سیدعیسی درازگیسو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطابق آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پس از افزایش نرخ؛ مصرف بنزین روزانه ۲۲ میلیون لیتر کاهش یافت که درصد کارمزد آن از جیب جایگاه داران برداشته شد بدون آنکه سهم جبرانی برای آن پیش بینی شده باشد.
وی بیان داشت: این در حالیست که طی سالهای اخیر بویژه پس از تورم و گرانی یکی دو سال گذشته هزینه های جایگاه داران به شدت افزایش یافت چراکه درآمد آنها ریالی و هزینه هایشان ارزی است.
وی گفت: از آنجا که وزارت نفت درآمد جایگاه داران عرضه سوخت را بر پایه درصدی از فروش و لیتراژ برنامه ریزی کرده است؛ با کاهش مصرف بنزین اتوماتیک وار درآمد جایگاه داران نیز کاهش می یابد که باید چاره ای برای آن اندیشه شود در غیر اینصورت خود بخود از چرخه فعالیت خارج و تعطیل می شوند.
عضو کانون جایگاه داران سوخت کشور افزود: اگر واقعا صرفه جویی سوخت برای وزارت نفت مهم است باید مکانیسم حق الزحمه و سهم درآمدی جایگاه داران نیز تغییر کند زیرا مادامیکه فروش بالا ملاک عمل باشد انگیزهای برای مشارکت در اصلاح الگوی مصرف وجود نخواهد داشت.
درازگیسو اظهار داشت: از دیگر سو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به نمایندگی از وزارت نفت همچنان از اجرای نظام حق العمل مصوب مجلس خودداری می کند که این موضوع هم ضربه سنگینی به جایگاه داران وارد کرده است.
وی در ادامه به دیگر مشکلات جایگاه داران اشاره کرد و گفت: در شلوغی جایگاه ها و بویژه پس از افزایش قیمت، برخی افراد پس از سوخت گیری فرار می کنند که زیان آن را کارگران زحمت کش باید جبران کنند.
وی افزود: در کنار هزینههای سنگینی نظیر حقوق و دستمزد کارگران، انواع بیمه مانند سرنشین، آتش سوزی، اغتشاش، حوادث، تامین اجتماعی، مالیات و غیره هزینه مضاعف ناشی از سامانه هوشمند سوخت به سبب طرح سهمیه بندی بر جایگاهداران تحمیل شد که این مورد هم در پیش بینی های طرح سهمیه بندی دیده نشده است.
رییس انجمن جایگاه داران استان گلستان ادامه داد: با اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نیاز جایگاه داران به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بیشتر شد که این موضوع هم در طرح سهمیه بندی پیش بینی نشده است و اکنون از عمده ترین چالش های مالکان جایگاه است.
درازگیسو بیان کرد: پس از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین، سوخت گیری خودروها در هر مرحله کاهش چشمگیری یافت بطوریکه اغلب شهروندان در هر مراجعه به پمپ بنزین حداکثر ۱۰ لیتر بنزین می زنند که علاوه بر ازدحام و ایجاد ترافیک، هزینه های استهلاک تاسیسات و تجهیزات جایگاهداران را به طرز چشمگیری افزایش داده است.
وی ثابت ماندن قیمت کارمزد فروش بنزین با وجود افزایش نرخ و هزینه ها را از عمده مشکلات جایگاه داران دانست و گفت: انتظار داریم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران این موارد را لحاظ کند همچنانکه ما با تعامل سازنده حیثیت آنها را در همه عرصه ها حفظ کرده ایم.
وی افزود: شرکت نفت ۲ سال است با وعده بی سرانجام جایگاه داران را به افزایش کارمزد امیدوار کرده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.
رییس انجمن جایگاه داران گلستان اظهار داشت: پس از بروز برخی ناآرامی ها جایگاهداران شب و روزهای پر اضطرابی را سپری کردند و در همین استان هم مشکلاتی رخ داد که جا دارد از سوی متولیان جبران شود.
درازگیسو ابراز داشت: علیرغم این همه مشکلات تصور رایج مبنی بر درآمد زیاد جایگاه داران است و همین عامل باعث شده افرادی که با انگیزه زیاد جدیدا سرمایه گذاری کرده اند متحمل زیان و پشیمانی شوند، شرکت نفت در قبال همه این موارد مسوول است.
خبرنگار ایرنا تلاش کرد که نظر مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران را جویا شود اما هیچیک حاضر به پاسخگویی و مصاحبه نشدند.
عیسی افتخاری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گلستان حاضر به بیان داده و آمار نشد اما گفت مشکلاتی وجود دارد که در دست بررسی است.
همچنین محمدرضا مظلومی مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خبرنگار ایرنا را به مدیر بازرگانی با این عنوان که فرد متولی است ارجاع داد اما مجید مجیدی راد مدیر بازرگانی خطاب به خبرنگار گفت: شما باید سوالات را به سخنگوی شرکت تحویل داده تا ایشان از بنده استعلام بگیرد و سپس از طریق سخنگو جواب شما را خواهم داد.
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران نیز در این رابطه پاسخگو نبود.
نظر شما