تبلیغات انتخاباتی اگرچه باید طبق قانون و به صورت رسمی یک هفته قبل از انتخابات باشد اما متاسفانه مدعاین قانونگذاری از مدتها پیش و با عناوین مختلف نسبت به فعالیتهای تبلیغاتی اقدام کردهاند.
بیش از یک و نیم ماه به آغاز مدت زمان تبلیغات قانونی مجلس یازدهم زمان باقی بوده ولی مدتی است که نامزدهای انتخاباتی معرفی خود، انتشار زندگینامه، سوابق و اندیشههای خود را در شبکههای اجتماعی آغاز کردهاند؛ متاسفانه عدهای دیگر پا فراتر گذاشته و نه تنها در محافل عمومی و اجتماعی سخنرانی میکنند بلکه در اقدامی تاملبرانگیز نشست خبری نیز برگزار کردهاند.
هرچند به نظر میرسد استفاده از ظرفیتهای مختلف در فضای مجازی امری بدیهی است و با شروع تبلیغات انتخاباتی بهرهگیری از این بستر توسط نامزدهای انتخاباتی و طرفدارانشان اجتنابناپذیر است ولی ایجاد یک حاشیه امن برای تبلیغات زودهنگام نامزدهای یک جریان خاص که از هر تریبونی برای تخریب دولت بهرهمند میشوند، نه تنها کرسی انتخابات را داغ نخواهد کرد بلکه تنور آن را کم نور میکند.
با این شرایط که نامزدهای یک جریان سیاسی خاص در ارومیه اینگونه سرگرم تبلیغات زودهنگام هستند و حتی از برگزاری نشست خبری علنی هیچ واهمهای ندارند، چشم و امید مردم و نامزدهای خارج از جرگه این جریان سیاسی به دستگاههای نظارتی است که با اعمال وظایف نظارتی خود فارغ از حب و بغضهای جناحی با این تخلفها مقابله و فضا را برای یک رقابت سالم آماده کند.
نامزدهای انتخاباتی با بهرهمندی از شبکههای اجتماعی از ماهها مانده به انتخابات نسبت به مطرح کردن خود اقدام کردهاند اما این تبلیغات زودهنگام نه تنها سبب اصطکاک نیروهای مفید اجتماعی میشود بلکه رفتهرفته فضا را از حالت نقد به تخریب خواهد کشید.
تبلیغات زودهنگام انتخاباتی به اندازهای یک انتخاب سالم را تحت تاثیر قرار میدهد که رهبری نیز نسبت به آن هشدار داده و میفرمایند: «عدهای باعجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کردهاند که این فعالیتهای زودهنگام انتخاباتی موجب منحرفشدن ذهنها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگوییها میشود و این به ضرر مصالح کشور است».
متاسفانه در شرایط کنونی تبلیغات زودهنگام با چاشنی هزینههای آنچنانی، در نتیجه انتخابات و راهیابی افراد به مجلس بی تاثیر نیست و هرچه مدت تبلیغات غیرقانونی و اینگونه بیشتر باشد، احتمال حضور این نامزدهای انتخاباتی نیز در مجلس افزایش مییابد.
البته از سوی دیگر نیز بهرهبرداری برخی نامزدهای انتخاباتی، دستاندرکاران رسانهای و فعالان فضای مجازی از موضوع مهم مشارکت حداکثری، به عنوان دستاویزی برای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی اقدامی صحیح نیست زیرا فضا را متشنج میکند و در مناطقی همچون آذربایجانغربی نقش موثری در شکل گیری گفتمان قوم - قبیله ای در آستانه انتخابات خواهد داشت.
تبیین مشارکت حداکثری به عنوان یک ضرورت، وظیفه همه مسوولان و دستاندرکاران بخشهای مختلف و از جمله فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است اما نباید به بهانه مشارکت حداکثری، فضا برای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برخی نامزدها آماده شود.
نظر شما