ذوعلم: باید از پژوهش‌های دانش‌آموزان و معلمان حمایت شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت داشتن مقوله تحقیق و پژوهش در جامعه، باید از پژوهش‌های دانش آموزان و معلمان حمایت جدی صورت گیرد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم در نشست هماهنگی هفته پژوهش سال ۹۸ که در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: پژوهش برای آموزش ‌و پرورش باید یک مبنا تلقی شود؛ یعنی هم آموزش و هم پرورش بر مبنای پژوهش صورت گیرد و اگر بر اساس پژوهش صورت نگیرد، آن حرکت جهت‌دار که ما را به هدف نزدیک کند، نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش بسیار مهم است، گفت: گرامی‌داشت هفته پژوهش در وزارت آموزش‌وپرورش بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سپرده‌ شده و پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در خط مقدم این عرصه قرار دارد و همه بخش‌ها باید خودشان را دخیل و مکلف بدانند که به امر پژوهش کمک شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تعریف انواع پژوهش در آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: باید بدانیم پژوهشی که می‌خواهد صورت بگیرد چه نوع پژوهشی است؟ پژوهشی آکادمیک و دانشگاهی یا نظری به معنای رایج است یا پژوهشی است که دانش آموزان را در مسیر ارتقاء و رشد تفکر، تعقل و اندیشه ورزی توانمند کند یا اینکه معلم، مدیر و مربی را در حسن اجرای رسالت پژوهشی و تربیتی‌ او کمک کند یا پژوهشی که مسائل آموزش ‌وپرورش را حل کند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت موثر باشد. حتما باید استانداردی در پژوهش‌های وزارت آموزش‌وپرورش تعریف شود.

ذوعلم در ادامه اضافه کرد: برای هفته پژوهش ابتدا یک شعار تعیین شود و سپس برای این هفته یک نام‌گذاری با هویت و اقتضای آموزشی و پرورشی صورت گیرد که هم‌جهت دهنده و هم نمادین است.

برنامه درسی خلاقیت محور نیست

وی با بیان اینکه در سند برنامه درسی ملی به تفکر محوری و تعقل محوری تأکید شده است، گفت: دو خلاء در برنامه‌های ما مطرح می‌شود یکی اینکه برنامه درسی خلاقیت محور نیست و محفوظاتی است و دیگر اینکه ارتباطی با زندگی واقعی پیدا نمی‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: کارگروه علمی به معنای خاص با حضور پژوهشگاه، معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری و حوزه‌های تربیت و یادگیری تشکیل شود تا محورهایی را مشخص کند که به مدارس و محققان اولویت‌های پژوهشی سال آینده را معرفی می‌ کند و در واقع از پژوهش‌های دانش آموزان و معلمان هدایت و حمایت شود.

وی با تأکید بر الهام گرفتن از بیانیه گام دوم انقلاب در همه عرصه‌ها گفت: می‌توان امسال را گام دومی در عرصه پژوهش تلقی کرد و این مراسم، نقطه آغازی برای فرایند پژوهشی سال آینده باشد.

ذوعلم در خصوص اهمیت توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در مسائل آموزش‌ و پرورش و انتخاب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در این حوزه، تصریح کرد: نگاه‌های دانشی و نگاه عمیق نظری کار پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، اما آنچه ما را متمایز می‌کند این است که مسائل آموزش‌وپرورش مطرح شود. حتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها، ارتقای توانمندی پژوهشی استان و ارائه تجارب طرح بوم می‌توان بعد علمی هفته پژوهش را تقویت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha