طرح هوشمندی سازی مدارس پارسال با ورود اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران وارد مرحله جدیدی شد و این نهاد متعهد شد تا زیرساخت های لازم را برای مدارس استان فراهم بکند .
هوشمندسازی مدارس یا همان مدارس بدون کیف ، طرحی است که از سال ۱۳۸۰ در کشور به راه افتاد و اجرای آن در سال ۱۳۹۲ در استان مازندران آغاز شد، اما نبود زیرساخت های لازم باعث شد تا این طرح سال ها به صورت ناقص در بخش هایی به اجرا در آید .
با وجود سرآمد بودن مازندران از لحاظ داشتن زیر ساخت های فناوری در میان استان های کشور، اما این مهم آنچنان که باید و شاید در بخش آموزش این استان مورد استفاده قرار نگرفت و سال گذشته امضای قرارداد همکاری میان دو وزاتخانه ارتباطات و آموزش و پرورش فرصتی را فراهم آورد تا از ظرفیت این وزارتخانه اختصاصی در حوزه فناوری برای بخش آموزش استفاده شود .
مدارس هوشمند، به واحدهای آموزشی ای گفته می شود که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری های نوین علمی با استفاده از رایانه و شبکه های اینترنتی است و محتوی اغلب دروس در این مدارس به صورت الکترونیکی تدریس شده و نظام آن نیز هوشمند است.
یدالله طهماسبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس توافق کشوری وزارتخانه های ارتباطات و آموزش و پرورش ، ایجاد فیبر نوری و دسترسی به اینترنت پرسرعت تا مدرسه را اداره کل ارتباطات در استان ها برعهده گرفته است .
وی ادامه داد : برای این منظور و با اتصال مدارس مازندران به بیش از ۱۰ هزار کیلومتر خط فیبر نوری استان ، این ظرفیت و دسترسی ها فراهم شده است و تمامی ۲ هزار و ۳۱۲ مدرسه شهری از این ظرفیت برخوردار شده اند.
مدیر کل ارتباطات مازندران همچنین گفت که این اداره کل با تامین زیرساخت های لازم ارتباطی همچون فیبر نوری به تعهد خود در زمینه اجرای این طرح در حوزه شهری جامه عمل پوشانده است .
وی از آغاز فراهم سازی زیرساخت های هوشمندسازی مدارس روستایی مازندران خبر داد و گفت : در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از فیبرنوری استان در مناطق روستایی قرار دارد .
طهماسبی افزود: با توجه به تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرای فیبرنوری بیشتر در مازندران بخصوص در روستاهای استان ، ۴۵۰ کیلومتر فیبرنوری در این استان ایجاد می شود تا اقدامات برای اجرایی شدن اتصال مدارس روستایی استان به این زیر ساخت و هوشمندسازی آنها کمک شود .
بر اساس گزارش آموزش و پرورش مازندران ، چهار و ۵۰۰ مدرسه در این استان وجود دارد که ۲ هزار و ۱۸۸ باب از این تعداد مربوط به روستاهاست.
طهماسبی زمان پایان اجرای طرح اتصال مدارس روستایی مازندران به فیبر نوری را مشروط به ارائه اطلاعات دقیق و جامع از سوی اداره کل آموزش و پرورش دانست و توضیح داد : نبود اطلاعات لازم از فضاهای آموزشی و امکانات آنها باعث می شود تا از سرعت اجرای این طرح کاسته شود.
مدیرکل ارتباطات مازندران با اشاره به وجود ظرفیت های لازم در خصوص تولید محتوی آموزشی دانش آموزان در کشور و استان ، افزود : اتصال تمامی مدارس به این زیرساخت های ارتباطی باعث می شود تا از ظرفیت شرکت های تولیدکننده محتوای آموزشی نیز بهره برد .
نظر شما