«حمید زادبوم» روز دوشنبه در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: نامگذاری و اختصاص یکی از روزهای تقویم به نام روز ملی صادرات، بهانهای است برای اعتلای فرهنگ عمومی کشور در این حوزه و خلق بستری که فرهیختگان، فعالان اقتصادی، اصحاب رسانه و عموم مردم ضرورت توسعه صادرات را بدانند.
وی ضمن بزرگداشت بیست و سومین سالروز ملی صادرات، افزود: بی تردید سالی که فعالان اقتصادی موفق به انجام صادرات شدهاند و برخی از آنها به نمایندگی عنوان صادرکننده ممتاز و نمونه را به دست آوردهاند، یکی از سالهای خاص و طاقتفرسا در حوزه تجارت خارجی بوده و کشور تاکنون چنین تجربه ای را در این حوزه نداشته است.
این مقام مسئول با اشاره به اثر تحریمها بر وضعیت صادرات ادامه داد: با وجود تمام ناملایمتیها و عهد شکنیها تحت عنوان فشار حداکثری بر مردم این مرز و بوم، جهادگران عرصه صادرات حداکثر همت خود را برای رسیدن به اهداف عالی نظام و تحقق اهداف سند چشم انداز به کار بستهاند.
زادبوم درباره فرایند انتخاب صادرکننده نمونه امسال توضیح داد: علاوه بر فعالیتهای صورت گرفته به روال سالهای پیشین، از جمله فراخوان جهت حضور، ثبت نام و تشکیل جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه که به استناد آیین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه شامل ۱۰ عضو از دستگاهای دولتی و خصوصی است، تلاش شد که فرایند تا حد امکان به صورت الکترونیکی انجام شود.
وی تصریح کرد: با این رویکرد پس از ثبت نام برای کسب عنوان صادرکننده نمونه امسال، بیش از ۳۰۰ متقاضی حقیقی و حقوقی در بیش از ۷۰ گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که پس از طی مراحل کارشناسی و طرح نتایج در جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، در این مراسم از ۴۴ صادرکننده ممتاز و نمونه کشور تجلیل میشود.
زادبوم درباره حوزههای فعالیت صادرکنندگان نمونه گفت: از میان این ۴۴ نفر، ۹ صادرکننده در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، ۹ صادرکننده در حوزه خدمات و مابقی متعلق به حوزه صنعت و معدن کشور هستند.
به گفته وی انجام فرایند به صورت الکترونیکی به منظور کاهش خطای انسانی و مداخله افراد، توجه ویژه به محصولات با ارزش افزوده بالاتر و محصولات هایتک و تغییرکف ارزش صادراتی کالاها از جمله تغییرات ساختار انتخاب بوده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین بیان کرد: امسال به صادرکنندگان محصولات دانش بنیان و بنگاههای کوچک و متوسط نگاه ویژهای شده و بهترینهای این حوزه شناسایی و مورد تقدیر قرار میگیرند.
زادبوم به نقشه راه پیش روی صادرات کشور اشاره کرد و گفت: از منظر کالایی و براساس کارشناسیهای صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت، ایران نزدیک به دو سوم صادرات غیرنفتی کشور را محصولات خام و یا ارزش افزوده پایین به خود اختصاص داده است.
به گفته وی سیاستها و رویکردهای آتی این سازمان به حمایت از توسعه صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.
این مقام مسئول افزود: از منظر کشورهای هدف صادراتی رویکرد و اولویت صادراتی در سال جاری به ۱۵ کشور همسایه اختصاص یافته که این رویکرد همسویی و همراهی دولت و ملت در آینده نه چندان دور جهش صادراتی را در این کشورها به ارمغان خواهد آورد.
زادبوم در پایان خاطرنشان کرد: به ثمر رسیدن موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا، ظرفیت بالقوهای را پیش روی تجار و صادرکنندگان قرارداده که میتوانیم مرزهای اقتصادی خود را در این حوزه جغرافیایی توسعه دهیم.
به گزارش ایرنا، بیست و نهمین روز مهر ماه در تقویم به عنوان روز ملی صادرات ثبت شده است و هر ساله همایشی تحت این عنوان برگزار و از صادرکنندگان نمونه کشوری تقدیر میشود. امسال برگزاری بیست و سومین مراسم سالروز ملی صادرات به دستور وزیر صنعت با بیش از یک ماه تاخیر همراه شد.
نظر شما