همافزایی قرار دارند و آشنایی دانشجو با سایر دروس رشد خلاقیت را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان در بدو ورود ارتباط برقرار نمیکنند و دچار افت تحصیلی میشوند. زیرا در سالهای آغازین تحصیل فرد نسبت به عملکردی که میگذارند بهرهوری و کارایی علمی ندارد.
نیلی با بیان اینکه مسئله محوری دانشجویان موضوعی است که در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد، تصریح کرد: باید در آغاز مسئلهای به دانشجو داده شود و طبق آن دانشجو دروس را اخذ کند تا به مسئله پاسخ دهد. در این سیستم دانشجو چند جهت را دنبال کرده است.
وی اظهار داشت: فعالیتهای اجتماعی دانشجو به گسترش و توسعه خلاقیت کمک میکند. انتشار نشریه دانشجویی و ورزش که متفاوت از موضوعات درسی است کار تیمی و خلاقیت را رشد میدهد.
نیلی عنوان کرد: در جامعه صورت مسئلهها متفاوت است. لذا دانشگاههایی که فعالیت دانشجو بیشتر است، در جامعه نیز موفقتر است. دانشگاه یک اکوسیستم است تا مهارت های نرم را به دانشجو آموزش دهد.
رئیس دانشگاه تهران گفت: باید در تمامی بخشهای کشور یک همگرایی و پیوستگی ایجاد شود و تمامی دستگاهها همافزایی بیشتری داشته باشند، برای مدیریت بهینه نیازمند همراهی بیشتری هستیم.
در چهارمین طرح احمدی روشن به میزبانی دانشگاه تهران، ۱۰۰ طرح از سوی هستههای نوآور، شرکتهای دانش بنیان و مراکز رشد ارسال شده است.
نظر شما