۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۹
کد خبر: 83587783
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آذر منصوری: عملکرد زنان مجلس دهم قابل دفاع است

۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۹
کد خبر: 83587783
آذر منصوری: عملکرد زنان مجلس دهم قابل دفاع است

تهران- ایرنا- یک فعال سیاسی با قابل دفاع دانستن عملکرد زنان مجلس دهم، گفت:‌ حضور زنان در کارآمدی نهادهای انتخابی، بهبود حکمرانی خوب، اصلاح فرایند توسعه و پیشرفت کشور و در کارمدی نهادهای انتخابی اثر مستقیم دارد.

«آذر منصوری» ‌روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره نقش بانوان در مجلس افزود: اما در مجموع من حضور زنان را در مجلس دهم در مقایسه با عملکرد کلی مجلس، موثر و قابل توجه می دانم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به افزایش داوطلبان زن دوره دهم نسبت به دوره نهم، اظهار داشت: در مجلس دهم با توجه به پویشهایی که به ویژه با تمرکز با شعار تغییر در مجلس دهم ایجاد شد، نهضتی از ثبت نام زنان در آستانه انتخابات مجلس دهم شکل گرفت.

وی اضافه کرد: اگر در مجالس گذشته درصد ثبت نام زنان مانند مجلس نهم حدود ۴ درصد بود، این میزان در مجلس دهم با توجه به شمار بالای نمایندگان زن یعنی ۱۸ نماینده باعث شد نرخ حضور زنان در مجلس دهم ۶.۱ درصد افزایش یابد؛ افزایش بالای داوطلبان برای انتخابات مجلس دهم به رغم این موضوع بود که تقریبا نزدیک ۸۰درصد زنان ثبت نامی در آن دوره رد صلاحیت شده بودند. بنابراین نرخ حضور برآیندی از میزان ثبت نام شدگان در انتخابات مجلس بود.

قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی یکی از دلایل حضور خود برای داوطلب نمایندگی مجلس یازدهم را همین موضوع عنوان و اعلام کرد: نمی دانیم در مرحله اعلام لیستها با چه صحنه ای مواجه هستیم و چه افرادی برای ما می مانند! دست کم انتخابات مجلس دهم این امر را برای ما ثابت کرد. چون  کاندیدای زن به اندازه کافی نداشتیم و برای انتخابات کاندیداها، فراخوان دادیم.

وی ادامه داد: با این همه زنانی را در لیست گذاشتیم که کاملا ناشناخته بودند، اما انصافا خوش درخشیدند.

عضو شورای مرکزی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه این فرایند باید ادامه پیدا کند، گفت: اخبار را که پیگیری می کردم تعداد ثبت نام کنندگان زن برای انتخابات نسبت به دوره قبل به رغم قابل دفاع بودن عملکرد زنان در دولت دهم، کاهش یافته است.

 وی ادامه داد: اگرچه به ویژه بعد از اتفاقات اخیر به دلیل افزایش قیمت سوخت، تصمیم گیری برای داوطلبی مجلس  بسیار دشوار بود، اما آمدیم.

منصوری خاطرنشان کرد: حضور زنان باید پرشور باشد، اینکه بعدا چه تصمیمی می گیریم در این مقطع به نظر من اهمیتی ندارد. این حضور دست ما را برای حضور موثرتر در فضای سیاسی کشور، در حوزه عمومی، در طرح و بیان مطالبات، هم بازتر بگذارد.

این فعال سیاسی یکی از دلایل اثرگذاری پایین حضور زنان در مجلس و قرار نگرفتن در هیات رئیسه را تعداد کم آنان در مجلس دانست و گفت: عملکرد فراکسیون زنان در مجلس برآیندی از مجلس دهم است و نمی توان این ارزیابی و برآیند را جدا دید.

وی ادامه داد: یکی از الزاماتی که می تواند این حضور را در پیگیری لوایح و طرح های ارائه شده موثرتر کند، افزایش شمار زنان در مجلس است و قطعا شایستگی یکی از معیار و شاخص هایی است که برای این حضور باید مدنظر قرار بگیرد.

منصوری تصریح کرد: اما در مجموع من حضور زنان را در مجلس دهم در مقایسه با عملکرد کلی مجلس، موثر و قابل توجه می دانم؛ هر چند که تقریبا عمده ای از آنان سابقه کار سیاسی در فضای کشور نداشته اند و تعدادشان هم کم بود و در یک انتخابات بسیار سخت توانستیم این تعداد را به مجلس بفرستیم.

به گفته وی، در ارزیابی ها دقت شود در چه زمینه ای درخصوص حضور زنان در مجلس تصمیمم گیری شده و این تصمیم گیری برآیند چه فضا و شرایطی بوده و مهمتر اینکه عملکرد این زنان با کل آنچه در مجلس دهم اتفاق افتاده مقایسه شود که یک کارنامه موفق و قابل قبولی بود.

عضو شورای مرکزی سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره لیست اصلاح طلبان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه چه لیستی بدهیم چیزی مشخص، اصلا مشخص نیست حتی که لیست بدهیم یا ندهیم. همه اینها تصمیماتی است که به صورت اجماعی و در مقطع و موقع خودش گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ‌یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره ای پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری جمعه دوم اسفند امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha