به گزارش روز شنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، « حسین شیرزاد » با اشاره به مسئولیت شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی در تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان و روستائیان کشور افزود: نیمه نخست امسال در مجموع میزان یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۳۵۸ هزار لیتر انواع سوخت شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید و روغن در بین کشاورزان و روستائیان توزیع شده است.
به گفته وی، براساس اطلاعات موجود در همین مدت ۱۱۵ نوبت عملکرد ساماندهی و بهینه سازی غرفه محصولات کشاورزی، تعداد ۲۴ نوبت برنامه تغییر سطح فروشگاههای مصرف فعال و بویژه ۸۶ فاکتور عملکرد ساماندهی و بهینه سازی جایگاهها و فروشگاههای مواد سوختی توسط شبکه های استانی و شهرستانی به انجام رسیده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: امسال در ۶ ماهه نخست در سطح ۳۱ استان کشور از مجموع یک هزارو ۷۹۷ واحد فعال فروشگاهی ۳۵۵ فروشگاه سطح یک، ۸۰۶ فروشگاه سطح دو، ۴۸۲ واحد سطح سه و ۱۵۴ فروشگاه سطح چهار درحال خدمات رسانی به روستائیان و شهروندان شهرهای مختلف هستند.
وی درباره نحوه سطح بندی فروشگاه های مصرف تحت پوشش شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور اظهارداشت: موارد متعددی همچون مساحت، امکانات انباری، تجهیزات و ملزومات فروشگاهی، میزان فروش روزانه، تنوع کالاهای عرضه شده و وضعیت نیروهای انسانی از جمله شاخصهای موثر در تعیین سطح فروشگاه های تعاونی مصرف روستایی بوده که به عنوان مثال، استانهای فارس با ۷۸ واحد، مازندران با ۳۶ واحد، خوزستان و خراسان جنوبی با ۲۴ واحد ، همدان و تهران با ۲۳ فروشگاه مصرف سطح یک، دارای رتبه های برتر در این زمینه به حساب می آیند.
شیرزاد، درباره ارزش ریالی و ویژگی کالاهای عرضه شده در فروشگاه های مصرف گفت: ارزش کل کالاهای فروش رفته در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ رقمی معادل چهار هزار و ۳۳۸ میلیون ریال، شامل ۹۴۵ هزارو ۱۹۹ میلیون ریال اقلام تامین شده به شیوه متمرکز توسط اتحادیه های استانی و شهرستانی و میزان ۵۳۱ هزارو ۸۷۶ میلیون ریال کالاهای توزیع شده با برند شبکه تعاونی های روستایی کشاورزی کشور بوده است.
وی اضافه کرد: علاوه براین در مدت یاد شده، مقدار ۴۷۲ هزارو ۲۸۷ کیلوگرم آرد روستایی و گاز مصرفی مورد نیاز نیز توسط فروشگاههای یاد شده در دور افتاده ترین مناطق کشور بین ساکنین سکونتگاه های روستایی و عشایری توزیع شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: استان های فارس با ۲۹۰ واحد، خراسان رضوی ۱۸۳ واحد، استان گیلان با ۱۱۷ واحد و استان اصفهان با ۱۱۵ واحد فعال، به عنوان چهار استان نمونه کشور از لحاظ تعداد فروشگاه های مصرف روستایی به شمار می روند.
وی گفت: براساس حجم کالای فروش رفته در فروشگاه های مصرف روستایی، استان های آذربایجان شرقی با ۶۳۲ هزارو ۵۶۶ میلیون ریال، بوشهر با ۵۵۶ هزارو ۴۹۱ میلیون ریال، سیستان بلوچستان با ۴۱۰ هزارو ۶۹۱ میلیون ریال ، کرمان با ۳۲۱ هزارو ۴۳۴ میلیون ریال به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
نظر شما