محسن حاجی میرزایی در نشستی با اعضای شورای معاونان و مدیران آموزشوپرورش مناطق شهر تهران، اظهار داشت: در نشست قبلی که با مدیران آموزشوپرورش مناطق شهر تهران داشتم به نکاتی همچون تراکم دانشآموزی، کمبود فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی و حجم بالای نقل و انتقالات، تأخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان، سرانه مدارس، حضور زنان در سطوح مدیریتی، کارکردهای انجمن اولیا و مربیان و...اشاره شد.
وی افزود: هرچقدر بتوانیم نسبت ستاد با مدیران مناطق را دقیقتر و سنجیدهتر تعریف کنیم بهتر و همافزاتر میتوانیم کارها را انجام دهیم.
به گزارش روز چهارشنبه وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی با بیان اینکه وجوه شکلگیری تمدن، تخصصی شدن امور و تفکیک تمایز در نقشها است، تصریح کرد: یک گزاره در این نسبت و ارتباط میگوید مدیران، مسوول بیان مشکلات هستند و ما مسئول حل مشکلات هستیم و بنده معتقدم این گزاره دقیق و صحیح نیست و باید توانایی بیان مشکلات در غالب مسئله را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این گزاره دقیق نیست چون بین مشکلی که شما معرفی میکنید و مسئلهای که باید حل شود تفاوت وجود داشته و ما باید توانایی این را داشته باشیم که مشکلات را به صورت مسئله بیان کنیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: برخی رسالت خود را در این میبینند که بهمحض برخورد با مشکلی آن را منتقل کنند. بهکرات مشاهده کردم که مدیران در سطوح ارشد از چنین مواجهههایی دوری میکنند درنتیجه مشکل همچنان باقی میماند و حل هم نمیشود چراکه خستگی و احساس یاس به وجود میآورد.
وی همچنین گفت: عدهای نیز زمانی که مشکلی را حس کردند تجویزی از تجویزهای گذشته را که قبلاً تجربه کرده بودند ارایه می دهند.
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه اگر در وضعیت مطلوبی نبوده و در شرایط مسئله قرار داریم، ادامه داد: باید مشخص کنیم درحال حاضر کجا هستیم و به کجا باید برسیم و البته این فاصله را باید چگونه پرکنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر وضع موجود را تفسیر و وضع مطلوب را ترسیم کنیم اما ندانیم که چگونه مسیر را طی کنیم به مسئله نرسیدهایم. باید مجهولات را گردآوری کنیم و هرچقدر توانایی بیشتر برای تعریف مسئله داشته باشیم توانایی بیشتر حل مسئله را خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه معیار حکمرانی خوب توانایی حل پایدار مسائل است، گفت: بهعنوانمثال درآموزشوپرورش چند دهه است که با مسئله نیروی انسانی روبرو هستیم اما هنوز این مسئله حل نشده است. اگر اولویت مسئله را درست تشخیص ندهیم اما مسئله حل شود معیار خوبی است و اگر اولویتها مطرح نشوند مشکلات همچنان باقی میمانند.
وی ادامه داد: در سلسله مراتب، تصمیم گیر و تصمیمساز وجود دارد، مدیران مناطق در میدان عملیاتی و اجرایی هستند و از شما مدیران انتظار دارم که برای حل مشکلاتی که وجود دارد، مشارکت کنید.
وزیرآموزش و پرورش با یادآوری اینکه باید داشتهها را در خدمت حل نداشته ها بگذاریم، گفت: باید برای مشکلات راهحل داشته باشیم و آموزشوپرورش اگر نتواند برای مشکلات جامعه راهحلهایی داشته باشد به حاشیه میرود.
حاجی میرزایی تاکید کرد بدون آموزشوپرورش هیچ مسئلهای در کشور به شکل پایدار حل نخواهد شد، ما موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم اما شاخصی برای مقصد نداریم.
وی با بیان اینکه مأمور تربیت دانش آموزان هستیم، گفت: آیا نظام آموزشی مسئولیت تربیت را بهدرستی انجام میدهد؟ چقدر ظرفیت نظام ١٢ساله تربیت ایجاد میکند؟ در نظام جهانی گفته میشود که فرد باید پس از پایان تحصیلات مهارتهای لازم را داشته باشد و مجموعهای از ظرفیتها را یاد گرفته باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در پایان ١٢سال تحصیل دانش آموزان و فارغالتحصیلی آنها، کنکور داریم که وجه تستزنی را میسنجد و باعث میشود تا تمام تلاشهای ١٢سال را تحت تأثیر قرار دهد.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه آموزشوپرورش مسئول آموزش دانش آموزان است، گفت: آزمونهای تیمز و پرلز میگوید که کیفیت آموزش کاهش پیداکرده است و باید این مسئله را حل کنیم. همچنین باید کیفیت و عدالت آموزشی را درست توزیع کنیم چراکه در حال حاضر چنین نیست و باید راهحلهای مناسب آن را پیدا کنیم.
وی ادامه داد: باید نمونههای تحول روشن و موفق را بسازیم و همچنین برای افزایش تعامل اولیا و مدرسه، مصرف بهینه منابع و افزایش کیفیت معلمان راهحلهای مناسب ایجاد کنیم.
نظر شما