مدیریت ۷۰درصد موسسات قرآنی را بانوان عهده دار هستند

تهران- ایرنا- دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت با استناد به ارزیابی صورت گرفته از سه هزار موسسه قرآنی کشور، گفت: ۷۰درصد مدیریت در موسسات قرآنی را زنان و ۸۰۰ موسسه را نیز مردان عهده دارند.

به گزارش روز یکشنبه رادیو قرآن، حمیدرضا شیخ‌ویسی اظهار داشت: با احتساب شعب مؤسسات در سطح کشور حدود سه هزار مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند و بر اساس یک ارزیابی تحلیلی انجام شده طی سال‌های ۹۶ و ۹۷  اطلاعات خوبی از وضعیت مؤسسات به دست آمد که نتایج آن برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دیگر مسئولان مربوطه ارسال شد.
وی افزود: در این گزارش تحلیلی مشخص شد ۷۰ درصد اعضای هیئت مدیره مؤسسات از بین بانوان هستند که دارای مدارک تحصیلی در رشته‌های مرتبط سطح دو حوزه یا در مقطع کارشناسی هستند. همچنین مشخص شد که بیشتر مؤسسات در رشته آموزشی عمومی و حفظ در حال آموزش هستند.
شیخ ویسی درباره وضعیت مؤسسات در استان‌ها اعلام کرد: استان تهران از نظر تعداد مؤسسات با ۱۳۱ مؤسسه دارای بیشترین تعداد مؤسسه است و استان‌های خراسان رضوی با ۹۲ مؤسسه و کرمان با ۸۰ مؤسسه در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی اضافه کرد: استان‌های کردستان با هفت مؤسسه، گیلان با ۱۲ مؤسسه و گلستان با ۱۳ مؤسسه نیز کمترین تعداد مؤسسات را دارند که لازم است در این استان‌ها تلاش بیشتری از سوی همکاران صورت بگیرد.
شیخ‌ویسی افزود: موسسات در چهار حوزه آموزش عمومی، آموزش تخصصی، فعالیت تبلیغی و ترویجی و مشاوره فعالیت می کنند که برخی مؤسسات در یک یا چند حوزه فعالیت دارند. ۹۰درصد موسسات در حوزه آموزش عمومی فعالیت می‌کنند که عمدتاً شامل روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم است. فعالیت تخصصی مؤسسات نیز بیشتر به تربیت مربی قرآنی، معلم قرآنی، داور قرآنی و مدیر قرآنی مربوط می‌شود.

این مقام مسئول درباره نحوه اعطای مجوز برای تاسیس موسسه قرآنی گفت: اعطای مجوز فعالیت برای یک مؤسسه تابع یک سری شرایط عمومی و تخصصی است. برخی از این شرایط عمومی که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم مشترک است مانند داشتن حداقل مدرک لیسانس یا سطح دو حوزوی. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در دور جدید که از نیمه دوم سال ۹۷ با مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کار خود را آغاز کرد روند ثبت‌نام را در سامانه مراکز به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌دهد.

معاون امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این بحث با توجه به تخصصی بودن حوزه قرآن گروه‌های مصاحبه سه نفره‌ای را در سطح ۳۲ استان و دو منطقه آزاد تجاری تشکیل داده‌ایم تا صلاحیت علمی، تخصصی و مدیریتی متقاضیان مجوز تأسیس مؤسسه را مورد ارزیابی قرار دهند. بر همین اساس پرونده مؤسسه و مصاحبه‌های تخصصی در استان‌ها تشکیل می‌شود و در ادامه برای بررسی بیشتر به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت ارجاع داده می‌شود.

برگزاری ۱۱ جلسه هیئت رسیدگی در دور جدید
شیخ‌ویسی در ادامه این گفت‌وگو به راه‌اندازی دوره جدید هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اشاره و اظهار کرد: این هیئت از بهمن ماه سال ۹۷ آغاز شده و تا به امروز ۱۱ جلسه برگزار کرده است، این هیئت مسئولیت صدور، نظارت، حمایت، تدوین ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مواردی از این دست در مورد مؤسسات را برعهده دارد.

دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت افزود: اعضای این هیئت که با اطلاع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند، شامل «عبدالهادی فقهی‌زاده»، رئیس هیئت، حجت‌الاسلام «محمدعلی خسروی»، نایب رئیس هیئت، «عباس سلیمی»، عضو حقیقی،‌ حجت‌الاسلام «سیدمصطفی حسینی»، عضو حقیقی، «محمدعلی خواجه پیری» عضو حقیقی و «اصغر امیرنیا» مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزارت ارشاد از دیگر اعضای این هیئت هستند.
وی افزود:  طبق مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تاریخ ابلاغ مصوبه که نیمه دوم سال ۹۷ است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که در آن مقرر شد، هر یک از دو دستگاه نسبت به اعطای مجوز به مؤسسات اقدام کنند. همچنین مقرر شد اگر یک مؤسسه از وزارت ارشاد مجوز دریافت کند، حق استفاده از مجوز سازمان تبلیغات اسلامی و بالعکس را نخواهد داشت.

شیخ ویسی اضافه کرد: همچنین مقرر شد تا مؤسساتی که قبلاً از هر دو دستگاه مجوز دریافت کرده‌اند، به صورت کتبی خواهان تحت پوشش قرار گرفتن یکی از این دو دستگاه شوند. بر همین اساس از سال گذشته بخشی از مؤسسات برای تمدید ادامه فعالیت مراجعه کرده‌اند، این تعداد از ابتدای تشکیل هیئت تاکنون به حدود ۷۰۰ پروانه فعالیت رسیده است.

بسته های تشویقی برای موسسات قرآنی
وی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه توسعه فعالیت‌های قرآنی اعتباراتی را درنظر دارند که وزارت ارشاد در نیمه نخست سال ۹۸ نزدیک به یک میلیارد و ۸۰۰  میلیون تومان به ۸۸۰ مؤسسه کمک کرده است. همچنین از طریق آزمون سراسری قرآن و عترت و قبول‌شدگان در این آزمون نیز بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان حمایت در نظر گرفته است. در کنار آن، مؤسساتی که دارای برنامه‌های نو، بدیع و خلاقانه باشند، با ارائه طرح و برنامه به معاونت می‌توانند از کمک‌های موردی معاونت هم بهره‌مند شوند.

۹۰درصد موسسات قرآنی فعال هستند
شیخ‌ویسی اعلام کرد: طبق گزارش تحلیلی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تهیه شد، بالغ بر ۹۰ درصد مؤسسات فعال بوده و ۱۰ درصد نیز نیمه‌فعال یا غیرفعال هستند. البته تمامی اطلاعات مربوط به مؤسسات در سامانه جامع قرآنیان که در آینده فاز دوم آن به بهره‌برداری خواهد رسید، به صورت آنلاین قابل دریافت خواهد بود. در این سامانه به صورت روزانه تعداد مؤسسات فعال در هر استان، تعداد کلاس‌های آموزشی در همان استان، نوع آموزش‌ها و بسیاری اطلاعات دیگر ارائه خواهد شد. در این سامانه به هر کدام از مدیران مؤسسات رمز کاربری داده خواهد شد تا اطلاعات مربوط به مؤسسه خود را به‌روزرسانی کنند.

ابلاغ شیوه نامه نظارت برای جلوگیری از تخلفات
وی در مورد شیوه نظارت بر عملکرد مؤسسات نیز به تدوین شیوه‌نامه نظارت به مؤسسات قرآنی اشاره و با تأکید بر اینکه تا کنون شیوه‌نامه نظارتی در حیطه مؤسسات در هیچ دستگاهی تهیه نشده است، بیان کرد: به منظور انجام بهتر نظارت بر مؤسسات و رسیدگی به تخلفات احتمالی این شیوه‌نامه تنظیم شده است. تخلفات هر مؤسسه ممکن است در یکی از حوزه‌های تبلیغاتی، اداری، آموزشی یا مالی را شامل شود. مصادیق تخلفات که بعضاً مؤسسات به دلیل عدم‌اطلاع رعایت نمی‌کنند از طریق این شیوه‌نامه اطلاع‌رسانی شده است.
دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد برنامه‌ها برای توانمندسازی مؤسسات نیز اظهار کرد: یکی از رویکردهای مدیریت جدید معاونت که با روی کار آمدن عبدالهادی فقهی‌زاده صورت گرفت، رویکرد علمی و تخصصی است که به تمامی امور مرتبط با حوزه قرآن و عترت از جمله مؤسسات سرایت کرده است.

وی افزود: در همین راستا دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات آذر و دی‌ماه سال گذشته با حضور بیش از ۶۰۰ مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت در قم به صورت حضوری برگزار شد. همچنین پیش از این دوره حضوری،‌ یک دوره غیرحضوری دو ماهه که به صورت مجازی و غیرحضوری بود نیز برگزار شد. فاز دوم این دوره نیز امسال برای دیگر مؤسسات برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha