علیم یارمحمدی نماینده زاهدان از پاسخ های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص دلایل عدم توسعه پسکرانههای ریلی و جاده هوایی (بزرگراه چابهار- زاهدان) که در چند ماه گذشته موجب افزایش ۵۰۰-۴۰۰ درصدی حوادث منجر به فوت و نقص عضو در این محور شده است، قانع شد.
محمد اسلامی وزیر راه در جلسه علنی نوبت عصر امروز- یکشنبه- برای پاسخ به سوال علیم یارمحمدی نماینده زاهدان در خصوص شهرسازی در خصوص دلایل عدم توسعه پسکرانههای ریلی و جاده هوایی در استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
یارمحمدی در طرح سوال خود از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه شهرسازی در خصوص دلایل عدم توسعه پسکرانه های ریلی و جاده هوایی (بزرگراه چابهار- زاهدان) که در چند ماه گذشته موجب افزایش ۵۰۰-۴۰۰ درصدی حوادث منجر به فوت و نقص عضو در این محور شده است، گفت: در طول چهار دهه گذشته اصول ۹و ۴۸ قانون اساسی که توسعه متوازن را تکلیف نموده است در دستور کار قرار نگرفته است.
وی افزود: اگرچه اخیر دو سند اضطراری برای این استان با دستور رییس جمهور ابلاغ شد اما ما شاهد بی توجهی به بخش حمل و نقل در این مورد بودیم. از شروع یک طرح چند صد کیلومتری چند دهه می گذرد و هنوز استان سیستان و بلوچستان به جمعیت ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفری با مسائل و مشکلات بسیاری در این زمینه روبرو است.
یارمحمدی ادامه داد: چابهار تنها بندر لجستیک کشور است که در مسیر اب های بین المللی میان کشورهای عضو اکو و آسه آن قرار دارد و به همین دلیل نیز از ظرفیت های بزرگی برخوردار است. چابهار با موقعیت استراتژیک و خارج از آبهای خلیج فارس قرار دارد و باید برای توسعه این منطقه تلاش شود.
یار محمدی افزود: تصادفات جاده ای تا سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۲۰ هزار فوتی داشته است که آماری بیش از شهدای جنگ تحمیلی به بار آورده و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت مادی داشته است. در حالی که اگر به تنهایی دستورات برنامه چهارم توسعه انجام می شد، ابعاد فاجعه آمیز این ارقام به کلی از بین می رفت.
وی در پایان با اشاره به مشکلات استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: چرا بسیاری از خدمات کشوری مانند بزرگراه های سراسری تنها تا مرز این استان می ایند وبه داخل این استان نمی رسند پروژه راه های سراسری در تمامی استان های همجوار به اتمام رسیده است اما وزارت راه وشهرسازی حتی در تامین اعتبار معوقات قبلی پیمانکاران استان ناکام بوده است.
نظر شما