۳ آذر ۱۳۹۸، ۸:۱۷
کد خبرنگار: 982
کد خبر: 83565043
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«سلامت روان سالمندان و نقش خانواده»

۳ آذر ۱۳۹۸، ۸:۱۷
کد خبر: 83565043
«سلامت روان سالمندان و نقش خانواده»

اراک - ایرنا - «سلامت روان سالمندان و نقش خانواده» عنوان کتابی است که به قلم «حمیده کاوه» نوشته شده است.

این کتاب ۱۱۰ صفحه‌ای با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به کوشش نشر «دانش کیان » منتشر و روانه بازار شده است.

قیمت هر جلد از این کتاب که سال ۱۳۹۶ در قطع رقعی به چاپ رسیده برای علاقه‌مندان به کتابخوانی هفت هزار تومان است.

مطالب این کتاب در چهار فصل با عناوین پدیده سالمندی، سلامت روانی سالمندان، ساختار روانی در مکاتب روانشناسی و تفاوت‌های مفهومی ارایه شده که مجموعه‌ای مفید در اختیار علاقه‌مندان به بهداشت سالمندی در آن وجود دارد.

در فصل نخست این کتاب علاوه بر تعریف دوران سالمندی، بررسی اجمالی بر مباحث این مقطع از حیات عنوان شده و اهمیت خودکارآمدی و مدیریت موثر احساس تنهایی در این فصل زندگی ارایه شده است.

فصل دوم کتاب به ارایه مفهوم سلامت پرداخته و ابعاد سلامت روان را تشریح کرده است و ملاک‌هایی را که تضمین کننده سلامت روان است و یا در ثبات آن آشفتگی ایجاد می‌کند شرح داده است.

فصل سوم این کتاب کوشیده است که مفهوم سلامت روان را از دیدگاه مکاتب مطرح روانشناسی عنوان کند و از این گذرگاه مکتب روان‌کاوی یونگ، آدلر، اریک اریکسون، نظریه هورنای، راجرز، نظریه موری، آبراهام مزلو، بی.اف.اسکینر، مکتب شناختی ویلیام گلاسر، آلبرت الیس، نظریه اریک برن، گلدشتاین، مکتب هستی گرایی ویکتور فرانکلو مکتب بوم شناختی به تفضیل عنوان شده است.

نویسنده این کتاب در فصل چهارم تنهایی و خلوت‌گزینی را از ویژگی‌های دوران سالمندی عنوان کرده و انواع احساس تنهایی و منشای آن از میانسالی تا سالمندی را توضیح داده است.

در این فصل نظریه‌های مطرح شده پیرامون سالمندی، دیدگاه‌گاه زیست شناختی و روان‌شناختی و نظریه‌های چهارگانه جامعه شناسی در عوامل موثر با سازگاری سالمندی، برخورد نزدیکان و اطرافیان فرد کهنسال، وظایف اجتماع و عوامل تنش‌زای بالقوه در سالمندی ارایه شده است.

در این جستار همچنین در خصوص بازنشستگی و احساس تجربه مضاعف تنهایی موضوعات مشروحی مطرح شده است.

نویسنده این کتاب در مقدمه آن آورده است: یکی از وقایع اجتناب ناپذیر زندگی سالمندی است و مهمترین مسئله آن چگونگی برخورد جامعه با این پدیده است.

همه جوامع بشری سالمندی را در ترکیب جمعیتی خود دارند و مهم آن است که بکوشند شرایط بهینه برای زندگی آنان و حل مشکلات اجتماعی و خانوادگی و سلامت این طیف ایجاد کنند چرا که کهنسالان به‌طور معمول با کاهش توان حرکتی و مشکلات جسمی مواجه می‌شوند و از نظر روانی نیز تغییرات محسوسی را تجربه می‌کنند که باید با دقت شناخته شده و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

امروزه جمعیت بالای ۶۰ سال جهان با جمعیت کودکان زیر پنج سال برابری می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند چند برابر جمعیت کودکان زیر پنج سال شود و در ۵۰ سال آتی دنیا ۲ میلیارد سالمند را تجربه کند.

سالمندانی که در خانواده زندگی می‌کنند احساس تنهایی کمتری دارند و کیفیت زیست آنان بهتر است و کهنسالانی که کنترل و مسئولیت اعمالشان را داشته‌اند از نظر روانی خوشحال‌تر و از نظر جسمی فعال‌تر هستند و حدود ۹۳ درصد از این سازگاری اجتماعی و شخصی با حمایت خانواده حاصل شده بنابراین نقش خانواده در حمایت سالمند محوری است.

نویسنده این کتاب برای گردآوری و ارایه مطالب خود از ۲۱ ماخذ و منبع فارسی و ۴۳ منبع خارجی استفاده کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha