۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 2562
کد خبر: 83560675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب به افزایش نرخ سوخت

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۹:۱۶
کد خبر: 83560675
نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب به افزایش نرخ سوخت

تهران- ایرنا- رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح‌طلب در پی اعلام افزایش قیمت بنزین، آثار تورمی آن بر معیشت مردم را بررسی کرده و نحوه اطلاع‌رسانی گرانی سوخت را مورد واکاوی قرار داده‌اند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، رسانه‌های اصلاح‌طلب با مانور بر موضوع داغ این روزها مبنی بر تصمیم سران قوا مبنی بر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، ضمن بازتاب نارضایتی‌ها و اعتراض ها به این تصمیم، از تبعات گرانی بنزین بر قیمت کالاها ابراز نگرانی کرده و نوشتند: اصولا انرژی، به‌ویژه بنزین در ایران کالایی استراتژیک به حساب می‌آید و هر گونه تغییر در قیمت آن می‌تواند بر شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر بگذارد.   

نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص گران شدن قیمت بنزین از دیگر محورهای مورد انتقاد این رسانه‌هاست که معتقدند سبک غافلگیری در اجرای اطلاع‌رسانی از گرانی سوخت با توجه به فشارهای تورمی ناشی از نوسان ارزی در دوره فعلی نمی‌توانسته موثر باشد.

پیامد تورمی افزایش نرخ سوخت

به گزارش روزنامه شرق، در پی اعلام افزایش قیمت بنزین، بحث بر سر آثار تورمی آن داغ شده است. کارشناسان با توجه به تجربه‌های پیشین افزایش قیمت سوخت معتقدند آثار تورمی اسمی و همچنین انتظاری بنزین ۳هزارتومانی بسیار گسترده خواهد بود.

احسان خاندوزی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با شرق دراین‌باره توضیح داد: درباره پیامدهای تورمی سیاست‌های اخیر دولت یک جواب ساده‌انگارانه وجود دارد که از مدل‌های اقتصادی بخواهیم این افزایش قیمت چه تغییراتی روی قیمت دیگر کالاها دارد. این همان روشی است که سازمان برنامه در پیش گرفته است. قیمت سوخت یکی از قیمت‌های کلیدی اقتصاد ایران است و تأثیرات بسیار فراگیر تولیدی، سرمایه‌ای و مصرفی در اقتصاد دارد و در اقتصاد ایران به‌طور خاص در کنار نرخ ارز یکی از دو لنگر اقتصاد تورمی است. مردم در برابر جهش‌های قیمت سوخت و ارز برخورد متفاوتی به نسبت قیمت پفک و کفش دارند. جهش قیمت بنزین آن‌هم افزایش ۲۰۰درصدی در یک روز موجب می‌شود فعالان اقتصادی وارد بی‌اطمینانی شوند و تا نشستن غبار نااطمینانی فعالیت خود، خریدوفروش را به حالت تعلیق دربیاورند.

روزنامه جهان صنعت نوشت: آنچه در ظاهر دیده می‌شود اعتراضات مردم به سیاست‌های دولت است که در اوج گرانی و تورم و بیکاری با تصمیمی اقتصادی وضعیت را سخت‌تر و ناراحت‌کننده‌تر می‌کند. در پی این اقدام انتظار مراجع تقلید و مردم از مجلسی‌ها و نمایندگان مخالفت با طرح افزایش قیمت بنزین است که البته تحقق این موضوع نیز دور از تصور است چراکه خود قوه مقننه، یکی از تصمیم‌گیران اصلی این طرح بوده است. به نظر می‌رسد مردم باید تنها به وعده دولت در خصوص سبد حمایتی دلخوش باشند وگرنه برگشتن از تصمیم سران سه قوا چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

روزنامه آرمان ملی در مطلبی آورد: عده‌ای نگران تاثیر تورمی این سیاست بر قیمت سایر کالاها هستند و معتقدند این طرح می‌تواند بازارهای دیگر را تحت تاثیر خود درآورد. در این زمینه باید توجه داشت که اصولا انرژی، به‌ویژه بنزین در ایران کالایی استراتژیک به حساب می‌آید و هر گونه تغییر در قیمت آن می‌تواند بر شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر بگذارد. این امر را از دو جهت می‌توان مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. از یک سو موضوع تاثیر روانی و ایجاد شوک‌های هیجانی مطرح است و از سوی دیگر این امر تاثیری مستقیم بر سایر شاخص‌ها دارد. اما نمی‌توان این تاثیر را بر سایر بازارها یکسان در نظر گرفت. به هر حالی بخش‌هایی در اقتصاد فعالیت دارند که وابسته به حمل‌ونقل و قیمت انرژی است، بالطبع این بخش‌ها تاثیر بیشتری از نوسان قیمت سوخت می‌گیرند.

تارنمای فرارو در گزارشی آورده است: این شوکی که دولت روحانی وارد کرده است از همان ساعت اولیه تبعاتش را نشان داد، اعتراض های مردمی در نقاط مختلف کشور آغاز شده است. با روندی که در پیش گرفته شده است حالا می توان گفت دولت حسن روحانی در حال تبدیل شدن به یکی از منفورترین دولت هاست، شاید در این زمینه گوی سبقت را از دولت محمود احمدی نژاد هم ربوده باشد.  فضای آنقدر ضد دولت است که حتی عده ای خواستار استعفای رییس جمهور اند. در اعتراض ها  عمده شعارها علیه روحانی است.


جمشید پژویان استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت وگو با تارنما فرارو با تاکید بر اینکه اگر سیاست‌گذاری‌های دولت جواب داده بود، وضعیت معشیت مردم بدین‌گونه نبود، گفت: «دولت سال‌های طلایی را برای اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی از دست داد، در زمانی که تورم تک رقمی بود و تحریم‌های آمریکا نیز وجود نداشت، بهترین زمان ممکن برای اصلاح قیمت بنزین بود، اما الان که شرایط رکود تورمی وجود دارد و تحریم‌ها نیز تاثیر زیادی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده، زمان مناسبی برای افزایش بهای بنزین نبود.» 

نحوه اطلاع‌رسانی گرانی بنزین

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: سیاست‌گذار ترجیح داد از سبک غافلگیری در اجرای اطلاع‌رسانی استفاده کند. این سبک گرچه برای برخی مواقع کاربرد دارد اما با توجه به فشارهای تورمی ناشی از نوسان ارزی در دوره فعلی نمی‌توانسته موثر شود. سیاست‌گذار با وجود آنکه تلاش کرده از طریق پرداخت یارانه، میزان پذیرش اجتماعی طرح را بالا ببرد اما تجربه دو روز اخیر نشان داد در تقدم و تاخر اصلاح قیمت و پرداخت کمک، ممکن است خطایی رخ داده یا حداقل به قدر کافی تامل نشده است.

آرمان ملی نوشت: هر تصمیمی که اتخاذ می‌گردد باید به کمک مردم و برای مردم باشد و در اتخاذ تصمیم‌ها باید در خدمت مردم باشیم. باید برای مردم توضیح داده شود که چرا چنین اقدامی را انجام می‌دهیم. این مسائل مستلزم آن است که پیش از انجام عمل اعتماد مردم را جلب کرده باشیم. یعنی پیش از آنکه دست به هر اقدامی زده شود، باید تا جای ممکن برای مردم توضیح داده شود. در رابطه با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در گذشته شاهد بوده‌ایم که چنین اقدامی تاثیر منفی در بازار و خدمات عمومی داشته است. در چنین شرایطی این امکان وجود داشت که قبل از اقدام با تدابیر بهتری اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت. جامعه به مشارکت اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها نیازمند است. باید از مردم کمک گرفته شود تا در اتخاذ تصمیمات پشت دولتمردان باشند. اگر مردم مشارکت داده نشوند باعث می‌شود یک عده سوءاستفاده نمایند و عده‌ای در این میان دنبال سوءاستفاده هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدرضا باهنر دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه برخی به این قیمت سوخت اعتیاد پیدا کرده‌اند، گفت: این اعتیاد را یک شبه نمی‌شود ترک داد، باید با یک زمانبندی این کار انجام شود، چرا که هم ۲۰ میلیون سوخت قاچاق می‌شود و هم شیب مصرف بنزین کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha