نظام‌آموزشی مستعد اجرای سند تحول نیست

تهران - ایرنا - وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: نظام‌ آموزشی ازجمله نظام جذب و تربیت‌ معلمان، سنجش دانش‌آموزان و سایر نظام‌های آن مستعد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران ستادی وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: آموزش‌ و پرورش باید مرجع جامعه باشد و برای رسیدن به این هدف باید سطوح مدیریت در آموزش و پرورش را به‌ صورت کیفی، ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: به عنوان‌ مثال در آموزش‌ و پرورش باید ببینیم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  نقطه‌ای که می‌خواهیم جامعه و دانش آموزان را به آن سمت ببریم کجا است. اکنون زیر نظام‌های سند تحول بنیادین با برنامه‌ها و راهکارهای آن ابلاغ‌ شده است و صد فعالیت برای آنها پیش‌بینی‌ شده است اما تنها با ابلاغ برنامه‌ها و فعالیت‌ها سند اجرایی نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وقتی مختصات پایان کار را داشته باشیم منظور از حیات طیبه، مدرسه در تراز سند، برنامه درسی ملی مشخص می‌شود و پس‌ از آن می‌توانیم جهت‌گیری‌ ها را به طور دائم با آن بررسی کنیم چراکه اگر این‌گونه نباشد انرژی تحلیل می‌رود.

حاجی میرزایی همچنین گفت: فرض کنیم اقداماتی که انجام می‌دهیم درست است اما شاهدی بر این درستی انجام کار نداریم و باید از درستی آن مطمئن باشیم. همچنین کار به‌ درستی اجراشده است اما بازهم نتوانیم اثبات کنیم که اجرا درست بوده است بنابراین باید با انجام کارها وجدان خود و وجدان عمومی را قانع کنیم تا حمایت اجتماعی همراه ما شود.

نباید از خطوط قرمز بخش کیفیت عدول کرد

وی با بیان اینکه هیچ کاری پایدارتر و قابل‌ نمایش‌تر از کار فرهنگی نیست، گفت: کار باید به‌ درستی انجام بگیرد و ماموریت، چشم‌انداز و مختصات ارزش‌ها مشخص شود تا بدانیم که در جهت کیفیت خطوط قرمز چه جاهایی است تا از آن عدول نکنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای درست انجام دادن کارها باید به ۶ پرسش کی، کجا، چگونه وکی پاسخ دهیم، هشت محور را اصول مأموریت‌های خود تعیین کرده‌ایم و برای دست‌یابی به ادبیات مشترک در مأموریت‌ها باید در این اصول مشارکت داشته باشیم. یک محور مموریت‌ها اجرای سند تحول بنیادین و تعلیم و تربیت چند ساحتی است اما نظام جذب، پرورش، سنجش مستعد فراهم کردن برای اجرای این سند نیستند.

حاجی میرزایی ادامه داد: قصد اجرای ۶  زیر نظام سند تحول بنیادین را داریم، باید الگوی اجرای زیر نظام‌ها را تهیه کنیم چراکه حرکت از درک فاصله آغاز می‌شود و همچنین مختصات دستیابی به اهداف را نیز تعیین کنیم. باید مدرسه کانون تحولات نظام آموزشی باشد، اما چگونه می‌توانیم این کانون را داشته باشیم و ترکیب ارگانیک دانش‌آموز، مدرسه، خانواده و محل را داشته باشیم؟

وی بابیان اینکه همه تحولات جامعه مرهون آموزش‌ و پرورش است که باید در عمل، ظهور واقعی پیدا کند، گفت: باید مدیریت در تمام سطوح آموزش‌ و پرورش بهبود پیدا کند و آموزش‌ و پرورش مرجع جامعه باشد و برای رسیدن به این هدف باید بررسی کنیم چطور می‌توانیم سطوح مدیریت را به‌صورت کیفی، ارتقا دهیم.

سامانه ای برای مدیران شایسته ایجاد می شود

وزیر آموزش‌ و پرورش اظهارداشت: در حال بررسی تاسیس سامانه‌ای هستیم که هرکس خود را واجد صلاحیت می‌داند در آن سامانه خود اظهاری کند و برای انتصاب‌ها درآینده به آن سامانه رجوع خواهیم کرد تا بر اساس شایستگی‌ها افراد را برای سطوح مدیریتی از طریق آن سامانه انتخاب کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مدیریت مفهومی است که با آموزش در کلاس به دست نمی‌آید و فرایندی است که باید در عمل شکل بگیرد.

وی معلم را رکن کار در آموزش‌ و پرورش دانست و گفت: اگر معلم دچار اشتباهی شود کل کار تعلیم و تربیت دچار اشتباه خواهد بود بنابراین معلم باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ رفاه و معیشت معلم در چیست؟ چگونه می‌توان توانمندی معلم را افزایش داد؟

وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، ادامه داد: تاریخ انقلاب اسلامی بدون درک روشن بسیج ناقص است چراکه بسیج مستضعفین تأثیر اساسی در شکل‌گیری مقاومت مردم ایران در برابر تجاوز دشمن و ارتقای فرهنگی عمومی داشته است که همواره تنومندتر و پرثمرتر باشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه چگونه می‌توانیم مشارکت موثرتر همکاران را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: بخش مهمی از زندگی را در ساعت‌ های کار می‌گذرانیم که بر روی سایر ساعت زندگی و مجموعه مناسبات ما تأثیر می‌گذارد لذا اهمیت دارد که به سازمان با مختصات گسترده توجه کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مختصات سازمان بانشاط، سازمان بهره‌ور است. بهره‌وری یکی از مفاهیم کلیدی است که به‌ درستی فهم نشده است و در سازمان‌ ها مفهوم واقعی آن به کار گرفته نشده است و به‌ صورت تصنعی و تشریفاتی باقی‌ مانده و اکتسابی نیست بلکه به‌ صورت اقتباسی بوده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: هر محیطی مستعد شکل‌گیری این مفهوم نیست و بهره‌وری باید در سازمان‌های خاص شکل بگیرد تا مجموع مناسبات درونی سیستم بهره‌وری را درک کنند و آماده پذیرش آن باشند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه محیط حیات بهره‌وری زمینه‌ای است که آمادگی قبول مفهوم را دارد، گفت: زمانی که بهره‌وری معرفی شد، مقاومت‌هایی در برابرآن شکل گرفت چراکه عده‌ای منفعتی در بهره‌وری برای خود متصور نبودند.

وی با یادآوری اینکه در بهره‌وری اصل تسهیم منافع بسیار مهم است، اظهارکرد: اصل تسهیم منافع زمینه را برای همکاری کارکنان سازمان فراهم می‌کند. نزدیک به ۶٠  سال است که با بهره‌وری در ایران سروکار داریم اما نتوانستیم زمینه را برای بهره‌وری فراهم کنیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش  با بیان اینکه در فرهنگ دینی ما پاداش متناسب با تلاش است، گفت: در فرهنگ دینی ما آنچه ارزش دارد عمل نیکو است و کار بیشتر مهم نیست بلکه کار و عمل بهتر اهمیت دارد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: هنر مدیران شکل دادن محیطی است که در آن انگیزه‌ها هم‌راستا شوند و در این محیط چشم‌انداز مشترک ایجاد شدن به این معنا است که آینده‌نگری را در یک‌جهت قرار دهند.

وی تأکید کرد: به میزانی که بتوان هم‌راستایی در هدف و منافع مشترک داشته باشیم کار سامان می‌گیرد و بهره‌وری کار درست را درست انجام دادن است چراکه باید مطمئن باشیم که کاری که انجام می‌دهیم درست است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه در فرهنگ مدیریتی باید ببینیم کار درست چه‌کاری است، گفت: در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که بخش مدیریتی ما با چه هدفی همراه است و در مرحله بعدی باید بررسی کرد که هدف مجموعه چیست و همچنین باید نقطه مختصات رسیدن به هدف را داشته باشیم.

عدالت آموزشی حق مردم است

حاجی میرزایی با اشاره به عدالت آموزشی اظهار داشت: حق مردم است که عدالت آموزشی برای فرزندان آن‌ها برقرار شود و باید پرسید برای برقراری عدالت آموزشی چگونه می‌توان کیفیت مناسب در سراسر کشور برقرار کرد؟

وی تصریح کرد هدف ما این است که همه کشور حامی آموزش‌ و پرورش باشد، در حال حاضر دغدغه کشور اشتغال است و فرصتی در اختیار آموزش‌وپرورش است که در این بخش به‌خوبی نقش‌آفرینی کند. آموزش‌وپرورش در بخش‌های مختلفی از کشور می‌تواند حضور پیدا کند و مأموریت‌های خود را در یک همبستگی متقابل بازتعریف کند.

وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید کرد: مفهوم ما از مشارکت ذی‌نفعان این است که به هم کمک کنیم و اهداف یکدیگر را پشتیبانی کنیم.

حاجی میرزایی بابیان دو خواسته از مدیران ستادی، گفت: خواسته اول این است که به ما بگویید که برای اجرایی شدن هشت برنامه‌ای که به مجلس برای آموزش‌وپرورش داده‌شده است با لحاظ همه شرایط موجود چه اقداماتی باید انجام بدهیم.

وی در مورد خواسته دوم افزود: ازنظر شما یک مشکل از مشکلات آموزش‌ و پرورش چیست. آن مساله را مطرح کنید و بگویید که صورت‌بندی مساله و راه‌حل‌های پیشنهادی شما چیست.

وزیر آموزش‌ و پرورش با یادآوری اینکه به کمک و مشارکت مدیران ستادی نیازمند هستیم، گفت: سلسله‌ مراتب سازمانی لزوماً سلسه مراتب فضل و کمال نیست و اثرگذاری متوقف به سلسله‌مراتب نیست و ممکن است فردی در قاعده سلسله‌مراتب باشد اما خوب بفهمد و باید هرکس به میزان فهمش در مشارکت مجموعه کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha