شهرام کرمی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محدودیت استفاده از اینترنت به دو جهت باعث شد مخاطبان حوزه تئاتر و هنرمندان دچار لطمه شوند؛ زیرا طی دهه اخیر فروش بلیت نمایش ها از طریق اینترنت اتفاق می افتد و گیشه به صورت سنتی مراجعه ندارد و معنای خود را از دست داده است.
وی با اشاره به امکانپذیر نبودن تهیه بلیت اینترنتی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته خاطرنشان کرد: در این دو روز شاهد افت فروش بلیت به دلیل دسترسی نداشتن مخاطبان به سامانه فروش بودیم اما از روز سه شنبه سامانه فعال و امکان خرید برای تماشاگران فراهم شد.
این کارگردان و نویسنده تئاتر با اشاره به کاهش تبلیغات نمایشها به دلیل محدودیت در دسترسی به اینترنت گفت: دلیل دیگر کاهش تبلیغات نمایش ها بود، در سال های اخیر عمده تبلیغات عرصه نمایش از طریق فضای مجازی انجام می شود؛ اما قطع اینترنت به معرفی تئاترها لطمه وارد کرد. از همان آغاز این مشکلات جلساتی تشکیل و بعد از ارزیابی و بررسی حمایت هایی صورت دادیم. گروه های نمایشی و تماشاخانه ها انتظار حمایت مالی دارند؛ اما به دلیل محدودیت های فراوان در بخش بودجه و اعتبار و تعهدات بسیار، نتوانستیم در این بخش کمک شایانی کنیم.
در همین راستا با مدیران سالن های نمایش اعم از خصوصی و دولتی گفت و گو کردیم تا با گروه های نمایشی در حال اجرا تا زمان بهبود شرایط تعامل شود و لطمه دسترسی نداشتن مخاطبان به اینترنت و خرید بلیت در پی آن جبران شود. اوضاع طی چند روز گذشته بهبود یافته و با این روند بهسرعت شرایط به حالت عادی باز می گردد.
توجه به حوزه تبلیغات تئاتر ضروری است
مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار داشت: این شرایط به اقشار مختلف در عرصه تئاتر؛ از جمله تماشاخانهداران، گروههای نمایشی و مخاطبان لطمه زده است. در این وضعیت مهم یافتن راهکاری برای تعامل و روش های ارتباط با مخاطب بود تا روند روبهبهبود تبلیغات و جذب تماشاگران تئاتر تداوم داشته باشد. وضعیت اجتنابناپذیری که به وجود آمد نشان داد نهادهای دیگر باید در حوزه تبلیغات هنرهای نمایشی نگاه تعاملی داشته باشند.
عمده تئاترها از تبلیغات شهری بهرهای ندارند و سالهاست صداوسیما از هنرهای نمایشی حمایت نمیکند؛ اما این امر ضرورت توجه به تبلیغات از سوی فضاهای دیگر را یادآوری کرد که تئاتر نیز باید از امکانات بهرهمند شود.
کرمی با تاکید بر ضرورت رفع شدن ضعف در حوزه تبلیغات تئاتر تصریح کرد: تبلیغات به صورت فردی و در فضای مجازی انجام میشود؛ اما باید تئاتر پا به بیلبوردهای (آگهینما) شهری بگذارد و به آنتن صداوسیما راه پیدا کند تا هم بیشتر معرفی شود و هم در صورت محدودیت اینترنت آسیب کمتری ببیند.
نظر شما