۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۵
کد خبر: 81643809
T T
۰ نفر
'ماهاتیر محمد' در دفاع از مسلمانان روهینگیا خواستار اخراج میانمار از آ.سه.آن شد

كوالالامپور – ایرنا – 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی در كنفرانس 'جنایت علیه بشریت' با دفاع از مسلمانان روهینگیایی گرفتار در افراط گرایی بوداییان و سیاست های تبعیض آمیز میانمار، از عملكرد دولت این كشور در برخورد با این مسلمانان انتقاد كرد و خواستار اخراج میانمار از اتحادیه كشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن) شد.

به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد، معمار مالزی نوین روز شنبه در این نشست یك روزه كه در موزه هنرهای اسلامی مالزی برگزار شد، گفت كه مسلمانان روهینگیا از 800 سال پیش تاكنون در میانمار زندگی می كنند و این برخلاف قانون است كه آنها را تنها بر اساس نژادشان اخراج كنند.

دولت بودایی میانمار به مسلمانان روهینگیایی حق شهروندی اعطا نمی كند و بیش از یك میلیون و 300 هزار مسلمان در این كشور جنوب شرق آسیا نه تنها از هیچ حقوقی برخوردار نیستند، بلكه مورد آزار و ظلم و ستم بوداییان تندرو قرار گرفته و تاكنون ده ها هزار نفر از آن ها مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده و آوارگی در كشورهای دیگر را پذیرفته اند.

نخست وزیر اسبق مالزی در ادامه گفت، اگر مالزی در گذشته توانسته است كسانی كه استعمارگران انگلیسی به این كشور آورده است را بپذیرد، میانمار نیز باید روهینگیایی ها را بپذیرد.

سخنان وی اشاره به جمعیت نژاد هندی و چینی در مالزی دارد كه در گذشته به دلایل مختلف به مالزی وارد شده اند و اكنون چینی ها به عنوان دومین گروه پرجمعیت این كشور پس از مالایی ها قرار دارند و هندی ها نیز سومین گروه بزرگ جمعیتی مالزی محسوب می شوند.

حدود 62 درصد ساكنین مالزی را مالایی ها، 26 درصد را چینی ها، 11 درصد را هندی ها و حدود یك درصد را دیگر نژادها تشكیل می دهند.

ماهاتیر محمد در ادامه سخنان خود از اتحادیه آ.سه.آن و سازمان ملل خواست تا علیه دولت میانمار موضع مناسب اتخاذ كنند.

وی گفت كشورهایی همچون میانمار، اتحادیه آ.سه.آن را بدنام می كنند و خطاب به دولت میانمار، گفت كه اگر قصد دارید مرتكب نسل كشی شوید، آ.سه.آن را ترك كنید.

نخست وزیر اسبق مالزی با این عنوان كه مسلمانان میانمار شایسته چنین سرنوشتی نیستند، تصریح كرد كه دولت میانمار تاكنون واكنشی به درخواست های جامعه جهانی برای رعایت انسانیت در مورد روهینگیا نشان نداده و در مقابل به كشتار مسلمانان روهینگیا ادامه داده است.

وی همچنین گفت كه نامه ای به 'آنگ سان سوچی' رهبر مخالفان دولت میانمار و برنده جایزه صلح نوبل كه در قبال ظلم به مردم مسلمان روهینگیا سكوت كرده است نوشته، اما وی به این نامه پاسخی نداده است.

نخست وزیر اسبق مالزی سیاست مداخله نكردن كشورهای آ.سه.آن در امور سایر كشورها عضو این اتحادیه 10 عضوری را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت اگر چه این یك موضوع داخلی است، اما كشتار مردم نباید تحمل شود، نباید به میانمار حق داده شود با مردم اینگونه رفتار كند.

ماهاتیر محمد در ادامه خواستار ایجاد یك اصول رفتار انسانی در عرصه جهانی شد و گفت كه اگر این اصول از طرف برخی كشورها نقض شود، سایر كشورها باید حق مداخله داشته باشند.

طی یك ماه گذشته هزاران روهینگیایی پس از فشار بوداییان تندرو میانمار، خانه و كاشانه خود را رها كرده و در قایق های قاچاقچیان انسان در آب های منطقه جنوب شرق آسیا سرگردان بودند. كشورهای منطقه از پذیرش این افراد خودداری كردند، اما در نهایت مالزی و اندونزی حدود سه هزار نفر از این افراد را مورد پذیرش قرار دادند و میانمار نیز صدها نفر را تحویل بنگلادش داد.

گفته می شود همچنان حدود دو هزار روهینگیایی در آب های منطقه سرگردانند.

ده ها اردوگاه مرگ در مرز مالزی و تایلند در دو كشور نیز به همراه بیش از 100 جسد كشف شد كه نشان می داد بسیاری از این روهینگیایی های قاچاق شده از گرسنگی در این اردگاه ها جان داده اند. برخی زنان و دختران روهینگیایی نیز افشا كردند نگهبانان این اردوگاه ها این زنان را مورد آزار جنسی جمعی قرار داده اند.

آساق**241**1611