استاد دانشگاه بیرمنگام: شکست استیضاح، افول ارزش‌های آمریکاست

تهران– ایرنا– اسکات لوکاس - Scott Lucas استاد سیاست بین‌الملل از دانشگاه بیرمنگام (Birmingham) انگلیس در ارتباط با استیضاح دونالد ترامپ به سی‌ان‌ان گفت: اگر استیضاح ترامپ با جنبه سیاسی، شکست بخورد، آنگاه شاهد از میان رفتن ارزش‌های آمریکا خواهد بود که بر آن بنا نهاده شده است.

شبکه تلویزیون سی‌ان‌ان امروز(چهارشنبه ۲۷ آذر) در آستانه به رای گذاردن استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در صحن مجلس نمایندگان، از این استاد دانشگاه درباره رفتارهای ترامپ و ارسال نامه تهدیدآمیز به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پرسید.
لوکاس پاسخ داد: ترامپ تلاش دارد با فریاد و فغان خود را در میان حامیانش یک «قربانی» جلوه دهد و اینکه این او نیست که مرتکب «سوءاستفاده از قدرت» شده بلکه طرف مقابل (دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان) به این عمل مرتکب شده‌اند.

این استاد سیاست بین‌الملل افزود: استیضاح بنابر اسنادی مسجل حاکی از ارتکاب به جرم تهیه و ارائه می‌شود؛ استیضاح یک مساله جدی با شواهدی جدی در رابطه با یک جرم است؛ این یک بحران سیاسی جدی برای سیستم آمریکا از زمان بحران واترگیت تا رسیدن به یک (فرد با رفتار) «شو تلویزیونی» است.

این رسانه آمریکایی در ادامه به متقن بودن شواهد علیه رئیس جمهوری آمریکا برای استیضاح اشاره کرد و گفت: (اعضای جمهوریخواه) سنا می‌خواهند اهمیتی به آن ندهد، اما نمی دانند که این اقدام برای دموکراسی و این کشور چه خواهد کرد، نه برای امروز آمریکا بلکه برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده این کشور.

استاد دانشگاه بیرمنگام در این رابطه گفت: همه اسناد و شواهد متقن هستند اما باید در این جریان سیاستمداران را نظاره کرد؛ میچ مک کانل (رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا) می گوید با این دادگاه و اسنادی که در آن ارائه شده، کاری ندارد؛ او تلاش دارد مانع شهود این ماجرا شود، تلاش دارد تا جلوی اسناد این جرم را بگیرد.

لوکاس ادامه داد: چنانچه ترامپ به دلیل (ملاحظات) سیاسی متهم و مجرم شناخته نشود و در کاخ سفید ماندگار شود؛ آن هم در حالی که جرائمی مرتکب شده، در آن صورت تهدید علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و قانون اساسی آمریکا باقی خواهد ماند.

این استاد دانشگاه افزود: نه فقط ترامپ بلکه هر فرد دیگری به جای او در کاخ سفید قرار گیرد، می‌تواند بگوید اگر به اندازه کافی فریاد و فغان کنم و دست به فریبکاری زنم، آنگاه می‌توانم برخلاف آنچه مردم بگویند که مرتکب چه جرائمی شده‌ام، می‌توانم در مسند خود باقی بمانم.

لوکاس با یادآوری مداخله عوامل خارجی در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا گفت: اگر همچنان دنباله‌رو ترامپ باشیم و از او حمایت کنیم، آنگاه باید متوجه تخریبی باشیم که با این اقدام خود بدن مرتکب می‌شویم؛ متوجه نابودی ارزش‌ها و شایستگی‌ها (آمریکا) باشیم.

به گزارش ایرنا، موضوع استیضاح دونالد ترامپ در پی افشای تماس تلفنی او با « ولودیمیر زلنسکی » رئیس جمهوری اوکراین بود. ترامپ در این مکالمه از همتای اوکراینی‌اش خواست در مورد فعالیت‌های مالی جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. ترامپ، پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

با افشای محتوای مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، به طور رسمی خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.
ترامپ در نامه به پلوسی از تماس تلفنی خود با زلنسکی دفاع کرده و نوشت این گفت‌وگوی تلفنی «بد جلوه داده شده است.»

کمیته قضایی مجلس نمایندگان در شرح پرونده‌ای علیه چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا، یک گزارش ۶۵۰ صفحه‌ای منتشر و ترامپ را به خیانت به کشور متهم کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان با دو لایحه استیضاح یکی سوءاستفاده از قدرت و دیگری کارشکنی در کار کنگره رو به‌روست.

ترامپ سه‌شنبه‌شب به وقت محلی( ۲۶ آذر) با ارسال نامه‌ای شدیداللحن خطاب به پلوسی نوشت: زمان آن فرا رسیده است که شما و دموکرات‌های حزب‌گرا در کنگره، به سرعت خیالبافی در مورد استیضاح را کنار بگذارید و به روال کار کردن برای مردم بازگردید؛ این اقدام چیزی جز تلاش غیرقانونی و حزبی برای کودتا نیست.
با این حال، دیروز نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از موافقان استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در چندین ایالت این کشور راهپیمایی کردند تا حمایت خود را از برکناری دونالد ترامپ اعلام کنند.

**۱۳۰۲**2023

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha