به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، خسرو باقری روز سه شنبه در نشست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ساختمان مرکزی آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح های موفق سایر کشورها معمولا در ایران موفق نشده اند، باید تامل کرد و اشکالات کار را پیدا کرد که چرا طرح هایی که در دنیا امتحان خود را پس داده اند، در کشور ما نا موفق میماند.
وی افزود: شتاب در اجرا و تولید برنامه ها بی فایده است، برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تولید داخل کشور است و این برنامه را با تمام گستردگی یکباره نمی توان در کل کشور اجرا کرد.
به گفته این استاد دانشگاه تهران، اجرایی شدن هر برنامهای باید از مناطق کوچک آغاز تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.
باقری همچنین دامنه سند تحول بنیادین را بسیار وسیع دانست و عنوان کرد: بهتر است این نقشه عظیم مرحله به مرحله پیش رود و به صورت یکباره یک نقشه کلی کشیده نشود، معمولا در شوروی اینگونه است اما در غرب برنامه ها تکه تکه و مرحله ای پیش می رود که موفقیت بیشتری به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های کلان در محیط انسانی اجرا می شود، در نتیجه با واکنش های بسیاری مواجه می شود، پس بهتر است مرحله به مرحله پیش رفت، چرا که طرح های کلان یا اجرایی می شود یا همه موارد آن با هم شکست می خورد.
این استاد دانشگاه در ادامه یادآورشد: مسئله بعدی این است که در یک برنامه مانند سند تحول بنیادین ربط منطقی باید وجود داشته باشد، یعنی اهداف و وسیله ها منطقی باید ما را به هدف برساند، درواقع باید میان وسایل و اهداف تناسب وجود داشته باشد.
باقری معتقد است که باید دلایل عملیاتی نشدن سند تحول بنیادین را پیدا کرد تا کار سنجیده و دقیق پیش رود و همچنین نباید در این راه مایوس شد.
وی با اشاره به اینکه باید برنامه و امکانات سند تحول بنیادین با هم ربط منطقی داشته باشد، گفت: با تناسب میان امکانات و برنامه می توان در عالم واقعیت به هدف رسید، همچنین باید میان اذهان نیز تعامل ایجاد شود.
**برنامه های سند تحول اولویت بندی شود
همچنین در ادامه نشست علیرضا صادق زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه باید نکات مثبت و منفی سند را مورد توجه قرار داد، گفت: این سند آنقدر وسیع است که نمی توان به تمامی ابعاد آن رسیدگی کرد.
وی افزود: پیچیدگی های اجرایی کردن سند زیاد است، مبانی و زیر ساخت برای عملیاتی کردن این سند وجود ندارد و باید اذعان کرد که این سند در برخی موارد مشکل دارد.
به گفته وی، در سند تحول بنیادین پس از ترسیم وضع مطلوب ، نیازمند مطالعات جدی و واقعی بود، باید امکانات و ظرفیت های موجود را باید بررسی کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دوستان عملیاتی شدن سند تحول را به شوخی گرفتند و در بحث سند نویسی با سرعت به سمت تعیین چشم انداز و راهبردها رفتند، در واقع بی توجهی به وضعیت واقع بینانه داشتند.
صادق زاده با اشاره به اینکه نام اولیه سند، سند ملی آموزش و پرورش بود، گفت: نام این سند، به سند تحول بنیادین در حالی تغییر کرد که سازمانهای خارج از سازمان نقش مهمی در تحول آموزش و پرورش دارند و در بسیاری مواقع با آموزش و پرورش همراهی نمی کنند. بطور مثال حتی نهاد حاکمیتی صدا و سیما حتی با آموزش و پرورش همراه نیست.
وی به نادیده گرفتن عناصر صریح و موثر در سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: باید سیستم اداری و قانونی کشور برای تحقق سند تحول با سازمان آموزش و پرورش همراه باشد زیرا عظمی برای تحول در کشور نیست، عده ای روز اول مهر زنگ مدارس را می زنند اما در واقع اهمیتی به مسائل مدارس نمی دهند.
صادق زاده در ادامه تاکید کرد که باید برنامه های سند اولویت بندی شود، عناصر پیشران باید مورد توجه قرار گیرند، تا قدم آغازین برای عملیاتی کردن مشخص شود.
نظر شما