لازمه مطابق بودن برنامه‌های پرورشی مدارس با نیازهای زمانه

تهران- ایرنا- وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: وابستگی به برنامه‌های قبلی در حوزه پرورشی از جمله چالش‌های مدارس است؛‌ بنابراین باید به دنبال برنامه‌های جدید، کاربردی و ایده‌های نو مطابق با سلیقه روز دانش آموزان و نیازهای زمانه خود باشیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در نشست با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی اظهار داشت: بین پدیده و محیط آن‌ها رابطه‌ای وجود دارد. هر پدیده‌ای در هر محیطی رشد نمی‌کند و هر محیطی نیز مستعد پذیرش هر پدیده‌ای نیست؛ بنابراین باید به این مسئله فکر کرد که چگونه می‌توان محیطی مناسب و مستعد برای انجام کار به وجود آورد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه برای انجام فعالیت‌های پرورشی در مدارس باید انگیزه را به‌ صورت درونی در دانش آموزان به وجود آورد زیرا در صورت عدم انگیزه درونی فعالیت‌های پرورشی پایدار نخواهند بود، افزود: در حالی‌ که اولویت فعالیت‌ها در نظام تعلیم و تربیت و بر اساس سند تحول بر تربیت دانش آموزان متمرکز است اما در آموزش‌ و پرورش به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اولویت و ارجحیت با برنامه‌های آموزشی شده و تربیت دانش آموزان به حاشیه رفته است.

وی ادامه داد: انجام مسابقات فرهنگی و هنری بسیار مهم است و باید ادامه یابد اما سیاست‌گذاری در حوزه تربیت باید فعال باشد و ظرفیت‌های مدرسه را فعال کنیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در مدرسه به‌ اندازه ظرفیتی که ایجاد می‌کنیم، می‌توان فعالیت کرد؛ بنابراین باید ایده‌های عملی و عمیق ارائه کرد تا بتوان ظرفیت‌های لازم در حوزه پرورشی را به وجود آورد.

عضو کابینه تدبیر و امید خطاب به معلمان با اشاره به اینکه بهترین بستر فعالیت در جهان خلقت به معلمان داده ‌شده است، گفت: نباید غلبه‌ کارهای اجرایی ذهن شما را از اهداف اصلی دور کند. رفع مشکلات حوزه پرورشی تنها به دست مدیران و کارکنان این حوزه است؛ بنابراین باید روی این موضوع متمرکز شوند.

توجه به اثربخشی برنامه‌ها مغفول واقع شده است

وزیر آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: در حوزه اردوها نیازمند کار بیشتری هستیم اعتبارات و نیروی انسانی مشکل اصلی اردوها نیست بلکه نیازمند طرحی در این زمینه هستیم تا بدانیم دانش آموزان هر سطح و پایه به چه اندازه و چه نوع اردوهایی نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تجارب چهل‌ساله مدیریت پس از انقلاب، توجه به اثربخشی طرح‌ها از ضروری‌ترین مواردی است که همواره مورد غفلت واقع‌شده است، گفت: اغلب تاکتیک‌های مدیریتی که تاکنون به کار گرفته‌شده است خروجی لازم را نداشته است؛‌ بنابراین باید در این زمینه ایده های کارساز ارائه داد.

مشکلات مزمن، انگیزه حل آن‌ها را از بین می‌برد

وی ادامه داد: هیچ‌گاه با مشکل کنار نیایید زیرا به‌مرور مشکل مزمن می‌شود و به وجود آن عادت می‌کنید و انگیزه‌ای برای حل آن نخواهید داشت. بنابراین اگر مشکلی در یک دستگاه مزمن شود نشانه بیماری آن دستگاه است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید استراتژی داشت و کار در این زمینه بسیار حیاتی است و باید ابتدا افراد را تجهیز کنیم و مهارت‌ها را در این زمینه بیاموزیم، افزود: به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های پرورشی باید به آسیب‌های اجتماعی توجه شود و این امری حیاتی برای کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha