توانمندسازی رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی است

مشهد- ایرنا- معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: توسعه انسان محور، نگاه به تفاوت‌های فردی، توانمندسازی و فرصت‌آفرینی رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

سیدجواد حسینی روز یکشنبه در حاشیه نشست با معلمان مدارس استثنایی در مشهد افزود: براساس اصل توسعه انسان محور به جای توسعه منابع محور و فناوری محور، همه انسان ها باید در توسعه نقش ایفا کرده و از توسعه بهره‌مند شوند و انسان‌های با نیازهای ویژه هم بخشی از محور توسعه هستند.
وی اضافه کرد: بر اساس اصل تفاوت‌های فردی، باید داشته‌ها و دارایی‌ها را در مرکز نگاه خود قرار دهیم و باید این باور را به جامعه انتقال دهیم که همه انسان‌ها تفاوت‌های فردی دارند و همه انسان‌ها داشته‌هایی دارند که این داشته‌ها باید دیده شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه دارایی‌های بسیاری دارند که باید دیده شوند گفت: اصل توانمندسازی برای به فعلیت رساندن دارایی‌های دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه از دیگر رویکردهای سازمان است و مناسب سازی جامعه، معلمان، والدین، دانش آموزان عادی و کتب درسی رویکرد تعلیم و تربیت دانش آموزان دارای نیازهای ویژه است.
حسینی افزود: دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه بر اساس اصل فراگیری تا حد امکان باید در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند.
وی ادامه داد: برای فراگیرسازی جامعه، مناسب‌سازی، ضرورت اصلی است و برای مناسب‌سازی در درجه نخست باید به سمت جامعه دوستدار انسان به ویژه جامعه دوستدار معلول حرکت کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس اصل فرصت‌آفرینی، مهارت‌ها باید در پیوند با جامعه قرار گیرد و در راستای فرصت آفرینی، نظام جامع کارآفرینی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حال تدوین است.
حسینی افزود: اگر دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه مهارت‌های آموخته شده را به دل جامعه بیاورند آن وقت است که می‌توان گفت معلولیت نمی‌تواند ناتوانی باشد.
وی ادامه داد: تخصص، کارآمدی و انگیزه بالا از ویژگی‌های کارکنان آموزش و پرورش استثنایی است و راه‌اندازی پارلمان مجازی، تدوین نظام جامع از کف تا ستاد، تمرکززدایی، مشارکت همگانی و علم بنیادکردن تصمیمات از برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی است.
هم اکنون بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز استثنایی در آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به تحصیل اشتغال دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha