صندوق اعتباری هنر آماده پاسخگویی است

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۹:۲۰
کد خبر: 83585328
صندوق اعتباری هنر آماده پاسخگویی است

تهران- ایرنا- صندوق اعتباری هنر در بیانیه ای به اعتراض اخیر جمعی از هنرمندان حوزه سینما پاسخ داد و نوشت: این صندوق آماده پاسخگویی در جلسات کارشناسی و فنی و نیز پیگیری اعتراضات است.

صندوق اعتباری هنر صبح امروز یکشنبه ۱۷ آذرماه بیانیه ای را منتشر کرد که در آن به ذکر مواردی از فعالیت های این صندوق پرداخت و به اعتراضات اخیر جمعی از هنرمندان نسبت به عملکرد خود پاسخ داد.

در این بیانیه آمده است: «ما نیز در کنار  اصحاب فرهنگ و هنر طی سال های فعالیت خود توانسته ایم با تلاش جمعی همکاران، به نیاز اعضا در زمینه های درمانی و معیشتی پاسخ دهیم. حتی در بحرانی ترین شرایط اقتصادی دست از حمایت از اهالی فرهنگ و هنر نکشیده و می دانیم که حوزه فرهنگ و هنر چه نقش سرنوشت سازی در یکپارچگی و انسجام یک کشور ایفا می کند. در خصوص اعتراض اخیر جمعی از حوزه  سینما طی هفته های گذشته (اگرچه مطالب به شکل کلی و بعضاً توهین آمیز مطرح شده) لازم به توضیح است:

- صندوق اعتباری هنر از سال ۸۸  با ایجاد پوشش های درمانی تکمیلی برای اعضاء در سراسر کشور تلاش کرده است امکان خوبی برای تأمین بخش مهمی از هزینه های مازاد بر تعرفه های بیمه تأمین اجتماعی بیمه شدگان و افراد تحت تکفل آنها ارائه دهد. از آن سال تاکنون هرساله این صندوق اعضا خود در سراسر کشور را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار داده و تاکنون با بیمه های ایران، آرمان، رازی و سرمد همکاری کرده است.

- صندوق اعتباری هنر در راستای به کارگیری و ارائه ابزارهای خدمات نوین به اهالی فرهنگ، هنرورسانه، تمرکززدایی فعالیت ها از تهران و برخورداری عادلانه اعضای سراسر کشور از امکانات این سازمان در سال ۱۳۹۶ از سامانه اینترنتی خدمات درمانی استفاده کرده است. سامانه آنلاین امکان نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه، ارتقا پاسخگویی، ارائه اطلاعات شفاف به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را فراهم کرده است. امکان مشاهده وضعیت اسناد درمانی واریز هزینه های دریافتی بیمه شده اصلی و افراد تحت تکفل به تفکیک نیز در این سامانه امکانپذیر است.

- در قرار داد سال ۹۷ بیش از ۱۱۵ هزار هزینه درمانی توسط اعضا در سامانه ثبت و بارگذاری و بیش از ۲۳۱میلیارد ریال خسارت به بیمه شدگان توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت شد. لازم به ذکر است تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار برگ سند درمانی از سوی اعضا در این سامانه بارگذاری شده است.

- در تنظیم قرارداد سال ۹۸، با توجه به افزایش تورم و همچنین افزایش هزینه های درمانی، نرخ شرکت های بیمه ای در حوزه بیمه تکمیلی بیش از ۳ برابر رشد داشت در حالی که صندوق اعتباری هنر با توجه به رضایت اعضا از خدمات بیمه درمان تکمیلی در سال ۹۷، توانست برای رفاه حال اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بالاترین سطح پوشش خدمات در قالب سه طرح متنوع را با افزایش اندکی نسبت به سال قبل از طریق شرکت بیمه سرمد به هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران ارائه دهد.

- صندوق اعتباری هنر با هدف کاهش دغدغه های درمانی فعالان فرهنگی و هنری، بخشی از حق بیمه اعضا و افراد تحت تکفل را در قالب یارانه متقبل می شود. علاوه بر یارانه اختصاص داده شده به کلیه اعضا، بخشی از پرداختی اعضا خانه سینما نیز توسط معاونت ذی ربط در سال ۹۷ و ۹۸ پرداخت شده است.

- بیمه سرمد خدمات خود را در دو بخش بستری و پاراکلینیکی با شرکت کمک رسان ایران (sos) به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارائه می دهد. صندوق اعتباری هنر با بیش از یکهزار و ۷۰۰ مرکز درمانی و بیمارستانی قرار داد دارد و اعضا از طریق ارائه کدملی می توانند به صورت آنلاین از خدمات درمانی بدون پرداخت هزینه استفاده نمایند. همه خدمات بستری و صدور معرفی نامه (به جز دندان پزشکی) به عهده شرکت کمک رسان ایران (SOS) است.

- صندوق اعتباری هنر افتخار این را دارد با توجه به وظیفه حمایتی خود، هزینه های درمانی خارج از تعرفه بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین را به دور از هیاهوی رسانه ای در قالب بیمه تکمیلی به طور کامل پرداخت نماید و هیچگاه نسبت به انتشار آن اقدام نخواهد کرد.

- خدمات ارائه شده در حوزه بیمه درمان تکمیلی در چند سال اخیر از طریق صندوق اعتباری هنر به تمامی صنوف ارائه شده است. بیمه درمان تکمیلی سینماگران در سال های ۹۶ و ۹۷ مانند دیگر صنوف فرهنگی و هنری ذیل قرارداد بیمه صندوق اعتباری هنر قرار داشته است. با این تفاوت که مسئولیت پیگیری و دریافت خسارت بیمه شدگان با شرکت بیمه، رأساً توسط نماینده خانه سینما دنبال می شد. از جمله وظایف وی دریافت خسارت های افراد در موعد مقرر و ارسال به شرکت بیمه بوده است. در سال ۹۸ صندوق عهده دار ارسال مدارک خسارت بیمه شدگان خانه سینما به شرکت بیمه شد.

- خسارت های پرداختی بیمارستانی و پاراکلینیکی (به غیرازهزینه های دندانپزشکی و مراکز خدمات آنلاین) به خانه سینما که توسط نماینده این خانه پیگیری شده است؛ در سال های ۹۶ (بیمه رازی) بیش از ۳۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷ (بیمه سرمد) نیز بیش از ۳۱ میلیارد ریال بوده است.

- عمده موضوعات مطرح شده در فضای رسانه ای مرتبط با عدم پرداخت خسارت های سال گذشته می باشد که صندوق مسئولیتی در این رابطه نداشته و نماینده قبلی خانه سینما  در امور بیمه درمان تکمیلی مسئول پیگیری اسناد درمانی و احقاق حقوق بیمه شدگان هستند با این وجود طی ماه جاری صندوق با همکاری خانه سینما و شرکت های بیمه رازی و سرمد نسبت به تعیین تکلیف و پرداخت هزینه های معوق سال های گذشته اقدام نمود.

- در سال ۹۸ با توجه به تفاهم انجام شده با خانه سینما مسئولیت دریافت، پیگیری و پرداخت خسارت های اهالی سینما بر عهده صندوق اعتباری هنر می باشد و صندوق در این رابطه تمام تلاش خود را در بررسی اسناد، هماهنگی با شرکت بیمه و پرداخت به موقع انجام خواهد داد.

- علی رغم درج فایل راهنمای بارگذاری اسناد درمانی در سامانه و پیگیری خسارت های درمانی در سایت صندوق اعتباری هنر و پاسخگویی همکاران صندوق به مراجعین حضوری، برای آموزش کار با سامانه، سهولت در ثبت اسناد درمانی و رفع اشکالات احتمالی، صندوق نماینده خود را نیز در خانه سینما مستقر کرده است.

- تلفن های پشتیبانی صندوق اعتباری هنر در ساعات اداری پاسخگوی سوالات احتمالی اعضا در بخش های عضویت، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، تسهیلات، طرح تکریم و کمک مستمری است. طبق بررسی های انجام شده به طور میانگین بیش از ۹ هزار تماس با صندوق اعتباری هنر در طول هفته برقرارمی شود که بیش از ۶ هزار تماس مرتبط با واحد بیمه تکمیلی است که سعی همکاران ما در این بخش پاسخگویی به سوالات اعضا در سراسر کشور است با این وجود با توجه حجم بالای تماس ها ممکن است بعضی از تماس گیرندگان در صف انتظار قرار گیرند که در تلاش هستیم با ارائه آموزش های لازم از طریق نمایندگان صندوق در استان ها و جلسات با خانه و انجمن ها و در صورت لزوم استقرار نماینده ای از صندوق در محل خانه ها و انجمن ها برای پاسخگویی و رفع ابهامات بیمه ای از میزان تماس های ورودی کاسته شود.

- کاستن دغدغه های معیشتی، درمانی و ... هنرمندان عضو، توسعه و توزیع منطقی و عادلانه منابع و کسب اعتماد اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از اهداف مهمی است که صندوق اعتباری با تلاش مستمر، علی رغم مشکلات بسیار و محدودیت های منابع آن را دنبال می کند. می دانیم در این راه کاستی هایی وجود دارد اما امیدواریم با تلاش جمعی و همراهی و همدلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بتوانیم با افتخار به عنوان حامی و خدمت رسان در کنار جامعه فرهنگ وهنر کشور باشیم.

متأسفانه انتظار ایجاد فرصت برابر برای اطلاع رسانی و پاسخگویی از طریق برنامه هفت بی فایده است و حمله و اعتراض یکسویه فرصتی برای پاسخگویی در اختیار این مجموعه قرار نداد.

با اینهمه امیدواریم جلسات صنفی و داخلی خانه سینما با مسئولین صنوف منجر به روشنگری شود و زمینه درک این واقعیت مهم که همگی برای یک هدف تلاش می کنیم بیشتر فراهم شود. صندوق اعتباری هنر آماده پاسخگویی در جلسات کارشناسی و فنی و نیز پیگیری اعتراضات است و امیدوار است فضای مفاهمه و همدلی به توهین و تخریب آلوده نشود.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha