۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83603722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گردهمایی کمونیست‌ها در روسیه به یاد «استالین»

مسکو - ایرنا - صدها نفر از مردم روسیه و طرفداران حزب کمونیست که این روزها دیگر سهمی در دایره قدرت ندارند، در یکصد و چهلمین سالروز تولد «ژوزف استالین» دومین رهبر و دیکتاتور مشهور اتحاد جماهیر شوروی در میدان سرخ و دیگر شهرهای روسیه گردهم آمدند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، دهها نفر امروز در پشت مقبره لین، جایی که سنگ قبر استالین در کنار دیگر سران حزب کمونیست قرار دارد جمع شدند و با اهدای گل یاد او را گرامی داشتند.

اکثر افرادی که در مراسم گرامیداشت استالین شرکت داشتند از رهبران و اعضای حزب کمونیست روسیه بودند که پرچم های سرخ شوروی سابق و تصاویری از استالین را در دست گرفته بودند.

گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست ازجمله افرادی بود که در مراسم شرکت داشت و تاج گلی بر مزار استالین نهاد.
همزمان با سالگرد تولد استالین، تصاویر بزرگی از وی بر روی چندین ساختمان مسکو نصب شد.
مردم و اکثر اعضا و هواداران حزب کمونیست روسیه در چندین شهر روسیه ازجمله سن پترزبورگ، نیز به مناسبت سالگرد تولد استالین مراسم هایی را برگزار کردند.
استالین روز ۲۱ ماه دسامبر سال ۱۸۷۹ در شهر گوری گرجستان به دنیا آمد و از ماه آوریل ۱۹۲۲ تا ماه مارس سال ۱۹۵۳ (زمان مرگ) رهبر شوروی سابق بود.
وی جانشین ولادیمیر لنین بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی سابق شد که چند سال پس انقلاب درگذشت.
سال گذشته در یک نظرسنجی که توسط لوادا سنتر روسیه صورت گرفت، استالین به عنوان برترین و تاثیرگذارترین چهره تاریخ روسیه و حتی بالاتر از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کنونی قرار گرفت.
در زمان استالین یک دانشمند فرق چندانی با یک فرد عادی نداشت و هر دو از حقوق ثابتی برخوردار بودند.
بسیاری از روشنفکران روس، حکومت استالین را به برخورداری از «کیش شخصیت پرستی» و بهره گرفتن از شیوه‌های مخفی حذف مخالفین متهم می کنند و از سوی دیگر نیز گروهی جانشین لنین را معمار تبدیل شوروی از جامعه و اقتصاد سنتی عقب مانده به یکی از قدرت های برتر اقتصادی و صنعتی دنیا می دانند.
بسیاری از برنامه های فراگیر مربوط به رفاه اجتماعی مانند برخورداری همگان از مسکن و درمان رایگان، امکان تحصیلات عالی، تضمین شغل و بنیادگذاری دانشگاه های بزرگ از جمله دستاوردهای اجرای چندین برنامه توسعه در حدود ۳۰ سال دوران رهبری استالین بود.
پس از مرگ استالین، بلافاصله دوران تمجید از او پایان یافت و نیکیتا خروشچف جانشین استالین در کنگره معروف حزب کمونیست شوروی که سال ۱۹۵۶ برگزار شد با محکوم کردن اقدامات استالین روند مشهور «استالین زدایی» را در شوروی آغاز کرد. حتی مومیایی وی نیز که در کنار لنین در وسط میدان سرخ قرار داشت، برداشته و پیکر بی جان وی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha