علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در سومین کارگروه توسعه و گسترش عفاف و حجاب آموزش و پرورش افزود: امسال یکی از پرکارکردترین سال های آموزش و پرورش در حوزه حجاب و عفاف بوده است، من به عنوان یکی از دست اندرکاران ساعت ها در تدوین محتوا و دستورالعمل این موضوع وقت گذاشتم و شاید بتوان گفت بیشتر از هر بخش دیگر به این حوزه پرداختیم.
وی ادامه داد: این موضوع با رویکرد مطالبه گرایانه دنبال می شود، موضوع حجاب و عفاف یکی از مهم ترین بحث ها است. ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی به این بخش برمی گردد بسیاری از ناهنجاری های جامعه از این نقطه شروع می شود و یکی از دغدغه های ما است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در کنار آسیب های اجتماعی یکی از برنامه های سنگین دشمن در حوزه جنگ نرم در مقابل تضعیف بارورهای دینی و توسعه و ترویج بی بند و باری زنان است که با پروژه های مختلف دشمن آن را دنبال می کند.
کاظمی خاطرنشان کرد: معتقدیم حجاب یک موضوع اساسی، زیربنایی و تکلیفی است که طبیعتا جنبه های شرعی، عرفی و قانونی دارد از هر منظری به حجاب نگاه کنیم و اهمیت آن را در زندگی شهروندی و جلوه های حکومت دینی ببینیم به نقش انکار ناپذیر آن می رسیم لذا همه باید به این موضوع توجه کنیم.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، وی تصریح کرد: حجاب موضوعی نیست که به حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی برگردد در بحث های نماز، حجاب و قرآن تمام بخش های آموزش و پرورش دخیل هستند تشکل های دانش آموزی نیز هرکدام باید در این زمینه یک گام بردارند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: علاوه براینکه کارهای خود را آغاز کردیم، نظام نامه جامع در این حوزه تحت عنوان منشور به تمام مدارس و ادارات سال گذشته ابلاغ شد. قبل از ابلاغ این منشور بسته ۳۰ برنامه ای را تدوین کردیم و آن را یکی یکی دنبال می کنیم که در راستای تحقق سیاست های شورای انقلاب فرهنگی و ۲۱ تکلیف این شورا که برای ما روشن شده است.
کاظمی یادآور شد: تولید محتوا و استفاده از ظرفیت های موجود خلاصه این تکلیف هاست در آموزش و پرورش ظرفیت های زیادی داریم، زمانی می توانیم از این ظرفیت ها خوب استفاده کنیم که محتوای خوبی تولید کنیم و آنان را در کنار ظرفیت درس ملی داشته باشیم.
وی ادامه داد: رویکرد ما در حوزه حجاب آگاهی درونی، ملی، دینی، قلبی و ایمان و باور است حجاب با اجبار هیچ رابطه ای ندارد وحجابی ارزش دارد که برخاسته از باور درونی افراد باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکید ما بر آگاهی دانش آموزان است تا اثرات حجاب و آسیب های بی حجابی را به آنان منتقل کنیم. رویکرد منشور حجاب به سمت تمرکزدایی فعالیت ها است. ما نشریه تربیت سیاسی اجتماعی را تدوین کردیم که نشریه دانش آموزی است و به موضوع حجاب توجه دارد سعی داریم این نشریه را به مدارس دخترانه و پسرانه بفرستیم.
طراحی نرم افزار حجاب
کاظمی در ادامه سخنان خود از طراحی سه اپلیکیشن در این باره خبر داد که بخشنامه آن به مدارس ابلاغ شده است و ادامه داد: نرم افزار حجاب یکی از این نرم افزارها تحت عنوان چرا برای تعمیق دانش آموزانی که حجاب دارند به عنوان مجموعه اندرویدی است. دیگر نرم افزار برای بخشی است که حجاب ندارند تحت عنوان تردیدهای من درباره حجاب. همچنین جشن فرشته ها هم برای دوره ابتدایی داریم که موضوع حجاب را در قالب سرود و ترانه اماده کرده است.
وی یادآور شد: جشنواره فرهنگی هنری حجاب و عفاف به عنوان یکی از ظرفیت های آموزش و پرورش استفاده از ابزار هنر است که شهر تهران دبیرخانه این جشنواره است تا دانش آموزان با استفاده از ظرفیت هنری در ۲۰ رشته به حجاب فرا خوانده شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: نمایشگاه هایی در سطح مدارس ابتدایی در سال گذشته داشتیم که یک هزار و ۵۰۰ مدرسه در این جشنواره شرکت داشتند. امیدوارم امسال هم این موضوع را برای متوسطه اول داشته باشیم. برای این جشنواره ۲۵ پوستر اماده شده که هر پوستر در هفته در مدارس نصب می شود.
کاظمی به برگزاری دوره تربیت مدرس برای موضوع حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: به مربیان آموزش دیده نیاز داریم تا در مدارس کرسی های آزاداندیشی درباره این موضوع برگزار کنند. همچنین جشنواره حجاب و عفاف با عنوان تقدیر از فعالان این حوزه از کارهای دیگر است تا از مدارس موفق و همکاران الگو تجلیل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ۱۷ کتاب و ۲۱ درس به موضوع حجاب و عفاف پرداخته که باید اثر آن را در جامعه دانش اموزی ببینیم.
حجاب باید به زبان بچه ها دیده شود
علی ملازاده نماینده وزارت کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: دستگاه های مختلف گلوگاه هایی را در دستور کار قرار دهند تا وظیفه خود را در قبال بحث عفاف و حجاب انجام داده باشند. باید برای محتوای آموزشی و آموزش مربیان درباره این موضوع تلاش شود همچنین بحث حجاب باید در خانواده ها و مهدکودک ها با زبان خود بچه ها دیده شود.
وی ادامه داد: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ۲۱ تکلیف را برای آموزش و پرورش تعیین کرده و بخشی را به معاونت پرورشی و فرهنگی واگذار کرده است که عمده این تکالیف به بخش های دیگر برمی گردد.
عضویت بیش از ۲ هزار نفر در پایگاه بسیج
الهه شکرالله بابایی، نماینده مرکز بسیج فرهنگیان حوزه ستادی نیز گفت: ۲۰ پایگاه بسیج داریم که یکی از کارهای انجام شده بررسی موضوع حجاب و عفاف است. اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ عضو داریم که بخشی از آنان زنان هستند.
وی با ارائه فعالیت های انجام شده در حوزه حجاب افزود: میثاق نامه بسیجیان را تدوین کردیم همچنین در همایش ۹ دی کتابی را درباره موضوع حجاب توزیع خواهیم کرد.
زهرا شفاعت نماینده معاونت آموزش متوسطه در این کارگروه هم گفت: باید ریشه یابی کنیم که به چه دلایلی انقلاب کردیم و به واقعیت نرسیده یا در نیمه راه تغییر پیدا کرده است. ریشه یابی کنیم چیزی که برای دخترانمان جذابیت دارد را در قالب حجاب و عفاف به او نشان دهیم تا خود او حجاب درست را انتخاب کند.
رقیه سادات نقوی، نماینده اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این نشست اظهارداشت: در سند تحول و هدف سوم عملیاتی به موضوع ترویج و تعمیق فرهنگ حیا و عفاف اشاره می کند و از ما می خواهد فراتر از یک موضوع تک جنسیتی پیش رویم. تنها آموزش و پرورش نیست که باید در این حوزه کار شود ارکان تربیت خانواده، رسانه، آموزش و پرورش و دستگاه های حاکمیتی است. این آموزش را نه فقط برای مدارس دخترانه بلکه در مدارس پسرانه داشته باشیم.
همچنین مهدی وحدانی نماینده مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: ما ۱۳۰ مدرسه در ۶۰ کشور داریم که ۱۵ هزار دانش آموز دارد و موضوع عفاف و حجاب را با برگزاری برنامه های مختلف اجرا می کنند.
علی رشیدی نیا نماینده سازمان استعدادهای درخشان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: دانش آموزان استعدادهای درخشان نیازمند بسته هایی هنری هستند که فعالیت های ترویج حجاب را با رویکرد تفکر دانش اموزان تهیه کردیم. امسال با وجود کمبود نیروی انسانی مرد، عدم به کارگیری نیروی مرد را در مدارس دخترانه استعدادهای درخشان اجرایی کردیم. حجاب خروجی باورهایی است که باید نهادینه شود ما برای حفظ این فرهنگ نیازمند حرکت پویایی هستیم که مبتنی بر آموزش است.
نظر شما