استارت آپ‌ های ذاتا ایرانی توانایی رقابت جهانی را دارند

تهران- ایرنا- معاون فناوری و کاربرد سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه تنها استارت آپ ها ذاتا ایرانی توانایی رقابت جهانی را دارند، گفت: استارت آپ هایی که نمونه‌های مشابه خارجی دارند و از کشورهای دیگر کپی برداری شده‌اند توانایی ورود به بازار جهانی را نخواهند داشت.

علیرضا قلی نژاد پیربازاری در نشست تشریح خدمات نخستین نمایشگاه مجازی ایران با اشاره به اینکه ایرانی سازی برخی از محصولات فناوری مطلوب است اما نباید این ایرانی سازی عینا در کشور پیاده شود تصریح کرد: انتقال روند ها و فناوری از سایر کشورها به  داخل کشور بسیار نیکو است با این حال نباید این انتقال کپی برداری صرف باشد زیرا در این صورت توان رقابت با نمونه های مشابه خود در بازار جهانی را از دست می دهد.

وی افزود: استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف باید با نوآوری و شخصی سازی برخی از خدمات با هم اندازه های خود در بازار جهانی رقابت داشته باشند و خدمت یا محصولی را به دنیا عرضه کنند که در کشورهای دیگر این خدمت یا محصول وجود ندارد.

قلی نژاد پیربازاری با اشاره به اینکه استارت آپ ها نیازمند برند سازی ایرانی برای خود هستند، گفت: انحصار طلبی در برخی از حوزه ها هم با نوآوری و به روز رسانی محصولات و خدمات همیشه مزموم نیست زیرا باعث پیشرفت خواهد شد به طور مثال در موزه ملی ایران آثاری وجود دارد که محققان ایران باستان با وجود تحریم ها و مسائل سیاسی و اقتصادی به ایران می کشاند تا این آثار را از نزدیک مشاهده و مورد مطالعه قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، معاون فناوری و کاربرد سازی ادامه داد: در حوزه استارت آپ ها نیز مساله مانند موزه ملی است و باید استارت آپ ها به سویی حرکت کنند تا ذاتا محصولی ایرانی را به بازار عرضه کنند اگر چنین شود مطمئنا هر فردی که خواهان محصولات ایرانی است باید به تولید کننده ایرانی آن مراجعه کند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا از گذشته تعریفی نو به جامعه امروز ارائه دهیم اظهار داشت: به نظر می آید که در برخی از محصولات و خدمات نتوانسته ایم خود را  متناسب با جامعه امروزی پیش بریم و کماکان در حال تکرار گذشته هستیم اما اینک لازم است تا به سراغ محصولات و خدماتی بریم که در کشور ما دارای سابقه هستند و نیازمند آن هستیم تا قرائت جدید متناسب با قرن ۲۱ ارئه دهیم.

قلی نژاد پیربازاری همچنین یادآور شد: در صورتی می توان موفق بود که محصولات و خدمات ریشه دار و برگرفته از فرهنگ و هنر کهن را برای امروزیان فراهم کنیم در غیر این صورت اگر جریانی در کشور ریشه چندانی نداشته باشد و غیر خودی محسوب شود مطمئنا در رقابت جهانی کشور مبدا از ما پیشگام تر خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از کارآفرینان افزود: تلاش ما در پژوهشگاه این است تا از جریان های نو و ریشه دار فن‌آورانه در بازار میراث فرهنگی و گردشگری کشور حمایت کنیم و با ارائه دستاوردهای پژوهشی به آن ها در ارتقا پلتفورم ها و خدمات این بخش نقش موثری را ایفا کنیم.

در ادامه علیرضا بهرامی، مدیر عامل هایپر اکسپو  با تعریف کارکردهای اولین سامانه هوشمند برگزاری نمایشگاه ها در ایران گفت: نمایشگاه ها امروزه به دو صورت فیزیکی و مجازی تقسیم بندی می شوند که باید هر دو همگام با یکدیگر در جامعه کسب و کار به فعالیت بپردازند و هیچ کدام رقیب دیگری محسوب نمی شود.

وی افزود: در حوزه اقتصاد نمایشگاه نیز باید این نکته را مورد تایید قرار داد که طبق آمار به دست آمده هر شرکتی که در نمایشگاهی یک یورو خرج می کند تا انتهای نمایشگاه دو یورو به او بازمی گردد و بعد از مدت چند ماه تا ۸ یورو به ازای آن یک یورو به او بازگشت می یابد.

در ادامه این نشست بهرامی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته در ایران ۱۰۰ عنوان نمایشگاه با حضور ۱۰۰ هزار شرکت برگزار شده است، تصریح کرد: نمایشگاه مجازی انلاین هایپر اکسپو ویترینی یکپارچه، ۲۴ ساعته و یکساله برای شرکت های عضو فراهم می کند تا غرفه خود را در معرض بازدید عموم و کاربران آنلاین قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha