مریم معترف در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارکرد: بعد از مدتها نمایشی را برای اجرا در سالن گلستان تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان قصههای سفر پرماجرای کشتی نوح آماده کردم و در حقیقت تولید این اثر نمایشی پاسخی به کنجکاویها و تخیلات دوران کودکیام بود. زمانی که برای نخستین بار قصه داستان کشتی نوح را شنیدم.
وی ادامه داد: از همان دوران کودکی مدام از خود می پرسیدم که چگونه میشود این همه حیوان در یک قایق بزرگ روزهای طولانی بر روی آب سرگردان باشند؟ آنها با خود چه میگویند؟ و چه رفتاری را انجام میدهند؟ زمانی که بزرگتر شدم هنوز این خاطره کودکی در گوشه ای از ذهن من قرار داشت، هر چند در سنین بزرگسالی ماجرا را به شیوهای دیگر می دیدم.
کشف رمز ارتباط میان تخیل هنرمند با مخاطب
معترف با اشاره به تمرکز او طی دو دهه اخیر بر تولید شیوههای نمایش خلاق و تکنیکهای مدرن اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان یادآور شد: در جدیدترین تجربه خود برای گروه سنی کودک و نوجوان بار دیگر به سراغ یکی از مهمترین محتواهای ذهنی خود و ارتباط دامنه تخیل خود به عنوان هنرمند با تخیل کودکان و نوجوانانِ امروز رفتم و برای این مهم بستری آشنا چون قصه کشتی نوح را انتخاب کردم.
ساخت عروسک با موارد پلاستیکی دور ریختنی
مدیر پیشین اداره برنامههای تئاتر با اشاره به این نکته که با اتکا به تجربه نمایش قبلی خود با نام قصه های من و تو و شاهنامه و ساخت عروسک از مواد دور ریختنی پلاستیکی با هدف احترام به محیط زیست و آموزش مسائل محیط زیستی به کودکان یادآور شد: تمامی عروسکهای موجود در نمایش قصههای سفر پر ماجرای کشتی نوح نیز از مواد دور ریختنی پلاستیکی ساخته شده است.
تجربه اجراهای قبلی و این اجرا به من نشان داد که کودکان و نوجوانان به محض مواجهه با چنین عروسکهایی از خانواده خود می خواهند تا به آنها کمک کنند تا با مواد دور ریختنی پلاستیکی در خانه عروسک درست کنند. این کودکان به واسطه عروسکهای ساخت دست خودشان شروع به قصهپردازی و تولید آثار نمایشی با همان نگاه خلاقانه و حس کنجکاوانه کودکانه خود می کنند.
کمک به تکوین و تربیت شخصیت فردی و اجتماعی کودکان با هنر نمایش
این کارگردان پیشکسوت با تاکید بر آنکه تردیدی در جهان بی مرز تخیل کودکان وجود ندارد، تصریح کرد: از آنجا که تخیل همراه خود خلاقیت و نوآوری می آورد تنها کافیست تا به واسطه ابزار هنری مثلاً تولید نمایشهایی با چنین رویکردی، خوراک مناسب به کودکان و نوجوانان داده شود و بچه ها به محض مواجهه با چنین آثاری تلاش می کنند تا جهان بی حد و مرز خلاقیت و تخیلشان را برای تکرار و انجام آنچه به عنوان مشاهدات خود دیدهاند این بار در قالب نمایش به اجرا در آورند. همین مسئله در تکوین و تربیت شخصیت فردی و اجتماعی آنها نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
توجه به اصل آموزش شیوههای نمایش ایرانی به کودکان
معترف در پاسخ به این پرسش که در تولید نمایشهای قبلی در حوزه کودک و نوجوان همواره شاهد عرض ارادت او به شیوههای نمایش ایرانی بودهایم و آیا در نمایش قصههای سفر پر ماجرایی کشتی نوح نیز از چنین الگوهای نمایش ایرانی بهره برده است با تایید این مسئله گفت: شیوههای نمایش ایرانی از جمله پردهخوانی و نقالی به عنوان مهمترین الگوهای ذهنی من کارگردان به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم که اگر هدف به واسطه هنر نمایش انتقال آموزش به کودکان باشد میتوان با همان نگاه خلاقانه یعنی استفاده کردن از ترفند اسباببازیهای ساخته شده از پلاستیکهای دورریختنی، شیوهها و گونههای کهن نمایش ایرانی از جمله پردهخوانی و نقالی را نیز به کودکان آموخت. به همین سبب در خلال روایت نمایش قصههای سفر پر ماجرای کشتی نوح از چنین شیوه های نمایشی نیز استفاده کردم.
نمایش قصههای سفر پر ماجرای کشتی نوح به کارگردانی و نویسندگی مریم معترف با حضور بازیگرانی چون میثم یوسفی، مجتبی گوهرخوانی، علی بیکمحمدی، مولانا شمسالدینی، شهرام نجاتی و مسعود پورجمشید همه روزه به جز شنبه ها، صبح ها ویژه مدارس و مهدکودک ها و بعد از ظهرها از ساعت ۱۹ در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان مخاطبان این اثر است.
نظر شما