از ابتدای طرح سهمیه بندی بنزین، میزان سهمیه سوخت قایقهای صیادی فراموش شده بود تا اینکه روز گذشته اعلام شد که ۴۰۰ لیتر سوخت برای قایقهای صیادی ۴ استان جنوبی کشور یعنی بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.
سهمیهبندی بنزین بر نرخ تردد کشتیهای بزرگ دیزلی تاثیری ندارد و تنها قایقهای صیادی که از بنزین استفاده میکنند مشمول نرخهای جدید میشوند.
یکی از صیادان قدیمی در بندرچابهار به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: فراموش کردن صنف صیادان در این مدت باعث شد که کار و تلاش صیادان استانهای ساحلی جنوب کشور به تعطیلی کشیده شود و حالا که برای ما سهمیه در نظر گرفتهاند آنقدر ناچیز است که تنها برای کمتر از چند روز کفایت میکند.
وی ادامه داد: میزان مصرف سوخت قایقهای صیادی تابع فرمول خاصی به نام فرمول «فائو»است و مثلا برای یک قایق با قدرت موتور ۴۸ اسب بخار در ۱۵ روز حدود بیش از ۷۰۰ لیتر بنزین نیاز است.
این ماهیگیر چابهاری گفت: شناورهای ما به مسافت طی شده و اینکه در کدام مسیرهای دریایی صید ماهی انجام میشود هم بستگی دارد؛ برای مسیرهای نزدیکتر به ساحل روزانه ۲۵۰ لیتر سوختگیری و برای راههای دورتر ۴۰۰ لیتر سوختگیری انجام می شود.
صاحب یکی از شناورهای قدیمی نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: آن دسته از صیادانی که هنوز موفق نشدهاند گواهینامههای قدیمی خود را تعویض کنند، نمیتوانند همین سهمیه ۴۰۰ لیتری را دریافت کنند و شرایط برای ما سخت تر شده است.
وی در عین حال سهیمه فعلی را برای یک تا سه روز صیادان کافی دانست و گفت: سوختگیری قایقها با نرخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه می زند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد؛ ضمن اینکه اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمیروند.
سازمان بنادر پیشتر در اطلاعیهای اعلام کرده بود که در راستای ارتقا امنیت گواهینامههای دریایی مالکین تمام شناورها اعم از موتور لنجهای باری، صیادی و شناورهای فلزی که نزد سازمان بنادر و دریانوردی ثبت شدهاند تا پایان سال ۱۴۰۰ فرصت دارند به منظور تعویض گواهینامههای دریایی اقدام کنند، با این حال هنوز صیادان زیادی هستند که نتوانستند این گواهینامه را دریاف کنند.
نظر شما