ظرفیت جابه جایی ۴۴ میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- در حال حاضر شش میلیون تن کالا از طریق راه آهن هرمزگان حمل می شود و ظرفیت ۱۴ میلیون تن حمل کالا از طریق شبکه راه‌آهن این استان و همچنین ۳۰ میلیون تن حمل کالا در شبکه ریلی داخل بندر شهید رجایی وجود دارد.

استاندار هرمزگان گفت: با توجه به چشم انداز آینده بندر شهید رجایی و افزایش عملیات صادرات و واردات کالا از طریق این بندر، باید برای توسعه و افزایش حمل کالا از طریق شبکه ریلی آن و راه آهن بندرعباس تا مرکز و دیگر نقاط کشور، برنامه‌ریزی و اقدام شود.

فریدون همتی سه شنبه شب در نشست بررسی توسعه و افزایش حمل و نقل کالا از طریق شبکه ریلی راه آهن افزود: برای این کار نیاز است مطالعه‌های جامع و برنامه ریزی های مناسب انجام شود و هرکدام از دستگاه‌های مسئول به تکالیف مشخص شده، عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که در این راستا باید با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد تکمیل دو خطه شدن مسیر ریلی راه آهن بندرعباس تا تهران است که افزایش سرعت حمل بار و جابجایی مسافر را در پی خواهد داشت.

استاندار هرمزگان گفت: افزایش حمل کالا از طریق ریل از بندر شهید رجایی موجب سهولت کار برای صادرکنندگان و واردکنندگان کالا می شود و از همین رو این مقوله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مجتمع بندری شهید رجایی از سال ۱۳۶۴ فعالیت رسمی خود را در غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان آغاز کرده و امروز به یک بندر راهبردی و توسعه محور در کشور تبدیل شده است.

این بندر با داشتن ظرفیت های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می کند.

این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد.

کارشناسان اقتصادی طرح توسعه "ریل- بندر" را یک اقدام راهبردی و اثرگذار برای توسعه همه جانبه صنعت حمل و نقل هرمزگان و نقش آفرینی بیشتر اقتصاد درون زا عنوان می کنند.

با سرمایه گذاری گسترده سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر بازرگانی ایران، ۶۰ کیلومتر شبکه ریلی با ظرفیت سالیانه ۱۰ میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری، ایجاد شده است.

این بندر به‌دلیل وسعت مناسب خطوط ریلی، اتصال به شبکه سراسری ریلی و حضور در راس کریدور شمال-جنوب به‌عنوان یکی از نقاط محوری و مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می‌رود.

ایمنی کالا، سرعت بالای جابجایی، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و کاهش ترافیک از جمله مزایای حمل و نقل ریلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha