سازمان‌های مردم نهاد، تسهیلگر اجتماعی هستند

بوشهر- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: سازمان‌های مردم نهاد نوعی تسهیل‌گران اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی اند که جامعه در همه دستاوردهای آنها شریک هستند.

مجید خورشیدی روز یکشنبه در نشست تجلیل از اعضای هیات‌های نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد استان بوشهر افزود: سازمان‌های مردم نهاد به صورت مشخص کار سیاسی و  امنیتی انجام نمی‌دهند ولی اگر یک سمن به خوبی در محیط پیرامونی و جامعه هدف کار خود را درست انجام دهد؛ مشکلات سیاسی و امنیتی کمتر و توانمندی اقتصادی بیشتری دیده می‌شود.

وی بیان کرد: در تمام کشورهای دنیا چه آنهایی که کار سازمان‌های مردم نهاد را پذیرفته و چه کشورهایی که در مراحل اولیه توسعه به سر می‌برند و فعالیت این تشکل‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند؛ این نهادها در حال فعالیت هستند.

خورشیدی تاکید کرد: از نظر قدمت تشکل‌های مردم نهاد مقدم بر دولت‌ها بوده، به این معنی که از مراحل نخستین زندگی بشر تا به امروز انسان‌ها با یکدیگر همکاری داشتند در گام بعد دولت‌ها به وجود آمده و در شرایطی که دولت ها در انجام برخی مسائل و کارها موفق نبودند به این تشکل ها پناه آوردند.

وی اضافه کرد: درکشور ما نیز تشکل‌های مردمی به عنوان سازمان‌های مردم نهاد یعنی سازمانی که بر توان مردم تکیه دارد نام‌گذاری شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهرگفت: هیچ جامعه انسانی نیست که خود را بی‌بهره از توان تشکل‌های مردمی بداند چه کشورهایی که این تشکل‌ها را به رسمیت شناخته و چه آنهایی که به این تشکل اعتقادی ندارند.

وی با تاکید بر تمرین کار غیر دولتی توسط افراد جامعه  افزود: نقش و اهمیت کار غیر دولتی را در همه جا می بینیم اعم از اینکه نظام سیاسی کشوری آن را به رسمیت شناخته و یا نشناخته باشد و به نوعی تشکل‌های مردمی مقدم بر دولت‌ها هستند و کسانی که می‌خواهند تسهیل گر نقش سمن‌ها شوند اهمیت بیش از پیش دارند.

خورشیدی اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد زمانی در همه ابعاد می‌تواند موفق باشد و در جامعه پیرامونی تاثیر گذار و به توسعه آن کمک کنند.

وی اظهار کرد: براساس ارزیابی‌های وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی، استان بوشهر همیشه جزو استانهای موفق بوده است و در زمان حاضر هیچ سازمان مردم نهاد در انتظار برای ثبت نام و یا تبدیل وضعیت از ورزش و جوانان در استان بوشهر نداریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای برپایی نمایشگاه دستاوردهای سازمان‌های مردم نهاد با هدف معرفی فعالیت‌های آنان به جامعه تاکید کرد.

وی برضرورت توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهادت تاکید کرد و گفت: نشست سمن‌ها با دستگاه‌های اجرایی برای آشنایی با فعالیت‌های سازمان‌ها و اشراف هرچه بیشتر سازمان‌ها برفعالیت تشکل‌های غیر دولتی ضروری است.

سرپرست اداره کل دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر گفت: در زمان حاضر خانه سمن‌ها در شهرستان‌ها فعال هستند و به صورت مستمر و هفتگی جلسه برگزار می‌کنند.

محمد مظفری اضافه کرد: در خصوص ثبت مجوز سازمان‌های مردم نهاد اگر سازمان‌ها و متقاضیان برای تکمیل مدارک خود موردی نداشته باشند مشکلی برای ثبت مجوزها وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای سه ماه آخر سال برنامه ویژه ای برای سازمانهای مردم نهاد پیش بینی شده است گفت: از جمله این برنامه‌ها نمایشگاه دستاودرهای سازمانهای مردم نهاد است که تلاش می‌شود اول بهمن این نمایشگاه در مرکز استان و شهرستانها با هدف معرفی فعالیت سازمان‌های مردم نهاد به مردم و جلب مشارکت مردم و به نوعی عضو گیری فراهم شود.

مظفری گفت: با توجه به اینکه یکی از گلایه های سازمان‌های مردم نهاد نبود آشنایی لازم دستگاه‌ها با کارکرد این سازمانهاست در همین راستا قرار است نشست‌های در همین خصوص برپا و خلاء موجود در این بخش برطرف شود.

در این آئین از اعضای هیات نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد تجلیل شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha