به گزارش ایرنا «محمد کشاورز زاده» روز شنبه در جریان بازدید تعدادی از دانش آموزان استان های مختلف چین که در قالب موسسه خبرنگاران جوان شینهوا از سفارت ایران در پکن بازدید می کردند با تبریک سال نو چینی به دانش آموزان گفت: ایران مانند چین کشوری باستانی و دارای تاریخی طولانی است و دو کشور رابطه ای به قدمت تاریخ داشته اند.
او با اشاره به اینکه اکنون نیز در قالب طرح «یک کمربند - یک جاده» روابط دو کشور به مرحله جدیدی ارتقا یافته است اظهار کرد: دانش آموزان به عنوان آینده سازان یک کشور نقش مهمی در آینده روابط کشورها دارند.
کشاورز زاده از این دانش آموزان که در رشته خبرنگاری تحصیل می کنند خواست در مورد تاریخ ایران بیشتر مطالعه کنند از نزدیک ایران را ببینند و در مورد ایران مطلب بنویسید.
در این برنامه که با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین و با همکاری «سازمان خبرنگاران جوان شینهوا» برگزار شد حدود ۱۰۰ تن از دانش آموزان چینی، ضمن دیدار با 'محمد کشاورز زاده' سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، در ویژه برنامه ای که به این منظور برگزار شده بود با فرهنگ، زبان، سنت و مسایل مرتبط با ایران آشنا شدند.
مدیر اجرایی موسسه خبرنگاران جوان شینهوا چین نیز در این دیدار ضمن اطهار خوشحالی از بازدید از سفارت و دیدار با سفیر ایران در چین گفت: دانش آموزان نقش مهمی در مبادله فرهنگی میان کشورها و توسعه روابط دارند.
«جانگ ون» با اشاره به روابط قدیمی و تاریخی دو کشور گفت: اشتراکات فرهنگی دو کشور زمینه ساز تقویت روابط چین و ایران در آینده شده است.
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین هم در این نشست با اشاره به اهمیت توسعه و تقویت روابط فرهگی دو کشور گفت: زبان چینی اکنون در ایران دارای جایگاه بسیار ویژه ای است به طوری که در حال حاضر رشته زبان و ادبیات چینی در ۱۰ دانشگاه ایران راه اندازی شده است که نوید همکاری خوب میان ایران و چین است.
عباسعلی وفایی افزود: تبادل فرهنگی و آشنایی دانش آموزان با محافل دیپلماتیک از اهداف بازدید دانش آموزان از سفارت ایران در چین است.
در بخش دیگری از این برنامه، دانش آموزان چینی سئوالات خود را درباره آداب و رسوم، فرهنگ، جاذبه های گردشگری، تاریخ، جغرافیا، شیوه آموزش و تحصیل در ایران مطرح کردند و «حسن شابیگ» جانشین سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین نیز به این سئوالات پاسخ داد.
نمایش فیلم در مورد «ایران شناسی» با زیر نویسی چینی از دیگر بخش های این برنامه بود.
تعدادی از دانش آموزان شرکت کننده در این بازدید که از استان های مختلف چین بودند نیز برنامه های مختلف فرهنگی اجرا کردند.
نظر شما