۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 83560998
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انجام بخشی از فعالیت استادان دانشگاه‌ها در صنعت الزامی است

اصفهان - ایرنا - رییس دانشگاه اصفهان گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از سال جاری ملزم به انجام بخشی از فعالیت‌های خود در صنایع هستند.

هوشنگ طالبی روز سه‌شنبه در آیین آغاز به کار پنجمین همایش ملی پلیمر ایران در دانشگاه اصفهان افزود: وزارت علوم امسال موضوع فرصت‌های الزامی صنعتی را تصویب کرد که بر اساس آن گذراندن بخشی از فعالیت استادان در صنعت الزامی شده است.

وی با بیان اینکه هیچ منعی برای گذراندن بخشی از فعالیت‌های استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در صنعت وجود ندارد، اظهار داشت: دانشگاه اصفهان برای اجرایی شدن این مصوبه آمادگی دارد تا استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی چند ساعت در هفته به‌عنوان فعالیت کاری در صنایع حضور داشته باشند.

طالبی با اشاره به اینکه جامعه ما امروز با دشواری‌هایی در ارتباط با مسائل تحریم مواجه است، اضافه کرد: این فرصت ایجاد شده است که با تولید ثروت از علم و فناوری، تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

وی برگزاری همایش‌ها با رویکرد کاربردی و فناورانه را نیاز امروز دانشگاه‌های کشورمان خواند و گفت: دانشگاه‌ها نیز باید ماموریت‌گرا باشند و به این سمت حرکت کنند.

طالبی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۲۵ بر اساس نیازهای اساسی جامعه به‌ویژه به پزشکان و بهیاران تاسیس شد و سپس توسعه یافت، تصریح کرد: در برهه‌ای از سالهای گذشته فراموش شد که خواسته‌های جامعه چه هست و راه اندازی رشته‌های جدید بدون توجه به نیازها و ظرفیت‌ها به یک عادت تبدیل شد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه این نیازهای جامعه هستند که برای دانشگاه‌ها برنامه‌آفرینی و برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: اکنون دنیا به این سمت حرکت کرده و در کشورمان نیز هرچند کمی دیرتر از کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدیم که باید دانشگاه‌ها باید بر اساس نیازهای جامعه، ماموریت‌های خاص داشته باشند.

طالبی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در جهت تولید ثروت و فناوری حرکت کنیم، این فناوری باید بر اساس نیاز جامعه و مبتنی بر دانش روز شکل گیرد.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه صنعت، بازرگانی و بخش خدماتی نمی‌توانند بدون ارتباط با دانشگاه‌ها در دنیا رقابت کنند، اظهار داشت: امروز فقط نیروی انسانی و آموزش برای دانشگاه‌ها کافی نیست و ایده‌ها، پشت درهای بسته تولید نمی‌شود.

وی به ظرفیت بالای کشورمان در زمینه دانش پلیمر اشاره و خاطرنشان کرد: دانشجویان و استادان بسیاری در این رشته فعالند و لازم است صنایع از این ظرفیت هرچه بهتر و بیشتر استفاده کند.

رییس انجمن علوم و مهندسی پلیمر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران نیز در این آیین گفت: چهار دوره از همایش ملی پلیمر ایران تا سال ۷۶ برگزار و پس از آن ۱۳ سمینار بین المللی تا سال ۹۷ برگزار شد.

مهدی نکومنش با بیان اینکه امسال پس از ۲۲ سال، همایش پلیمر با رویکرد کاربردی و ارتباط بیشتر با صنعت در قالب ملی برگزار می‌شود، افزود: مقرر است این رویداد به صورت یک سال در میان در قالب ملی و بین‌المللی برگزار شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۶ دانشکده و گروه وابسته به پلیمر در دانشگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: در آنها حدود ۲۰۰ عضو هیات علمی، ۲۷۴ دانشجوی دکترا، ۷۲۸ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۲ هزار دانشجوی کارشناسی فعال هستند.

نکومنش اظهار داشت: همایش پلیمر ایران در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار می‌شود.

پنجمین همایش ملی پلیمر ایران (همپا  ۹۸) با رویکرد فناورانه و ارتباط با صنعت و با هدف توسعه و حرکت به سوی صنعتی شکوفا و دانش بنیان با همکاری انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران و دانشگاه اصفهان امروز آغاز به کار کرد و تا فردا ۲۹ آبان ادامه دارد.

ارائه مقاله‌های پژوهشی کاربردی و فناورانه، نشست‌های علمی و تخصصی با موضوع پی وی سی، پلی اولفین، کامپوزیت‌های پلیمری، چسب و رزین و پلی یورتان، بازار ایده و فناوری، طرح چالش‌های پژوهشی صنایع پلیمر کشور در قالب همکاری پژوهشی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و نمایشگاه دستاوردهای صنایع و دانشگاه ها از برنامه‌های این همایش است.

۸۴ مقاله به‌صورت سخنرانی و ۲۳ مقاله به‌صورت پوستر در این همایش ارائه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha