سید جواد حسینی روز پنجشنبه در همایش مدیران مدارس دوره دوم متوسطه استان خراسان رضوی در مشهد افزود: لایههای نظری، برنامهای، عملیاتی و نهادی از ارکان سند تحول بنیادین است که در لایه نظری این سند پیشرفت خوبی داشتهایم.
وی ادامه داد: همچنین در لایه برنامهای سند نیز تاکنون ۶۷۰ برنامه تولید شده ولی در لایههای دیگر کار جدی صورت نگرفته است.
حسینی گفت: نظام اجرایی سند تحول بنیادین متناسب با نظام طراحی آن آماده نیست لذا در اجرا و ارزیابی دچار مشکل است.
وی افزود: در حال حاضر برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تبدیل به فعالیت شده است و باید در این مرحله فعالیتها ارزیابی شود ولی ارزیابی اثربخش صورت نمیگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای سنجش اثربخش باید شاخصها تدوین شود که وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین نظام اجرایی است تا کارایی و اثربخشی سند تحول بنیادین را مورد ارزیابی قرار دهد.
وی با تاکید بر اصلاح نظام اعتبارات و تامین منابع در آموزش و پرورش گفت: آثار کمبود بودجه در آموزش و پرورش گریبان همه را خواهد گرفت و باید همه وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی کشور حامی و کمک آموزش و پرورش باشند.
حسینی افزود: عبور از تفکیک به تلفیق و عبور از تلفیق به فراگیرسازی سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مواجهه با دانشآموزان زیرپوشش است و مناسب سازی مدارس پذیرا یکی از اصلی ترین فعالیتهایی است که باید توسط مدیران مدارس انجام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: توسعه بر مبنای سرمایه انسانی حاصل میشود، آموزش و پرورش نیز سرمایه انسانی را پرورش میدهد لذا آموزش و پرورش محور توسعه است.
قاسمعلی خدابنده افزود: رویکرد نظامهای آموزش و پرورش در کشورهای توسعه یافته، مهارتآموزی و کارآفرینی است.
وی ادامه داد: در همین راستا بیش از ۴۳ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان خراسان رضوی در رشتههای فنیوحرفهای و کار و دانش تحصیل میکنند در حالی که میانگین دانشآموزان در حال تحصیل در رشتههای فنی و حرفه ای و کارودانش در کشور ۳۸ درصد است.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی گفت: شعار سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش استان "امیدآفرینی، مهارت آموزی و مشارکت پذیری" است و تاکید و توجه ما در آموزش و پرورش استان بر مهارتآموزی است، در همین راستا تجهیز کارگاهها و هنرستانها، توسعه رشتههای فنی و حرفه ای و کار و دانش و توسعه متوازن در اولویت است.
وی افزود: افتتاح نخستین مرکز رشد و کارآفرینی آموزش و پرورش (مرکاپ) کشور در سال جاری توسط آموزش و پرورش استان در جهت تحقق توسعه مهارتآموزی صورت گرفت و در این مرکز بستری فراهم شده تا ایدههای دانشآموزی تجاری سازی شده و به تولید داخلی، اشتغالزایی و رونق اقتصاد منجر شود.
خدابنده، کسب سه رتبه تک رقمی کنکور سراسری در رشتههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و زبان خارجی، کسب رتبه اول و دوم کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی، کسب سه مدال نقره المپیادهای جهانی نجوم، زیست شناسی و شیمی، کسب چهار مدال طلای کشوری در المپیادهای علمی دانش آموزی ادبیات، نجوم، شیمی و زیست شناسی، کسب ۱۱ مدال نقره و ۱۷ مدال برنز در المپیادهای علمی دانش آموزی و کسب رتبه اول کشور در المپیادهای علمی دانش آموزی را بخشی از توفیقات آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال تحصیلی گذشته برشمرد.
استان خراسان رضوی دارای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز است که حدود ۹ درصد جمعیت دانشآموزی کشور را تشکیل میدهند.
معاون وزیر:
حوزه تعلیم و تربیت باید بر مبنای آموزههای سند تحول بنیادین باشد
۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۰
کد خبر:
83591843
مشهد- ایرنا- معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد وفاق تمام اجزا و ارکان نظام است و برنامهریزی در حوزه تعلیم و تربیت باید بر مبنای آموزههای این سند باشد.
نظر شما