۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83600880
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش های جهان اسلام از نگاه الجزیره

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۱
کد خبر: 83600880
چالش های جهان اسلام از نگاه الجزیره

تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره قطر در گزارشی به بررسی چالش های عمده جهان اسلام از نگاه خود پرداخت و اعلام کرد که سران کشورهای اسلامی که در کوالالامپور مالزی گرد هم آمده اند قرار است در این اجلاس همچنین به موضوعاتی همچون اسلام هراسی و فقر بپردازند.

 بخش انگلیسی الجزیره در گزارش روز پنجشنبه خود آورده است: رهبران برخی از کشورهایی که اکثر جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند، برای بررسی مسائل مربوطه در پایتخت مالزی گرد هم آمده اند و سازمان دهندگان آن تاکید دارند که این رویداد به معنای رقابت با سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیست.

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی ریاست نشست ها را به همراه دو نفر دیگر از سران کشورها، «حسن روحانی» و «رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری ایران و ترکیه برعهده دارد و امیر قطر «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این اجلاس حضور دارد.

الجزیره نوشت: رهبران مختلف و نمایندگان جهان اسلام از الجزایر در آفریقای شمالی تا منطقه آسیا اقیانوسیه در اجلاس کوالالامپور شرکت می کنند. این کشورهای اسلامی با پنج چالش زیر مواجه هستند.

 بحران پناهجویان روهینگیا

بیش از ۷۳۰ هزار روهینگیایی از زمان سرکوب نظامی بیرحمانه  در راخین (ایالت غربی میانمار) در آگوست ۲۰۱۷ از خانه و کاشانه خود رانده شده اند که بسیاری از آنها در کشور همسایه این  کشور، بنگلادش، زندگی می کنند که جمعیت ۱۶۱ میلیون نفری با اکثریت مسلمان دارد.

تحقیقات نشان داده که ارتش میانمار با «انگیزه نسل کشی» علیه روهینگیایی ها اعمال خشونت کرده است و روهینگیایی هایی که در این کشور مانده اند با «خطر جدی نسل کشی» مواجه اند. میانمار بارها این سرکوب را به بهانه تروریسم توجیه کرده است.

«ان سان سوچی» رهبر میانمار در محاکمه هفته پیش از اقدام نظامی دفاع و اتهامات علیه خود را «ناقص و منحرف کننده»  عنوان کرد.

بازداشت های جمعی در چین

در منطقه دور افتاده ای در غرب چین، افرادی از اقلیت «ایغور» و دیگر گروه های مسلمان قومی از منطقه سین کیانگ در بازداشت هایی نگهداری می شوند که به گفته دولت چین مراکز آموزش مهارت ها  است. آمار سازمان ملل از بازداشت یک میلیون نفر حکایت دارد اما «راندل شریور» مقام ارشد پنتاگون درامور آسیا مه (اردیبهشت) گذشته این آمار را نزدیک «سه میلیون شهروند» در منطقه ای که جمعیتی تقریبا ۱۰ میلیون نفری دارد، اعلام کرد.

فعالان، چین را متهم کرده اند  که تلاش می کند با استفاده از زور «ایغورها» را در اکثریت چینی ها «هان» ادغام کند و آنها را برای کنار گذاشتن اعتقادات خود تحت فشار گذاشته است.

«چارلز سانتیاگو» عضو پارلمان مالزی ائتلاف حاکم، از روسای اجلاس کوالالامپور خواسته این موضوع را در دستور مذاکرات قرار دهند و گفته است «مالزی در قبال حملات به ایغورها سکوت کرده است».

برخی دیگر از کشورهای مسلمان نیز به دلیل سکوت کردن مورد انتقاد قرارگرفته اند که این کشور شامل ۱۴ عضو سران کنفرانس اسلامی است که روابط اقتصادی گسترده ای با چین دارند.

جنگ یمن

از زمان اغاز تهاجم نظامی به سرکردگی سعودی به یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۱۰۰ هزار نفر که عمدتا غیرنظامی بوده اند در درگیری هایی جان باخته اند که به گفته سازمان ملل بدترین بحران انسانی جهان است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ۱۸میلیون نفر در وضعیت گرسنگی زندگی می کنند ودستکم ۱۲ میلیون کودک در جنگ گرفتار شده و به کمک نیاز دارند.

نوامبر (آذر) گذشته، دولت یمن  و جدایی طلبان تحت حمایت امارات توافق تقسیم قدرت را برای توقف جنگ امضا کردند اما درگیری ها همچنان ادامه دارد.

تنش زدایی در یمن یکی از ابعاد اصلی مذاکرات  غیر رسمی بین عربستان و مقامات حوثی (انصارالله) را تشکیل داده است. این مذاکرات به منظور توقف احتمالی آتش بس از سپتامبر (شهریور) آغاز شده است. یمن با چالش های انسانی مواجه است و  کمیته بین المللی صلیب سرخ نوامبر گذشته شیوع دوباره تب دنگی در یمن را با هزاران مورد ابتلا به این بیماری و ده ها مورد تلفات گزارش داد.

شیوع وبا از اواخر سال ۲۰۱۶  آغاز شد و تقریبا ۴ هزار نفر را به کشتن دادن که بیش از نیمی از آنها  کودک بودند.

نابرابری جنسیتی

دو سوم بزرگسالان بی سواد در جهان، زنان هستند. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۵ سازمان ملل، فقط نیمی از زنان جهان کار می کنند که این آمار در مقایسه با سه چهارم مردان شاغل در جهان قرار می گیرد.

در بیشتر کشورهای درحال توسعه، اشتغال زنان حتی کمتر و حدود ۲۵ درصد است. با این حال زنان دو و نیم وبرابر بیشتر از مردان زمان و انرژی در امورمراقبتی بدون دستمزد و وظایف خانه داری خود صرف می کنند.

چنین چالش هایی در کشورهای عمدتا مسلمان نمود بیشتری دارد. در این کشورها تقریبا ۶۵ درصد از زنان بیسواد هستند که بر اساس تحقیقات سازمان ملل سهم مردان در این شاخص ۴۰ درصد است.

گزارش توسعه انسانی عرب سازمان ملل نشان داد که در کشورهای عربی نرخ بالای نابرابری جنسیتی در کنار فقدان فرصت های اقتصادی برای زنان قرارمی گیرد.

مشارکت نیروی کار زنان کمتر از ۲۴ درصد و در بین زنان جوانتر کمتر از ۱۸ درصد است. سهم زنان در تولیدناخالص داخلی در جهان عرب تقریبا ۲۹ درصد است که درمقایسه با رقم  ۵۰ درصد در همه کشورهای در حال توسعه قرار می گیرد. شاخص فقر در بین زنان ۳۱.۶ درصد است .این رقم بین مردان ۱۹ درصد است.

نابرابری اقتصادی

در حالی که تعداد معدودی از کشورهای خاورمیانه از بالاترین درامد سرانه در جهان بهره مند هستند و از این نظر کشور غنی از نفت و گاز قطر در صدر این فهرست قرار دارد، دیگر کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی یعنی نیجر در رتبه سه کشور فقیر از این لحاظ در جهان است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، درامد سرانه قطر در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۲۸ هزار دلار برآورد شداما درآمد سرانه نیجر فقط ۹۹۰ دلار بود.

در گزارش عرب ویکلی در سال ۲۰۱۸ میلادی به نقل از «لابراتوار نابرابری جهانی» عنوان شد که خاورمیانه در نابرابری اقتصادی پیشتاز است.

این  گزارش نشان داد که در بازه زمانی بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ میلادی ۱۰ درصد جمعیت خاورمیانه به طورمتوسط از  ۶۰ تا ۶۶ درصد از درامد منطقه بهره مند بودند و این درحالی بود که میزان بهره مندی  ۵۰  درصد از جمیعت به طور متوسط  کمتر از ۱۰ درصد از درامد منطقه بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha