اصلی‌ترین خواست مردم پس از اصلاح قیمت سوخت چیست؟

تهران - ایرنا - کنترل جدی دستگاه‌های نظارتی بر قیمت کالاها و خدمات و تثبیت قیمت‌ها، اصلی‌ترین درخواست‌ مردم پس از اصلاح قیمت بنزین است.

در پی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی و براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

همزمان با این اقدام، دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر طرح حمایت از معیشت ۶۰ میلیون خانوار را در دستور کار قرار داد که و منابع این طرح از مابه التفاوت اصلاح نرخ بنزین تامین می‌شود.

بر اساس این طرح مقرر شد به خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره به بالا ۲۰۵ هزار تومان کمک هزینه معیشتی پرداخت شود.

نوبت نخست طرح حمایت دولت از معیشت خانوار۲۷ آبان (دوشنبه) صورت پذیرفت و مبلغ تعیین شده به حساب تعدادی از سرپرستان خانوار واریز شد و بر اساس اعلام مسئولان جمعیت ۲۰ میلیون نفری شامل دریافتی‌های مرحله اول بودند.

ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه نیز دومین مرحله این بسته حمایتی به حساب ۲۰ میلیون نفر دیگر از مشمولان دریافت طرح واریز می‌شود.

همچنین سومین مرحله پرداخت کمک هزینه معیشتی دولت ساعت ۲۴ شنبه دوم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار با جمعیتی ۲۰ میلیون نفر واریز شد.

با وجود پرداخت کمک هزینه معیشتی و تاکید «علی ربیعی» سخنگوی دولت مبنی بر اینکه هیچ کدام از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی اجازه نخواهند داشت تا پایان سال ۹۸ قیمت کالاها و خدمات خود را افزایش قیمت دهند، اما همچنان مردم نگران افزایش قیمت ها در پی اصلاح قیمت سوخت هستند.

 خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا برای شنیدن حرف مردم به سطح شهر تهران رفته و نظر چند شهروند تهرانی را در این مورد جویا شده که در پی می آید:‌

فرصت طلب ها به بهانه نرخ بنزین قیمت کالا و خدمات را افزایش می دهند

راننده تاکسی ۴۹ ساله شهر تهران که تمایلی به معرفی خود ندارد، گفت: روزانه برای حدود ۱۵۰ هزار تومان باید از هشت صبح تا ساعت ۱۱ شب کار کنم تا بیش از این شرمنده زن و بچه نباشم.

وی با بیان اینکه مسئولان باید به هر شکل ممکن جلوی افراد فرصت طلب را بگیرند تا به بهانه افزایش نرخ بنزین قیمت کالاها را افزایش ندهند، افزود: خودرو تاکسی من سمند دوگانه سوز است و به رغم اینکه قرار بود کارت سوختم ۲۵۰ لیتر بنزین شارژ شود ۱۷۰ لیتر شارژ شده و کسی هم پاسخگوی این وضعیت نیست.

این راننده تاکسی با توجه به میزان مصرف روزانه بنزین خود گفت: این در حالیست که نیاز واقعی من با توجه به دوگانه سوز بودن خودروی موجود ۴۵۰ لیتر در ماه است تا بتوانم امر معاش کنم و پاسخگوی زن و بچه باشم.

وی که خود را متولد شهرستان رودبار و دارای دو فرزند دبستانی و پیش دانشگاهی معرفی کرد، گفت: پس از شروع سهمیه بندی بنزین و به رغم تاکید مسئولان در برخورد با فرصت طلب ها و سودجویان بازار، قیمت بسیاری از کالاهای به خصوص قطعات خودرو به صورت خزنده در حال افزایش است.

این راننده تاکسی با اشاره به افزایش نرخ یک تیغه پلاستیکی برف پاکن از مبلغ چهار هزار تومان قبل از زمان سهمیه بندی بنزین به ۱۵ هزار تومان امروز(شنبه) گفت: رله فن سیستم خنک کننده سمند نیز از هفته گذشته تا به امروز از هفت هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته که این موضوع نشانگر نبود کنترل دستگاههای نظارتی بر بازار است که موجب نگرانی مردم از افزایش نرخ بنزین می شود.

متاسفانه نرخ بنزین تعیین کننده و پایه قیمت همه کالاها و خدمات شده است

یکی دیگر از رانندگان تاکسی نیز که تمایلی به معرفی خود نداشت، گفت: ظاهرا یا کنترلی بر بازار کالا وجود ندارد یا اگر هم هست خیلی ضعف دارد که موجب تاخت و تاز افراد فرصت طلب قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه از مسئولان قوه قضاییه می خواهم برای کنترل اوضاع و جلوگیری از هرگونه تاخت و تاز فرصت طلب ها با قاطعیت بیشتری با آنها برخورد کنند، تصریح کرد:‌ چرا باید از هفته گذشته تاکنون نرخ دو حلقه لاستیک خودرو سواری از حدود ۶۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند و هیچگونه برخوردی با عاملان اصلی آن صورت نپذیرد.

این راننده شهروند ادامه داد: بازار لوازم یدکی خودرو متاسفانه از آغاز سهمیه بندی بنزین و افزایش نرخ ۲۰۰ درصدی آن دچار التهاب شده و مشخص نیست این مهم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. خواسته یا ناخواسته نرخ بنزین تعیین کننده قیمت کالاها و خدمات است

وی گفت: در واقع آن چیزی که موجبات نگرانی و دغدغه عامه مردم را فراهم کرده فقط افزایش نرخ بنزین نیست بلکه افزایش نابسامان مسایل حاشیه ای آن بیش از اصل موضوع است.

این راننده تاکسی تصریح کرد: متاسفانه خواسته یا ناخواسته نرخ بنزین در کشور ما تعیین کننده، پایه و ریشه قیمت گذاری همه کالاها و خدمات شده و تاثیر بسزایی در آن دارد که قابل لمس است.

قیمت گوجه فرنگی از دو هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسید

یکی دیگر از شهروندان گفت: حوادث اخیر از یک طرف و حرکت خزنده فرصت طلب های بازار از طرف دیگر دست به دست هم داده و موجب نگرانی مردم شده به حدی که به عنوان مثال سیب درختی از نرخ پنج هزار تومان هفته گذشته تاکنون به ۱۲ هزار تومان و گوجه فرنگی از دو هزار به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: کنترل جدی بازار نیازمند کنترل نامحسوس خود بازرسان نیز هست تا تحت هر شرایطی کسی نتواند به بهانه آشنا بودن و غیره از کوچکترین تخلفات نیز چشم پوشی کنند.

مجبورم برای ۳۰ هزار تومان روزی ۱۲ ساعت کار کنم

یک راکب موتور سوار نیز که خود را سید عباس رادمنش معرفی کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط سختی کارم در سرمای سوزان و گرمای طاقت فرسای فصل تابستان روزانه با ۱۲ ساعت کار نمی توانم بیش از ۱۰۰ هزار تومان درآمد کسب کنم.

وی که خود را متولد سمنان و تنها محل درآمد خود را از طریق جابجایی مسافر با موتور سیکلت عنوان کرد، افزود: سهمیه ۲۵ لیتری بنزین برای مدت یک ماه من بسیار کم است و از مسئولان می خواهم حداقل آن را به ۵۰ لیتر در ماه افزایش دهند تا مجبور نباشم با خرید لیتری سه هزار تومان برای خرید مایحتاج عمومی زندگی دچار مشکل شوم.

این شهروند گفت: از مبلغ ۱۰۰ هزار تومان درآمدم در روز باید بخشی را برای خرید بنزین، روغن، لاستیک، بیمه و غیره کنار بگذارم که از این رقم به صورت روزانه نمی توانم بیش از ۳۰ هزار تومان هزینه زندگی بکنم که واقعا سخت است.

خودورهای جدید جایگزین خودروهای فرسوده شود

یکی از افسران راهنمایی و رانندگی پلیس راهور نیروی انتظامی نیز که نخواست نامی از وی عنوان شود، گفت: افزایش سیستم حمل و نقل عمومی و افزایش سرعت جابجایی مسافران به خصوص در مترو، اصلاح سیستم سوخت خودروهای تولیدی کشور در حد استاندارد کشورهای اروپایی از جمله مسایلی است که می تواند نقش مهمی در کاهش سوخت و بار ترافیکی خیابانها ایفا کند.

وی اظهار داشت‌: از دیگر مسایلی که می تواند باعث کاهش مصرف سوخت به خصوص در ترافیک های شهری و چراغ قرمزهای طولانی شود جابجایی ساعات کاری دستگاههای اداری است.

این افسر راهنمایی و رانندگی از رده خارج کردن تمام خودروهای بالای ۱۰ سال عمر کارکرد را از دیگر راهکارهای کاهش مصرف بنزین عنوان کرد و گفت: این امر علاوه اینکه موجب ایجاد هر چه بیشتر امنیت برای مسافران خودرو خواهد شد در نهایت علاوه بر کاهش مصرف سوخت آلودگی هوا را نیز کاهش خواهد داد و از طرف دیگر باید هر چه سریعتر خودروهای جدید با سرعت بیشتری جایگزین خودروهای فرسود شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha